38 060 läst ·
190 svar
38k läst
190 svar
Bo i tält året om
Jag ser bara en sida med bilder, inga är klickbara, inga går att förstora.H hellgun skrev:Vad gäller Instagram kan du bara klicka på länken så ser du innehållet utan att behöva ha konto. Bara att klicka bort uppmaningarna att logga in. Tror faktiskt du väldigt gärna skulle se vad den kvinnan delar med sig av för hon bor i tält året runt utan bekvämligheter (förutom sociala medier då), precis som det du ber om råd om.
Här är länken igen om du skulle ångra dig: [länk]
Ingen text finns att läsa.
Jag kommer duscha på jobbet och gymmet. Tvätta hos mina barn. Ladda mobilen lite varstans. Ha solpaneler ev vindP Pin skrev:
Hur är din budget?Karin Jakobsson2 skrev:
Som seglare är min erfarenhet att vindkraftverk är ganska dyra om de skall vara bra. 20.000kr är rimligt att tänka. Då ger de kanske 700w i 10m/s
1.5Kw solpaneler kan man få för 4000kr plus regulator.
Batterier kommer du att behöva i båda fallen.
För att ladda mobilen räcker panelerna även på vintern.
Kylskåpet behöver ju inte mycket energi r det är kallt ute heller.
Men!
Det kräver art det inte är skugga på panelerna och att det verkligen blåser på vindgeneratorn
Har ett Tentipi Zirkon 7 med en Winnerfell Woodlander M samt en ugn som tillbehör för att baka etc. í trädgården att fly till ibland. Mysigt värre. Skulle köra på en 9:a och en Large kamin samt vattentank för varmvatten på kaminen.Karin Jakobsson2 skrev:
Tack!! Jag tänkte flera år på det här. Så just nu känns det bara spännande givetvis att det kommer komma dagar det jag undrar vad jag är för en galning som ger mig in i det här. Men jag vill prova och jag kanske lägger ut här framöverjag ska köpa en tentipi med kamin. Och ett extra tak över så att kondensen inte blir något problem.
Har även tältsäng (OneTigris SUPRANUBIS) jag köpte på amazon med liggunderlag på för värmeisolering.
Kör hårt!
Medlem
· Väster götaland
· 415 inlägg
Bättre skaffa ett dieseldrivet elverk, så finns stabil ström. Kanske man kan återvinna spillvärmen också så blir det rätt bra verkningsgrad.
Medlem
· Kalmar, Småland
· 93 inlägg
Jag har inte läst hela tråden utan bara inledningen av den och tänkte bara höra hur det gått om du vill sammanfatta dina erfarenheter? Har själv aldrig haft några tankar på att börja tälta året runt men däremot känt ett antal på Öland som faktiskt testat detta levnadssätt. Men det vanligaste är väl att de ställer upp en husvagn och får elström från en fastighetsägare/campingägare.
Husvagn fungerar ju bra om den är vinterbonad. Tält kan ju bli tufft när vinterstormarna drar fram och det faller uppåt metern snö och kanske blåser ihop till flera meter i drivorna och tempen varierar mellan blidväder och många minusgrader.
Husvagn fungerar ju bra om den är vinterbonad. Tält kan ju bli tufft när vinterstormarna drar fram och det faller uppåt metern snö och kanske blåser ihop till flera meter i drivorna och tempen varierar mellan blidväder och många minusgrader.
låter otroligt spännande och roligt . Tror detta blir väldigt bra 👍🏻. Hade varit roligt att få följa denna resa du ska göra i en tråd här . Tror intresset för det hade varit stort . Lycka till och bara kör på säger jag. Kanske inte några idéer men uppmuntran hoppas jag att jag bidrog med 👍🏻Karin Jakobsson2 skrev:
Jag ska flytta ut till skogen nu till våren. Någon som gjort något liknande? Att dela gärna erfarenheter och idéer för att få till en bra vardag i en enkel miljö. Jag kommer ha solceller och någon form av kamin eller vedspis. Jag har bestämt att jag ska bo i tält. Givetvis kommer jag ha kamin och jag har även tänkt att bygga någon form av skydd, runtom och över. Någon form av träpaviljong för att skydda mot vind och regn. Allt det andra som dagens bekväma samhälle erbjuder kommer jag sköta oss vänner och släktingar såsom tvätt, hämta vatten, duscha etc. Jag kommer även kunna duscha på mitt jobb och mitt gym. Någon som gjort något liknande? Tacksam för idéer![]()
Tack!! Jag har en kanal på YouTubeK Krux skrev:
Najas resa. Lade ut min första på Off grid resan där idag.
Miljoner tack för ditt pepp!!macgunde skrev:
Har ett Tentipi Zirkon 7 med en Winnerfell Woodlander M samt en ugn som tillbehör för att baka etc. í trädgården att fly till ibland. Mysigt värre. Skulle köra på en 9:a och en Large kamin samt vattentank för varmvatten på kaminen.
Har även tältsäng (OneTigris SUPRANUBIS) jag köpte på amazon med liggunderlag på för värmeisolering.
Kör hårt!
Jag har en bra budget och kommer fortsätta initialt att arbeta heltid ett tag framöver. Sedan får jag se längre fram hur jag värderar pengar eller tid ledigt.G gaidin skrev:Hur är din budget?
Som seglare är min erfarenhet att vindkraftverk är ganska dyra om de skall vara bra. 20.000kr är rimligt att tänka. Då ger de kanske 700w i 10m/s
1.5Kw solpaneler kan man få för 4000kr plus regulator.
Batterier kommer du att behöva i båda fallen.
För att ladda mobilen räcker panelerna även på vintern.
Kylskåpet behöver ju inte mycket energi r det är kallt ute heller.
Men!
Det kräver art det inte är skugga på panelerna och att det verkligen blåser på vindgeneratorn
Kanske ett isolerat tält med kamin för att behålla värmen lite extra. Går även jobba lite som mongolerna och jurtor.Karin Jakobsson2 skrev:
https://overlandexperten.com/produkt/wild-land-ice-hub/
Nåt som brinner och värmer länge är torkad avföring från bl a getter vilket används mycket i Mongoliet. Kanske liknande från kos avföring om man lägger dem på tork och samlar. Låter kanske inte så lockande, men i Gobiöknen var detta ett prisvärt sätt för uppvärmning.
Låter härligt!Karin Jakobsson2 skrev:
Jag hoppas du uppdaterar oss i tråden. Jag är nyfiken på hur du känner dig och också hur det fungerar med eventuella tekniska lösningar.
All lycka!