55 992 läst ·
275 svar
56k läst
275 svar
Blir rik på ersättning från flygbolag…..
SAS gjorde en tidsmässig förändring i flygningarna någon gång tidigare i år.MathiasS skrev:
Då passade vi på att tidigarelägga hemresan med en dag, det passade oss bättre,
med skolfrånvaro.
SAS hänvisar till den ändringen (som de mao själva orsakat) som argument för
varför vi inte har rätt till ersättning.
Det är något som jag inte fattar här. Du kan väl boka om resan godtyckligt många gånger innan den påbörjas utan att det påverkar något. Blir du sen på hemresan jämfört med den bokning som fanns när hemresan startade ska du väl ha ersättning för det enligt de regler som finns?F frollic skrev:
Precis, så det är BS, och har naturligtvis inget med förseningen att göra, men det är det argumentet de försöker använda.Alfredo skrev:
To be continued.
Är det SAS som har bokat in er på den ändrade rutten? Alltså, de som gjort själva bokningen? Då är det deras ansvar att se till att MCT hålls (minsta bytestid). Och alla flighter ingår i samma biljett?F frollic skrev:
Jajjamän, allt är via SAS, ändringen gjordes tom på telefon, då den inte gick att göra online.Tomtom79 skrev:
Är det även SAS som är operating carrier? Alltså SAS kärror ni åkt med?F frollic skrev:
Om det är en serie flygningar av icke-EU bolag och orsaken till förseningen ligger utanför EU så kan de ha rätt i att EU261 inte gäller.
Men om du ska kunna få hjälp så får du nog skriva exakt vilka flighter som ingick. Kan även rekommendera businessclass.se om du vill ha mer hjälp eller diskutera med experter
Yes, bokat med SAS, med SAS-kärror.Tomtom79 skrev:
Är det även SAS som är operating carrier? Alltså SAS kärror ni åkt med?
Om det är en serie flygningar av icke-EU bolag och orsaken till förseningen ligger utanför EU så kan de ha rätt i att EU261 inte gäller.
Men om du ska kunna få hjälp så får du nog skriva exakt vilka flighter som ingick. Kan även rekommendera businessclass.se om du vill ha mer hjälp eller diskutera med experter![]()
Ska bråka lite till med dom, innan jag provar min lycka på det andra forumet, tack för rekommendationen.
Misstänker dock att jag än så länge bara kommit till någon gate keeper i Indien, som kläcker ut sig vad som helst, bara man ska ge upp.
Så är det alltid, man måste driva ärendet hårt.F frollic skrev:
Inte alltid. För mindre än ett år sedan fick jag och frugan runt 7 tkr tillsammans för att sitta dryga tre timmar på Arlanda och drick gratis öl. Inte minsta diskussion och rätt snabbt fick vi ersättningen. I efterhand en rätt OK deal även om man var sur som vinet i loungen då det hände.pacman42 skrev:
Edit: Även detta var SAS.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag har haft ett ärende på SAS för ett åar år sen: Var inga problem.
Fick ersättning för ett ok hotell en natt, middagen och extra resa till flygplatsen (flyget ställdes in när vi hade åkt ut) samt kompensation enligt EU261
Var bara att fylla i och skicka in kvitton, sen tog det ett par veckor innna pengar kom
https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/forms/claim-flights/
Fick ersättning för ett ok hotell en natt, middagen och extra resa till flygplatsen (flyget ställdes in när vi hade åkt ut) samt kompensation enligt EU261
Var bara att fylla i och skicka in kvitton, sen tog det ett par veckor innna pengar kom
https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/forms/claim-flights/
Jag har ju fått ersättning flera gånger och de försöker alltid komma undan utan att betala. Pressar man lite så blir de plötsligt mjuka...Alfredo skrev:
Inte alltid. För mindre än ett år sedan fick jag och frugan runt 7 tkr tillsammans för att sitta dryga tre timmar på Arlanda och drick gratis öl. Inte minsta diskussion och rätt snabbt fick vi ersättningen. I efterhand en rätt OK deal även om man var sur som vinet i loungen då det hände.
Edit: Även detta var SAS.
Ja inte den gång jag nyss beskrev. Jag fyllde bara i deras formulär på webben så rasslade pengarna in några veckor senare. Behövde varken påminna eller komplettera. Det bara funkade! Kanske undantaget som bekräftar regeln...pacman42 skrev: