7 524 läst ·
34 svar
8k läst
34 svar
Blir vattnet "strömt"
Den kanske går att förbättra?Avemo skrev:Om risken att dö är en på hundra så är det tillräckligt för att kalla det farligt, men det blir en urusel råttfälla. Vad har du använt för fälla och med vilket bete? Jag vågar påstå att vattenskål med elsladd är en av de sämre råttfällor du kan åstadkomma. I alla fall om det är vattnet som skall leda strömmen till råttan.
axelman
Förbättra genom att göra den mer farlig för råttor, mindre farlig för människor eller båda?
Lägg en liten metallskiva på en stor metallskiva och lägg en bit plast emellan. Sedan lägger du spänning mellan skivorna och lägger betet mitt på. På väg mot betet kommer råttan att trampa på båda skivorna samtidigt och få ström genom sig. Den varianten ökar chansen att råttan får dödlig ström genom sig. Problemet är att den blir farlig även för människor och att det inte finns någon garanti att råttan dör.
Frågan kvarstår vad du använt för fällor och bete. Och varför du tror att en osäkrare metod för att döda råttan och ett luktlöst bete skulle vara bättre.
Lägg en liten metallskiva på en stor metallskiva och lägg en bit plast emellan. Sedan lägger du spänning mellan skivorna och lägger betet mitt på. På väg mot betet kommer råttan att trampa på båda skivorna samtidigt och få ström genom sig. Den varianten ökar chansen att råttan får dödlig ström genom sig. Problemet är att den blir farlig även för människor och att det inte finns någon garanti att råttan dör.
Frågan kvarstår vad du använt för fällor och bete. Och varför du tror att en osäkrare metod för att döda råttan och ett luktlöst bete skulle vara bättre.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Jag drar mig för att hjälpa till att utveckla den här idén ytterligare, eftersom det bara ökar risken att folk faktiskt gör så här. Å andra sidan, om de ändå gör det så går det ju att göra säkrare, för människor iaf. Eftersom råttor är mindre än människor och eftersom armar bara har finit längd så går det ju att göra en fälla av typen "roach motel" där man byggt in de strömförande delarna så att de inte går att komma åt av t ex nyfikna barn. Man utför ju då lämpligtvis accessen för råttorna mha avloppsrör el. dyl. som är tillräckligt långa så att en arm inte når fram till strömförande delar om man sticker in den i röret från utsidan (man kan ju ha krökar osv. också).Avemo skrev:Förbättra genom att göra den mer farlig för råttor, mindre farlig för människor eller båda?
DOCK, inte nog med att det är elsäkerhetsmässigt helt förkastligt så är det dessutom inte någon godkänd metod att döda råttor på, så man begår ett jaktbrott också. (Det skall man ju t ex skall hålla sig ifrån om man har, eller har tänkt att skaffa jägarexamen. Polisen ser inte med blida ögon på den som söker vapenlicens för jakt om vederbörande har fälts för brott mot jaktlagstiftningen. Oavsett om det "bara var en råtta".)
Även om råttor är smarta så är de inte Nobelprismaterial på långa vägar. Om man lägger lite tid på att läsa på om hur råttor "tänker" så går det att överlista utan större problem, och när man gjort det så finns det många bra slag/bur/katt osv. fällor som man kan gillra med gott resultat. Så jag skulle lägga krutet på det istället för livsfarliga hemmabyggen.
Kan bara hålla med om att är det någonstans inte el hör hemma är det i diverse fällor, och jag tvekar även på effektiviteten i det. Om man nu lyckas konstruera något som lockar dem tror jag inte på att använda el i slutfasen (åtminstone inte 230 V från uttaget), finns ju som sagt många bra typer redan redo att användas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden