10 259 läst ·
48 svar
10k läst
48 svar
Boarea felaktig i annons och prospekt
Ja, det SKA man kunna men det kan man inte, tyvärr är verkligheten så.Claes Sörmland skrev:
Det ska man kunna. Och t ex god mäklarsed innebär att mäklaren ska undersöka underlag till faktauppgifter. Men sen är ju detta Sverige med vår juridiska tradition där konsekvensen av något detaljfel i en skriftlig uppgift sällan ger så stora konsekvenser. Mäklaren får kanske t ex en smäll på fingrarna av FMI, men där stannar det.
Just areauppgifter för bostadsrättslägenheter har ju faktiskt gett köparen rätt vid tvister. Av det skälet brukar mäklarna vara mycket noggranna med dessa när man förmedlar bostadsrätter. I fastighetssammanhang med t ex småhus på har det nog varit med avslappnat. Det är mer än ovanligt att uppgifterna i fastighetsregistret inte stämmer med verklig area som man mäter upp. Och är det flera byggnader på fastigheten så syns de inte ens i fastighetsregistret.
Kanske för att skriva i sin förmedlingsdagboken: "Uppmanade spekulanterna att mäta relevanta mått och areor och försåg dem med adekvat laseravståndsmätare och tumstock."sysmali skrev:
Kan vara bra när mäklaren senare blir anmäld och det blir ett ärende hos FMI.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Men det är något annat! Då kan det handla om allt från att mäta en vägg och se om en bokhylla får plats eller en soffa tex. Det tycker jag bara är bra gjort av mäklaren.sysmali skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Nu vet vi ju inte om prospektet angav någon källa/referens till areauppgiften. Det brukar ju stå något i dtil med "enl taxering".
Det är ju tänkbart att säljaren har mätt upp ytan, och att den faktiskt stämmer med prospektet.
Det är ju tänkbart att säljaren har mätt upp ytan, och att den faktiskt stämmer med prospektet.
Prospektet stog det att boarean var hämtad från taxeringsuppgifterna. Men det stämde inte heller då boarean 2022 var 0 kvm. Ägaren har inte mätt upp huset. Huset var helt nytt och i de papprerna som jag begärt ut nu står det 108kvm. Men de skrev ändå 120kvm. Huset hade inte ens kommit upp på mina sökningar på hemnet vid det tillfället då vi sökte på hus 110kvm och större.H hempularen skrev:
Vad alla efterfrågar är den exakta formuleringen ang. arean i alla relevanta delar av överlåtelsehandlingarna.
Inte din tolkning/omskrivning av innehållet
Inte din tolkning/omskrivning av innehållet
Reglerna för hur man ska mäta har också ändrats genom åren, så har man tex snedtak eller rum utan fönster har de reglerna ändrats och kan ge mer kvm idag. Så man bör inte alltid bry sig så mycket om vad för tal som står utan hur man tycker ytan används. Vad för storlek som används på Hemnet och liknande ska nog ses som flexibelt. Men visst det bör stå rätt i prospekt och det böra framgå vad man mäter, om det är golvyta eller bostadsyta tex. Alternativt så ska det framgå att det är en ungefärlig uppgift som bör kontrolleras av köparen om den är osäker.A Andreas Jonsson2 skrev:Prospektet stog det att boarean var hämtad från taxeringsuppgifterna. Men det stämde inte heller då boarean 2022 var 0 kvm. Ägaren har inte mätt upp huset. Huset var helt nytt och i de papprerna som jag begärt ut nu står det 108kvm. Men de skrev ändå 120kvm. Huset hade inte ens kommit upp på mina sökningar på hemnet vid det tillfället då vi sökte på hus 110kvm och större.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Då tycker jag det låter som du kan vara en bit på vägen i att ha ett case mot säljaren. Det finns utfästelse om att ytan skall vara 120 kivm enl. taxeringsuppgifter. Om nu då uppgiften inte stämmer, så fungerar inte hänvisningen till taxering som en friskrivning, eftersom den uppgift6en inte heller stämmer.
