N Nilsson i Boda skrev:
En toalett kan vara bra. Utedass i ett tält?
Inte i men en liten bit utanför tältet
 
M maria01 skrev:
du kan inte tänka dig bo skåpbil många kvinnor i din ålder som gör det idag otroligt poppis
Nej. Vill bo i tält
 
H hellgun skrev:
Du har säkert sett denna tältperson också men om inte, eller för andra intresserade, är här länkar till fejjan och insta.

[länk]

[länk]
Jag har valt bort sociala medier
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Thomas_Blekinge och 5 till
  • Laddar…
Karin Jakobsson2 Karin Jakobsson2 skrev:
Jag har valt bort sociala medier
I mina ögon är byggahus.se och andra webbforum också sociala medier. Även här kan man ju följa, gilla, kommentera och få notiser.
 
  • Gilla
The Tor och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
I mina ögon är byggahus.se och andra webbforum också sociala medier. Även här kan man ju följa, gilla, kommentera och få notiser.
Ja så klart att det är en form av social media. Det jag menar är att jag inte är med på de klassiska sociala medierna och kan därför inte se länken som jag fick skickad till mig.
 
Karin Jakobsson2 Karin Jakobsson2 skrev:
Jag har valt bort sociala medier
Vad gäller Instagram kan du bara klicka på länken så ser du innehållet utan att behöva ha konto. Bara att klicka bort uppmaningarna att logga in. Tror faktiskt du väldigt gärna skulle se vad den kvinnan delar med sig av för hon bor i tält året runt utan bekvämligheter (förutom sociala medier då), precis som det du ber om råd om.

Här är länken igen om du skulle ångra dig: https://www.instagram.com/friluftsvargen/
 
  • Gilla
The Tor och 2 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Eftersom den varmare årstiden är på ingång så kan du börja med en tentipi. Om du efter någon månad bestämmer dig för att fortsätta även under vintern kan ett bygga av en träkåta vara en möjlighet att gå lite drägligare klimat under vintern.

[länk]
Har redan bestämt Tentipi. Med stooor kamin, isoleringsmatta och extra stor tarp över mot kondens.
 
Väldigt spännande och inspirerande projekt!
Hur har du tänkt med elen? Själv skulle jag aldrig klara mig utan möjlighet att ladda mobilen...
Och matlagning, vad ska du ha för värmekälla?
Du kanske redan svarat på de här frågorna, jag har läst igenom hela tråden men kan ha glömt.
 
B b8q skrev:
Tält är iaf lättare att flytta än en byggnad. Och det behöver inte vara en sur granne som anmäler svartbygget, kommunen har ju flygbilder de själva kan upptäcka olovliga byggnader i.
Jag hade ett tält (5*12 meter) på gräsmattan i 4 år. Det finns med på flygfoton och ritades in som en byggnad på lantmäteriets karta. Kommunen hörde dock aldrig av sig eller kom med några krav trots att vi bor i ett riksintresse för kulturmiljövård...

Så även om möjligheten finns är det inte säkert att den utnyttjas av kommunens tjänstemän.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
Apropå problem med tillstånd och liknande frågor så är det i praktiken bara att skita i det i ditt läge, bor du i ett tält är det väldigt billigt och går fort att rätta till om du blir påkommen av någon.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Apropå problem med tillstånd och liknande frågor så är det i praktiken bara att skita i det i ditt läge, bor du i ett tält är det väldigt billigt och går fort att rätta till om du blir påkommen av någon.
Precis. Det är ju inte så att man får böter eller liknande för att ha ställt upp ett tält permanent i strid med bygglovsreglerna. Man får ett föreläggande om rättning kopplat till ett vite om man inte rättat till inom en viss tid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Precis. Det är ju inte så att man får böter eller liknande för att ha ställt upp ett tält permanent i strid med bygglovsreglerna. Man får ett föreläggande om rättning kopplat till ett vite om man inte rättat till inom en viss tid.
IOM att jag ska bo på min sons tomt borde ingen bry sig tycker jag.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Karin Jakobsson2 Karin Jakobsson2 skrev:
Jag ska flytta ut till skogen nu till våren. Någon som gjort något liknande? Att dela gärna erfarenheter och idéer för att få till en bra vardag i en enkel miljö. Jag kommer ha solceller och någon form av kamin eller vedspis. Jag har bestämt att jag ska bo i tält. Givetvis kommer jag ha kamin och jag har även tänkt att bygga någon form av skydd, runtom och över. Någon form av träpaviljong för att skydda mot vind och regn. Allt det andra som dagens bekväma samhälle erbjuder kommer jag sköta oss vänner och släktingar såsom tvätt, hämta vatten, duscha etc. Jag kommer även kunna duscha på mitt jobb och mitt gym. Någon som gjort något liknande? Tacksam för idéer :)
Bodde i tält under delar av militärtjänsten. Där fick man av säkerhetsskäl turas om hela natten om att vara eldvakt. Trots elden var det mesta fuktigt och började lukta.
Vid snöfall när man sov var det noga att eldvakten skottade för att luft skulle kunna komma in för annars kunde vi kvävas.

Funkar att bo i tält maj- september. Men glöm det helt allena för resterande del av året.
 
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
Karin Jakobsson2 Karin Jakobsson2 skrev:
IOM att jag ska bo på min sons tomt borde ingen bry sig tycker jag.
Är det i ett samhälle? Kanske saknas detaljplan? Grannarna bryr sig antagligen inte, och Kommunen får man hoppas inte har något intresse., särskilt ifall du saknar fasta installationer till infrastruktur som vvs och el.
Var i värsta fall beredd på att behöva flytta på tipitältet ifall en övernitisk byråkrat behöver få utlopp för maktutövning...
 
Karin Jakobsson2 Karin Jakobsson2 skrev:
IOM att jag ska bo på min sons tomt borde ingen bry sig tycker jag.
På vilket sätt skulle fastighetsägarens släktskap till dig vara relevant här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.