Och ja, jo just det ja, ursprungsfrågan gällde ju att stoppa ner både fas och nolla åtskilda. Då ska man definitivt inte stå i baljan själv, i synnerhet inte med båda fötterna, båda armarna eller överhuvudtaget med två olika kroppsdelar.

Om säkringen går eller inte får man nog mäta/räkna på, det beror bland annat på salthalten i vattnet och avståndet mellan fas- och nolledare. Hur "strömförande", alltså vilken potential vattnet får, det blir kommer vara olika på olika ställen i baljan. Nära fasledaren kommer det vara ~230 V och successivt avtagande för att vara runt 0 V vid nolledaren.

Hej
Finns det något sätt att kolla om vattnet i lilla plasthinken är "strömt" ?
Vi vill inte testa med fingrarna.
axelman

Mät strömmen med ett lämpligt instrument ;-). Någon ström går alltid mellan polerna, för du kan inte hitta tillräckligt rent vatten (och ren hink) för att stoppa enskilda elektroner från att vandra. I värsta fall måste du ha ett "fi"-visande instrument, så att du kan mäta enbart realdelen och kan bortse från den kapacitiva komponenten av strömmen.

Redigerat:
Det krävs att vattnet rör på sig för att det ska vara strömt, du ser det med andra ord. Titta på en bäck, eller å till exempel. ;)

Om du menar spänningsförande så använder du t.ex en multimeter. Ena sladden i hinken och andra mot jord.

• Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
axelman skrev:
Hej
Finns det något sätt att kolla om vattnet i lilla plasthinken är "strömt" ?
Vi vill inte testa med fingrarna.
axelman
Varför finns lilla plasthinken med de spänningssatta ledarna?

Kom att tänka på det här videoklippet i samband med frågan tidiagre vad som kan hända om man bara har fasledaren i baljan.
Spännande höjdarjobb med goda utsikter :-)

https://www.youtube.com/watch?v=FGoaXZwFlJ4

Ja, den är väldigt häftigt! Jag visade den videon för chefen för ett elinstallationsföretag vi anlitade för att ändra på matningen till UPS:erna för en serverhall. Han ville nämligen bryta strömmen först, vilket skulle bli ett jäkla meckande. Jag tyckte han var en mes :D

Visst går det att mäta. Men det är ett väldigt olämpligt experiment att labba med. Det finns ett antal sätt som det kan gå fel på, med dödlig utgång.

Om du absolut vill mäta att det går ström i vattnet, så kör med en ofarlig spänning, ex. från en tranformatorplugg som ger 15 eller 24V.

Att experimentera med 230V eller högre spänningar skall man bara göra i väldigt väl kontrollerad labb miljö, och där man först dokumenterar exakt hur experimentet skall gå till, (och varför), vilka åtgärder för personskydd man tänker sig osv. och låter flera personer med god elkunksap, säkerhetsexperter osv granska det tänkta utförandet.

Det finns fler faror än de uppenbara att man får en stöt. Ex. så kan det uppstå farliga ljusbågar om elektroderna råkar komma mot varandra och kortslutas. Visserligen skall det till en extrem otur om man skadas av en ljusbåge från en 10A grupp, men det finns risker.

Vi testade med 9V batteri genom vatten i gymnasiet. Kittlas.

Sådärja här kommer länken ni alla vill ha!
[video=youtube;dcrY59nGxBg]https://www.youtube.com/watch?v=dcrY59nGxBg[/video]
Kan varmt rekomendera hans övriga klipp också!

Real7 skrev:
Varför finns lilla plasthinken med de spänningssatta ledarna?
Vi misstänker att vi har en råtta i ett garage / uthus. Vi hoppas att råttan dricker av vattnet och stryker med. Fällor har inte lyckats.
Axelman

Försök igen. Lämna inte en vattenhink med 230V i obevakad!

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Detta är intressant. Jag hade ju översvämning i källaren för ett tag sedan och den gamla inkommande elen går i ett typ järnrör upp genom golvet.
Om den kortslöt hade jag haft 480V och ingen egen säkring innan kortslutningen. I mitt fall tror jag vattnet nådde huvudsäkringarna, så jag hade garanterat kortslutning.
Jag var nere och gick runt i källaren, men innan vattnet var uppe till huvudsäkringarna och i gummistövlar (av förklarliga skäl). Dock var jag på vattnet med handen, men då ca 10 m från huvudsäkringarna (kände inget). Hur många ampere är där innan huvudsäkringarna?
Enligt mountes film borde det vara lugnt även med dessa krafter.

SkaneErik skrev:
Man får dessutom komma ihåg att fuktig hud har mycket lägre övergångsimpedans än torr hud och att vätskan i människokroppen har lägre impedans än den i rent vatten pga. salter.

Finns det någon väg till jord, t.ex. själva metallbadkaret så är det inte alls orimligt att en stor del av strömmen går igenom människokroppen istället för runt om. Dessutom behövs det inte många tiotals milliampere för att döda en människa, saknas jordfelsbrytare kommer ju felströmmen vara åtminstone tiotals ampere innan säkringen löser ut. Även om det mesta av strömmen då går i vattnet och inte i kroppen är man i en tråkig situation så att säga.

Ovanstående gäller alltså vid t.ex. brödrost i badkaret. En ensam fas i en isolerad plastbalja som man står i ska vara ofarligt. Men prova inte.
Å andra sidan så blir det många variabler. Så att med säkerhet säga vad som skulle hända i medelfallet är svårt. Mythbusters gjorde ett inslag om det här, med "Buster" i badkaret. (https://www.youtube.com/watch?v=SU7xkYmWwmQ)

Men som sagt. Många variabler. Svårt att säga något allmänt. Pröva inte. Å andra sidan, behöver du som James Bond ta livet av någon så är lampa i badkaret inte på något vis säkert. (Det är filmen som börjar med att han tar av sig attackdykardräkten och har vit smoking under. Ni får slå upp den själva. :))

Om risken att dö är en på hundra så är det tillräckligt för att kalla det farligt, men det blir en urusel råttfälla. Vad har du använt för fälla och med vilket bete? Jag vågar påstå att vattenskål med elsladd är en av de sämre råttfällor du kan åstadkomma. I alla fall om det är vattnet som skall leda strömmen till råttan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.