Karin Jakobsson2 Karin Jakobsson2 skrev:
Det är lustigt när jag har skrivit att jag ska flytta uti tält och flera människor rekommenderar mig att bo i husvagn eller nåt annat. Så det är trevligt när folk förstår grejen och inte lägger sig i. Jag vill bara ha tips på det jag ber om.
Jag får väl be om ursäkt för att jag tipsade om husvagn, när du bara vill bo i tält eller koja.

Fast det känns rätt orättvist att nu få läsa att det är ”lustigt” och att jag tydligen ”lagt mig i” och ”inte förstått grejen” när du själv skrev ”det vore drömmen” om att bo i tiny house. Inte helt självklart vad som är ”grejen” när du om jag minns rätt har skrivit om tält, stuga, träpaviljong och trädäck.

• Gilla
sturnus och 4 till
  • Laddar…
Spännande! Varför vill du flytta ut i skogen?

Jag hade slagit upp ett arme tält med kamin i typ detta. Finns billiga att få tag på typ röda stjärnan

• Armétält med kamin i skogsmark, liknande de som kan köpas billigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Urban R och 3 till
  • Laddar…
Beroende på vilken typ av värme du avser att använda så var väldigt noga med att du har ventilation som fungerar så du inte riskerar kolmonoxidförgiftning. Du riskerar att aldrig vakna igen.

• Gilla
The Tor och 6 till
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Spännande! Varför vill du flytta ut i skogen?

Jag hade slagit upp ett arme tält med kamin i typ detta. Finns billiga att få tag på typ röda stjärnan
Lite drygt att sitta eldvakt själv hela nätterna.😀

Jag bor offgrid men i en båt.
Toalett blir enklare i båt men i övrigt är det väl liknande tankar man behöver.

Det jag vill ha i livet är en toalett, säng, kök och kylskåp.

Man kommer långt med ett enkelt 12-voltsystem med solpaneler ich batterier. Jag har 250 watt och det räcker till en liten kyl, belysning och att ladda mobiltelefoner.
Vattentank med pump förenklar mycket och är lätt att bygga.

På vintern laddar inte solpaneler mycket men å andra sidan behöver du inte köra kylskåpet heller så det kanske jämnar ut sig.

Jag har en dieselvärmare i båten men gasol eller ved fungerar ju också. Ved är nog billigast men är svårt att få automatik på. Hade jag valt värmesystem hade jag nog valt gasol.

Köp el liten bensin-generator för nödfall om det är mulet och mörkt under lång tid.

• Gilla
  • Älska
David__11 och 5 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:

Man kommer långt med ett enkelt 12-voltsystem med solpaneler ich batterier. Jag har 250 watt och det räcker till en liten kyl, belysning och att ladda mobiltelefoner.

På vintern laddar inte solpaneler mycket men å andra sidan behöver du inte köra kylskåpet heller så det kanske jämnar ut sig.

Jag har en dieselvärmare i båten men gasol eller ved fungerar ju också. Ved är nog billigast men är svårt att få automatik på. Hade jag valt värmesystem hade jag nog valt gasol.

Köp el liten bensin-generator för nödfall om det är mulet och mörkt under lång tid.
hur stor båt?

M maria01 skrev:
hur stor båt?
En 12 meter segelbåt.

• Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Du skrev att du kommer att arbeta. Om du har tillgång till vatten, toalett, dusch, pentry eller lunchrestaurang på jobbet så underlättar ju det en hel del. Eller ska du distans arbeta från tältet?

• Haha
bling
  • Laddar…
Jag ska flytta ut till skogen nu till våren. Någon som gjort något liknande? Att dela gärna erfarenheter och idéer för att få till en bra vardag i en enkel miljö. Jag kommer ha solceller och någon form av kamin eller vedspis. Jag har bestämt att jag ska bo i tält. Givetvis kommer jag ha kamin och jag har även tänkt att bygga någon form av skydd, runtom och över. Någon form av träpaviljong för att skydda mot vind och regn. Allt det andra som dagens bekväma samhälle erbjuder kommer jag sköta oss vänner och släktingar såsom tvätt, hämta vatten, duscha etc. Jag kommer även kunna duscha på mitt jobb och mitt gym. Någon som gjort något liknande? Tacksam för idéer :)
Härligt! Jag skulle se till att just sängen blir bra, kanske upp från marken en bit, och med extra underlägg och täcken. Jag sover väldig bra ute, men är lite känslig på underlaget och underkyla. Jag skulle vara för lat för att elda för mycket bara för att det är lite kyligt, det blir det nog med på vintern. Åsså får du släpa så mycket ved, om du inte har det på plats, eller åker du bil?

