23 788 läst ·
61 svar
24k läst
61 svar
Blir jag blåst eller inte?
När jag installerade bergvärme hemma var jag tydlig till hantverkare att jag inte betalar grossistpriser. Jag understrykte att jag betalar endast dem priser hantverkaren betalar själv plus 10% påslag. Han gick med på det och när man såg originalfakturan från grossisten med 60-80% rabater då tyckte kag synd om alla andra som är bara tysta och betalar rakt av grossistpriser till hantverkaren
Du är ironisk, men vad är problemet med det?W WilleR skrev:
Du inser väl att du redan idag betalar för verktygsslitage men att det är inbakat i någon annan post på fakturan va?
Vad är problemet att det specas på en egen rad?
Risken finns fortfarande att du inte få del av det hantverkaren faktiskt betalat. De kan ju fortfarande få bonusar mm återbetalat vid årets slut. Men klart bättre än inget förstås.!S spamb skrev:När jag installerade bergvärme hemma var jag tydlig till hantverkare att jag inte betalar grossistpriser. Jag understrykte att jag betalar endast dem priser hantverkaren betalar själv plus 10% påslag. Han gick med på det och när man såg originalfakturan från grossisten med 60-80% rabater då tyckte kag synd om alla andra som är bara tysta och betalar rakt av grossistpriser till hantverkaren
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Är väl få som intresserade av att betala för en hantverkare som åker runt och kollar priser och handlar på olika ställen. Bilkostnader, tullar och tiden får kunden betala för. Sällan en konsumentbutik som tex Bauhaus har allt som behövs för att utföra ett jobb. Men instämmer att alla kunder borde kräva inköpspris plus påslag. Nackdelen med den modellen är att hantverkaren tjänar på att köpa så dyrt som möjligt.
Hantverkaren byter knappast ställe att handla på för ett enstaka projekt.F Folkson skrev:Är väl få som intresserade av att betala för en hantverkare som åker runt och kollar priser och handlar på olika ställen. Bilkostnader, tullar och tiden får kunden betala för. Sällan en konsumentbutik som tex Bauhaus har allt som behövs för att utföra ett jobb. Men instämmer att alla kunder borde kräva inköpspris plus påslag. Nackdelen med den modellen är att hantverkaren tjänar på att köpa så dyrt som möjligt.
På gamla vanliga stället får han en pratstund över en kopp kaffe
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Men i grund o botten handlar det ju om att det finns för få hantverkare vilket gör att de kan salta sina fakturor, även om de tappar vissa kunder så har de ändå fullt upp.
Annars skulle några köpa grejer på billigaste stället och göra jobbet billigare, precis som om kunden köper och gör jobbet själv.
Sedan kanske de ser det som en sorts försäkring, skulle jobbet gå åt helvete tidsmässigt, har de mer marginal med större påslag och kan pruta med sig själva.
Det går säkert också att gå till Ahlsell och säga, behöver extra rabatt idag för jobbet gick åt helvete denna gång, ok du får 10% extra..
Annars skulle några köpa grejer på billigaste stället och göra jobbet billigare, precis som om kunden köper och gör jobbet själv.
Sedan kanske de ser det som en sorts försäkring, skulle jobbet gå åt helvete tidsmässigt, har de mer marginal med större påslag och kan pruta med sig själva.
Det går säkert också att gå till Ahlsell och säga, behöver extra rabatt idag för jobbet gick åt helvete denna gång, ok du får 10% extra..
Min erfarenhet av VVSare är att de är de dyraste hantverkarna att anlita och att deras produkter förmodligen är i "rent guld" då de alltid är väldigt dyra på fakturan. Jag tycker inte att du är lurad, utan detta är "normalt" pris då de även vill tjäna lite pengar på materialet. Jag skulle betala och sen välja en annan hanterverkare nästa gång.P Pilgrimen skrev:Hej,
Fick tag i en VVSare som skulle fixa lite saker. Bland annat montera en utkastare där jag föreslog en gustavsberg från bauhaus som för tillfället kostade 395 kr. Får då kommentaren "Jag jobbar hellre med FM Mattsson, de brukar inte vara speciellt mycket dyrare". Jag säger då ok till detta och han gör sitt jobb men så kommer följande faktura efter ett tag:
[bild]
Hör och häpna, "inte så mycket dyrare" betydde visst mer än dubbla priset. Kollar jag på nätet på priser på ovanstående produkter är de flesta runt 50% dyrare här på fakturan. Det känns som listpriser från grossist. Kan någon hjälpa mig ang. detta?
Kan för övrigt nämna att nämnd VVSare är en yttre bekant som bor fem minuters promenad bort och således känns 2 h servicebilskostnad lite i överkant. Får ingen superbra känsla.
Bespara mig alla "du skulle vetat bättre". Fakta gällande priser uppskattas.![]()
Jag har jobbat länge i byggbranschen. Driver idag ett ventilationsföretag.
Vi undviker så långt det är möjligt att jobba åt konsumenter pga. den här typen av frågor. Men företag mot företag är inköpspris med påslag standard. Det är så man tar betalt. Skulle aldrig acceptera att tex en Underentreprenör till oss skulle fakturera på annat sätt. Inköpsfakturor ska naturligtvis visas.
