38 002 läst ·
22 svar
38k läst
22 svar
Böja vp-rör
Sida 1 av 2
Hej
Det är sällan det är några problem att böja 16mm-rören. I med böjfjädern och böj till. Men när jag ska göra samma sak med 20mm, så blir det ibland problem. Den veckar sig ibland i böjen om jag inte är extremt försiktig.
Tanke: Värma lite på röret innan böjning.
Skulle detta förbättra eller kanske försämra förutsättningarna?
Andra tips?
Och ja, jag har rätt böjfjäder, alltså en 20 mm.
Det är sällan det är några problem att böja 16mm-rören. I med böjfjädern och böj till. Men när jag ska göra samma sak med 20mm, så blir det ibland problem. Den veckar sig ibland i böjen om jag inte är extremt försiktig.
Tanke: Värma lite på röret innan böjning.
Skulle detta förbättra eller kanske försämra förutsättningarna?
Andra tips?
Och ja, jag har rätt böjfjäder, alltså en 20 mm.
Det är såklart en tanke. Generellt hatar jag flex, mest på grund av att jag är dumsnål och köper dålig kvalité. Kanske får bli så om ingen kommer med något kanontips i denna tråd.
Jag ska prova och värma och se vad som händer. Kanske räcker och värma någon minut med hårfönen (saknar nämligen en värmepistol), och se om det blir någon förbättring.
Jag ska prova och värma och se vad som händer. Kanske räcker och värma någon minut med hårfönen (saknar nämligen en värmepistol), och se om det blir någon förbättring.
Det brukar räcka att gnida med handen lite där du ska bocka röret......se även till att göra böjen lite längre så kommer det gå bra.....
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 369 inlägg
Använd en billig rörbockare och fjäder. Det går till och att bocka VP16 snyggt UTAN fjäder i en 15mm Cu-bockare.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 762 inlägg
Om röret veckar sig är det antingen fel (för smal) böjfjäder eller görs böjarna med för liten böjradie. Tredje varianten att det är dåliga vp-rör är väl inte aktuell?
Att värma röret ökar benägenheten att få veck. Samtidigt ska det inte heller vara minusgrader så röret spricker.
Rörbockare ser jag som en nödlösning. Visst det går med 16mm. 20mm har jag inte provat själv och sådan rörbock har väl inte alla?
Gör böjarna med så stor radie som omgivningen tillåter. Det underlättar senare tråddragning rejält.
Att värma röret ökar benägenheten att få veck. Samtidigt ska det inte heller vara minusgrader så röret spricker.
Rörbockare ser jag som en nödlösning. Visst det går med 16mm. 20mm har jag inte provat själv och sådan rörbock har väl inte alla?
Gör böjarna med så stor radie som omgivningen tillåter. Det underlättar senare tråddragning rejält.
Redigerat:
Jag var också inne på att värmning snarare kunde förvärra. Har du erfarenhet av att värma, eller är det dina fysikkunskaper som pratar?imported_Benno skrev:Om röret veckar sig är det antingen fel (för smal) böjfjäder eller görs böjarna med för liten böjradie. Tredje varianten att det är dåliga vp-rör är väl inte aktuell?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 369 inlägg
Köp kvalitets slang istället. Mindre friktion. Jag eller grabbarna har inte böjt rör dom sista 6-7 åren...