Så långt verkar du ha fått en giltig utfästelse om storleken, det minskar din undersökningsplikt. Du har fortfarande undersökningsplikt, om uppgiften är uppenbart orimlig, så gäller den inte som utfästelse.
men 108 istället för 120 kvm låter inte uppenbart orimligt.
Detta skulle då kunna vara en form av dolt fel. Men det är rätt mycket mer som måste stämma om du skall kunna få ersättning. Du måste anmäla felet till säljaren omgående när du upptäcker det. Finns ingen tydlig gräns på "omgående", men tror det finns rättsfall där 6 månader anses vara för lång tid, och där 1 månad ansetts vara OK. Men gråzon om det ligger där mellan.
Sedan behöver du visa hur mycket mindre huset är värt pga det här felet. Du kan alltså inte bara räkna kvadratmterpris, utan behöver ex. utlåtande från värderingsman. Och summan måste vara betydlig i förhållande till priste du betalade.
Och som kommentar på "skall man inte kunna lita på säljare och mäklare". Lita aldrig på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger. Dubbelkolla precis allt som har någon som helst betydelse för köpet.
Så långt verkar du ha fått en giltig utfästelse om storleken, det minskar din undersökningsplikt. Du har fortfarande undersökningsplikt, om uppgiften är uppenbart orimlig, så gäller den inte som utfästelse.
men 108 istället för 120 kvm låter inte uppenbart orimligt.
Detta skulle då kunna vara en form av dolt fel. Men det är rätt mycket mer som måste stämma om du skall kunna få ersättning. Du måste anmäla felet till säljaren omgående när du upptäcker det. Finns ingen tydlig gräns på "omgående", men tror det finns rättsfall där 6 månader anses vara för lång tid, och där 1 månad ansetts vara OK. Men gråzon om det ligger där mellan.
Sedan behöver du visa hur mycket mindre huset är värt pga det här felet. Du kan alltså inte bara räkna kvadratmterpris, utan behöver ex. utlåtande från värderingsman. Och summan måste vara betydlig i förhållande till priste du betalade.
Och som kommentar på "skall man inte kunna lita på säljare och mäklare". Lita aldrig på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger. Dubbelkolla precis allt som har någon som helst betydelse för köpet.
Jag saknar rättsfall i tråden. Finns det något klassiskt fall som diskuterar fel uppgiven boareauppgift för ett småhus vid en fastighetsförsäljning, alltså trådens fall.
Det som alltid poppar upp annars är ju NJA 1983 s. 858 där HD behandlar frågan om en felaktig areauppgift på en fastighet. Mitt referat:
Köparna hade fått uppgift om tomtarealen dels från fastighetsmäklaren dels genom en fastighetsbeskrivning och dels muntligen från den ena säljaren på en direkt fråga om tomtens storlek. Den lämnade uppgiften ansågs av HD ha inneburit en utfästelse som befriat köparen från undersökningsplikt eftersom det fanns inte andra omständigheter som talade däremot. Den ansågs påverka priset. Inget framkom som tydde på att förhållandena varit sådana att köparna borde ha insett att tomtarealen var en annan än den uppgivna. De hade således slutit köpeavtalet i tron att tomten varit större än som i verkligheten varit fallet och är berättigade till avdrag på köpeskillingen svarande mot avvikelsen. Köparna kompenserades med ett skäligt avdrag på priset.
https://lagen.nu/dom/nja/1983s858
Det som alltid poppar upp annars är ju NJA 1983 s. 858 där HD behandlar frågan om en felaktig areauppgift på en fastighet. Mitt referat:
Köparna hade fått uppgift om tomtarealen dels från fastighetsmäklaren dels genom en fastighetsbeskrivning och dels muntligen från den ena säljaren på en direkt fråga om tomtens storlek. Den lämnade uppgiften ansågs av HD ha inneburit en utfästelse som befriat köparen från undersökningsplikt eftersom det fanns inte andra omständigheter som talade däremot. Den ansågs påverka priset. Inget framkom som tydde på att förhållandena varit sådana att köparna borde ha insett att tomtarealen var en annan än den uppgivna. De hade således slutit köpeavtalet i tron att tomten varit större än som i verkligheten varit fallet och är berättigade till avdrag på köpeskillingen svarande mot avvikelsen. Köparna kompenserades med ett skäligt avdrag på priset.
https://lagen.nu/dom/nja/1983s858
Ska man tolka HDs fall ovan krävs för att köparen ska få nedsatt pris:
1. Boareauppgiften från säljaren måste visats vara felaktig.
2. Den felaktiga boareauppgiften måste hypotetiskt tänkas påverka marknadspriset på fastigheten på ett signifikant negativt sätt. (D v s avvikelsen måste vara av en viss storlek som verkligen förväntas påverka marknadspriset.)