En enkel koloxidvarnare kanske, tror nån sa det. Bra laddbara lampor / pannlampa.
En liten matkällare, räcker med en liten grop i marken, jag hade en hemma som var 40 cm djup med ett isolerat lock med en sten på, helst regnskyddat. Där hade jag rotsaker och öl. Jag hade en betongring, men det går väl att klä insidan med plast eller eller nåt.

Verkligen coolt! Go for it! 😀👍

• Gilla
Grönamarie och 2 till
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Vi som gjorde lumpen i norra Norrland vet att man ibland satte ett mindre 12-mannatält inuti ett 20-mannatält och lade öppningarna lite omlott. Då fick man ett isolerande luftlager mellan två tältdukar och kunde elda upp temperaturen till en tältbastu.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Peter här bor i tält året om och jag gjort det i många år: https://www.bt.se/artikel/paradiset-pa-jorden-ar-en-jurta-i-skogen/
Vi är avlägset bekanta och om jag minns rätt är det väl framförallt tvätten som behöver skötas nån annanstans numera. Tror han har tältet på föräldrarnas mark och tvättar hos dem.
Ingen gratisartikel, men kan kanske vara värt en liten slant om intresset är stort.

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Men måste kommunen veta allt då? Ingen kommer ju märka att jag bor där ute i skogen.
Joo, du måste skriva dig på den adress som du sover flest nätter på ;-) - annars åker du i finkan ;)

//

• Gilla
Karin Jakobsson2
  • Laddar…
H helenaker skrev:
Peter här bor i tält året om och jag gjort det i många år: [länk]
Vi är avlägset bekanta och om jag minns rätt är det väl framförallt tvätten som behöver skötas nån annanstans numera. Tror han har tältet på föräldrarnas mark och tvättar hos dem.
Ingen gratisartikel, men kan kanske vara värt en liten slant om intresset är stort.
Från artikeln:
Han betalar ingen hyra och får gott om frisk luft. Samtidigt har han ingen enkel tillgång till rinnande vatten och strömmen begränsas till solenergi.
— Frys och diskmaskin är ändå rätt bra kan jag känna. Rinnande vatten överhuvudtaget. Det hade ju på ett sätt varit bra om jag satte upp jurtan vid en bäck eller något.

Sommaren beskriver han som den roligaste tiden att bo i jurtan medan det blir tyngre under vintern eftersom boytan utanför inte kan användas på samma sätt.

Det är också lätt att frysa sig blå under en riktigt regnig och blöt vinter.
— Det är nog enda gångerna jag varit trött på jurtan. Samtidigt har jag lärt mig skillnaden mellan att vara kall och att frysa. Jag har blivit väldigt okej med att vara kall.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:

Innan jag blev med fru 2011-11-11 kl 11:11😇 var jag ute med min 10 * 2.8 m stålbåt så fort jag kunde, varje helg året runt även när isen låg såpass tunn att jag kunde plöja genom den.

Alla bekvämligheter man behöver typ gasolspis med ugn, rinnande kallt och varmt vatten från värmeberedare, vattenburen värme från dieselkamin, vattentoalett, el från generator, solpaneler och vind generator med 400 ah batteribank.

Master kabin med dubbelsäng, två sängar i förliga kabinen, kök och matplats med soffa för 6 personer, radio och tv ( förutom navigationsutrustning som VHF, radar, autopilot, elektroniska sjökort).

Det var livet det...saknar det faktiskt ibland 😎

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Hej Karin
Jag har bott ett halvår, från nyår ungefär, i en yurta när jag gick utbildningen FHL, Friluftsliv hantverk och ledarskap, på Sjövik folkhögskola. Några av mina klasskamrater bodde ute hela läsåret. Jag hade möjlighet att tvätta, duscha och torka grejer inne på skolan, och kunde även förvara lite mat där. Som många skriver, se till att komma upp från marken med sovplatsen, så att du slipper markkylan. Elda så att det torkar ordenligt ibland för att slippa mögel. Själv eldade jag inte på kvällar och nätter, tycker det är bättre med en bra sovsäck.

Av oss som gått FHL är det många som bott i tipi eller yurta. Om du kontaktar lärarna där tycker de säkert att det är kul att hjälpa dig!

https://www.sjovik.eu/utbildning/profilkurser/friluftsliv-pa-folkhogskola/fhl/

• Gilla
helenaker och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.