Finns det en öppen polisanmälan, eller har polisen redan lagt ner detta?

Om det inte längre är en polisfråga så meddela honom att båten nu kommer att säljas till annan köpare och att han är välkommen att hämta sina pengar om han vill ha tillbaka dem. Och i så fall ska han dyka upp personligen, varpå du överlämnar pengarna kontant eller med swish, samt att ni båda skriver under ett kvitto på att detta gäller återbetalning på grund av att köpet inte har genomförts.
 
G gbgustaf skrev:
Finns det en öppen polisanmälan, eller har polisen redan lagt ner detta?

Om det inte längre är en polisfråga så meddela honom att båten nu kommer att säljas till annan köpare och att han är välkommen att hämta sina pengar om han vill ha tillbaka dem.
För det första så har jag gått miste om att sälja båten till andra intresserade, sen har båten stått ivägen hos mig samt att den är mycket sämre skick än när jag "sålde" den, motor frusit sönder osv. Ska jag verkligen ge tillbaka pengarna då?
Om det inte vore för det här skulle jag fört tillbaka pengarna
 
J J-banan skrev:
För det första så har jag gått miste om att sälja båten till andra intresserade, sen har båten stått ivägen hos mig samt att den är mycket sämre skick än när jag "sålde" den, motor frusit sönder osv. Ska jag verkligen ge tillbaka pengarna då?
Om det inte vore för det här skulle jag fört tillbaka pengarna
om motorn har frusit sönder i väntan på köparen skall hämta den så är det ditt ansvar
 
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Han köpte den i juni. Jag har meddelat honom nästan varje vecka att hämta den, jag har dessutom sagt till personen att motorn behöver konserveras. Det är inte mitt ansvar lägga ner tid på vårda någon annans grejer
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Han köpte den i juni. Jag har meddelat honom nästan varje vecka att hämta den, jag har dessutom sagt till personen att motorn behöver konserveras. Det är inte mitt ansvar lägga ner tid på vårda någon annans grejer
jo fram till köpet till fullo är genomfört
 
returen returen skrev:
jo fram till köpet till fullo är genomfört
Han har betalat fullt belopp. Står inte i annonsen att service ingår!
 
Det är inte rimligt att jag ska tömma kylsystemet och fylla den med glykol och lägga ner tid och pengar för att någon inte orkar hämta den
 
J J-banan skrev:
Det är inte rimligt att jag ska tömma kylsystemet och fylla den med glykol och lägga ner tid och pengar för att någon inte orkar hämta den
du skall se till att den inte förstörs, försämras etc
trillar i backe regnar in i
möglar
någon som backar in i den
motorn stjälseller går sönder
den skall vara i samma skick när köparen hämtar den som när köpet ingicks
 
returen returen skrev:
jo fram till köpet till fullo är genomfört
Vårdplikt

"Enligt köplagen har både köpare och säljare en så kallad vårdplikt. Det betyder att säljaren ska ta hand om varan åt dig om du inte hämtar den i tid. Detsamma gäller om du fått varan, men av någon anledning ska lämna tillbaka den. Tills dess ska du ta hand om varan åt säljaren.

Hur länge som man behöver ta hand om varan står inte i lagen. Det är något som måste avgöras från fall till fall. Däremot säger lagen att den som tar hand om varan till slut kan ha rätt att sälja varan, om det inte hämtas. Det skulle exempelvis kunna bli aktuellt om det dröjer oskäligt lång tid eller att det är väldigt besvärligt att förvara varan."

Jag tror i detta fallet har säljaren detta på sin sida. Man kan ju inte förvara o pyssla om sålda varor i all evighet och det står inte heller att man är skyldig att göra det. Snarare att man har rätt att sälja varan om den inte hämtas inom skälig tid vilket väl överstigits med råge i detta fall.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
du skall se till att den inte förstörs, försämras etc
trillar i backe regnar in i
möglar
någon som backar in i den
motorn stjälseller går sönder
den skall vara i samma skick när köparen hämtar den som när köpet ingicks
När personen har köpt ett fordon borde han väl ha ett ansvar att hämta den inom en RIMLIG tid. Jag kan förstå att man väntar 1 vecka men nu är det ett halvår! Jag har inte medvetet försämrat skicket på båten och den står där den står men det är knappast mitt ansvar som privatperson börja vårda någon annans fordon när han drar ut på tiden. Visst om man gör upp om det och jag får betalt för servicen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
Haha grattis till en värdelös båt.
 
Ola C Ola C skrev:
Vårdplikt

"Enligt köplagen har både köpare och säljare en så kallad vårdplikt. Det betyder att säljaren ska ta hand om varan åt dig om du inte hämtar den i tid. Detsamma gäller om du fått varan, men av någon anledning ska lämna tillbaka den. Tills dess ska du ta hand om varan åt säljaren.

Hur länge som man behöver ta hand om varan står inte i lagen. Det är något som måste avgöras från fall till fall. Däremot säger lagen att den som tar hand om varan till slut kan ha rätt att sälja varan, om det inte hämtas. Det skulle exempelvis kunna bli aktuellt om det dröjer oskäligt lång tid eller att det är väldigt besvärligt att förvara varan."

Jag tror i detta fallet har säljaren detta på sin sida. Man kan ju inte förvara o pyssla om sålda varor i all evighet och det står inte heller att man är skyldig att göra det. Snarare att man har rätt att sälja varan om den inte hämtas inom skälig tid vilket väl överstigits med råge i detta fall.
Bra. Vill du köpa en båt?😂
 
returen returen skrev:
du skall se till att den inte förstörs, försämras etc
trillar i backe regnar in i
möglar
någon som backar in i den
motorn stjälseller går sönder
den skall vara i samma skick när köparen hämtar den som när köpet ingicks
Som säljare har man även rätt att få betalt för de åtgärder som behövs om inte prylen hämtas inom avtalad tid. Vägrar köparen betala kan man nog anse att risken att varans skick försämras ligger hos vederbörande
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Bra. Vill du köpa en båt?😂
Tack men jag köpte en i somras. Inte kunnat hämta den än o säljaren tröttnade på mig för länge sen men den ska ju inte i sjön förrän i sommar så den får stå hos honom till dess.
 
  • Haha
  • Gilla
andthe och 11 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Haha grattis till en värdelös båt.
Jo men det är ändå synd för att det är ändå en schysst båt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.