3. Köparen måste vara i god tro vid köpet. Boareaavvikelsen får alltså inte vara så stor att en välinformerad köpare kunde förväntas förstå att den var felaktig. Köparen har ingen skyldighet att ifrågasätta uppgifter från säljaren avseende boarean om de inte framstår som orimliga.
1. Boareauppgiften från säljaren måste visats vara felaktig.
2. Den felaktiga boareauppgiften måste hypotetiskt tänkas påverka marknadspriset på fastigheten på ett signifikant negativt sätt. (D v s avvikelsen måste vara av en viss storlek som verkligen förväntas påverka marknadspriset.)
3. Köparen måste vara i god tro vid köpet. Boareaavvikelsen får alltså inte vara så stor att en välinformerad köpare kunde förväntas förstå att den var felaktig. Köparen har ingen skyldighet att ifrågasätta uppgifter från säljaren avseende boarean om de inte framstår som orimliga.
Jo, förvisso. Men då jag även kikar på ettor runt 30-40 kvm, så är det relativt enkelt att mäta upp boytan.Ossian K Olsson skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Så som jag skulle hantera detta, baserat på vad jag har förstått av din situation.
1) Ta in en extern areamätkonsult, för att du ska få det uppmätt enligt dagens regler och även att jämföra med reglerna vid köptillfället. Då har du en baslinje kring hur stort huset faktiskt är.
2) Om det stämmer att huset är 108 kvm så skulle jag titta på vad det gör i prisskillnad mot 120 kvm, för likvärdig fastigheter i området. Din mäklare kan kanske ge dig ledning, eller gör två värderingar i Boolis tjänst.
3) Om det är en stor värdeskillnad så skulle jag skriva ett formellt krav till säljaren, för att försöka för till en uppgörelse.
4) Får du ingen uppgörelse så kan du fundera på att stämma i tingsrätten. Men det kräver ju lite eftertanke om det är värt det.
Att använda taxeringsuppgifter som ledning för storlek är ingen säker metod. Om man har taxerat sin egen fastighet så vet man att arean endast är ett nummer som skrivs in av fastighetsägaren på deklarationen. Ingen extern granskning eller verifiering.
1) Ta in en extern areamätkonsult, för att du ska få det uppmätt enligt dagens regler och även att jämföra med reglerna vid köptillfället. Då har du en baslinje kring hur stort huset faktiskt är.
2) Om det stämmer att huset är 108 kvm så skulle jag titta på vad det gör i prisskillnad mot 120 kvm, för likvärdig fastigheter i området. Din mäklare kan kanske ge dig ledning, eller gör två värderingar i Boolis tjänst.
3) Om det är en stor värdeskillnad så skulle jag skriva ett formellt krav till säljaren, för att försöka för till en uppgörelse.
4) Får du ingen uppgörelse så kan du fundera på att stämma i tingsrätten. Men det kräver ju lite eftertanke om det är värt det.
Att använda taxeringsuppgifter som ledning för storlek är ingen säker metod. Om man har taxerat sin egen fastighet så vet man att arean endast är ett nummer som skrivs in av fastighetsägaren på deklarationen. Ingen extern granskning eller verifiering.
Bygglov är offentliga handlingar. Du hade med lätthet kunnat begära det från kommunen.A Andreas Jonsson2 skrev:Det är detta jag menar. Varför ska man ens komma på tanken att mäta upp ett hus som är nytt. Taxeringsuppgifterna vid köp var 0kvm. Säljare och mäklare hade tillgång till ritningar och bygglov ej jag som köpare. Men som ni skriver så får man bli en bitter misstänksam person som inte kan lita på någon.