Visst finns det bakbonusar, årsbonusar etc. Men det finns det i alla branscher. Är man trogen kund får man lite tillbaka. Men det har städarts rejält där sista åren och nivåerna är inte så stora längre.
Kontentan är att företag mot företag kräver inköpspris plus påslag med öppet redovisade fakturor. Konsumenter borde göra likadant. Eller fasta priser givetvis om det är möjligt.
Och det stämmer absolut att vissa konsumentbutiker är billigare på vissa varor. Tex spiskåpor inom ventilationsbranschen. Vi brukar köpa från bygghemma för att undvika sura privatkunder.
Vi undviker så långt det är möjligt att jobba åt konsumenter pga. den här typen av frågor. Men företag mot företag är inköpspris med påslag standard. Det är så man tar betalt. Skulle aldrig acceptera att tex en Underentreprenör till oss skulle fakturera på annat sätt. Inköpsfakturor ska naturligtvis visas.
Visst finns det bakbonusar, årsbonusar etc. Men det finns det i alla branscher. Är man trogen kund får man lite tillbaka. Men det har städarts rejält där sista åren och nivåerna är inte så stora längre.
Kontentan är att företag mot företag kräver inköpspris plus påslag med öppet redovisade fakturor. Konsumenter borde göra likadant. Eller fasta priser givetvis om det är möjligt.
Och det stämmer absolut att vissa konsumentbutiker är billigare på vissa varor. Tex spiskåpor inom ventilationsbranschen. Vi brukar köpa från bygghemma för att undvika sura privatkunder.
Men är det inte lite att skjuta sig i foten och slänga all sin moral och etik åt helvete?P patriklarsson skrev:Men i grund o botten handlar det ju om att det finns för få hantverkare vilket gör att de kan salta sina fakturor, även om de tappar vissa kunder så har de ändå fullt upp.
Om det nu är sådan hantverkarbrist att man gladeligen kan göra vissa kunder irriterade och göra så man får ta skit från dom och att alla blir irriterade, kan man väl då lika gärna höja priserna från början och vara tydlig med dom?
I min bransch med min specifika kompetens är det också brist. Antingen väljer jag då att ha ett lågt pris mot kund och sen salta fakturorna vilket får kunderna att gnälla. Eller så är jag tydlig med att jag har ett högt timpris, men att kunden får kompetens och värde för pengarna. Vill dom inte betala mig för det får dom välja en annan. Det är glasklart vilken variant jag väljer. (Och visst, nu jobbar jag mot företag, men resonemanget gäller ändå tycker jag. Det är ju ändå fysiska personer jag har kontakt med där jag vill upprätthålla en god relation och inte skjuta mitt eget rykte i sank.)
Det är ju samma tjafs hela tiden och hantverkare som inte "förstår" och då istället bara går mot företagskunder. Var tydliga och transparenta med prissättningen från början istället, så minskar problemen markant. Så svårt är det inte.
Som jag förstått det är det pracxis att Ahlsell listar sina prisert ordentligt högra än alla andra, sen ger hantverkarna "rabatt" som de kan stoppa i egen ficka. Lurendrejeri säger jag, branchstandard och praxis säger andraP patriklarsson skrev:Kollade en pryl på jobbet idag, fick ca 2100 i pris från tillverkaren, Ahlsell skulle ha 5300, då har vi ändå några % rabatt på bruttopriset. Man undrar alltså vad Ahlsell får sina bruttopriser ifrån? Knappast någon som betalar dessa priser någon annan stans.. Andra grejer kan vara hyfsat billiga.
Man får ju s.k. bakbonus till året efter osv.
Men att som vidareförsäljare använda deras bruttopris blir ju helt fel.
Förstår inte varför hantverkare skulle handla på Ahlsell om ex Bauhaus är betydligt billigare för samma prylar. Det måste ju ändå ge fler nöjda kunder med lägre priser och lika stor vinst.
Om du nu fått ner fakturan känns det väl ok?
Helt sjukt att det kan fortsätta så här.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Varför?F Folkson skrev:
OM du redovisar faktisk inköpskostnad, och har ett avtalat (rimligt) påslag på det. Då inbillar jag mig att de allra flesta privatkunder accepterar det. För även om det säkert finns vissa prylar som jag som kund kan hitta 10 - 20% billigare på ex. Hornbach, så blir väl rimligen medelnivån på materialkostnaden någorlunda på samma nivå som jag själv skulle kunna köpa för?
Om vi tar fakturan i den här tråden så ligger samtliga artiklar som någorlunda lätt kan kontrolleras ca 150% eller mer över vad jag som privatperson kan köpa det för. Detta är ändå en i sammanhanget rätt måttlig överprissättning. Förekommer 300 - 900% påslag.
Med den modell som ditt företag tillämpar så har jag svårt att tro att kostnaden skulle komma i närheten av vad vi ser i denna tråden?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det här är ju de vanliga helt ovidkommade jämförelserna. När du handlar kläder så får du inte betala timpeng till butiksbiträdet som lägger upp varor på hyllorna, eller går och hämtar rätt storlek på lagret åt dig. Det skall möjligen jämföras med tjänster som vissa vvs butiker har där du får ett fast paketpris för ny köksblandare inklusive montering.F Folkson skrev:
När det gäller IT konsulter, jag är själv egenföretagare i branschen. Men en större konsultfirma där jag ibland har underkonultuppdrag. Där får de anställda 70% av den debiterade timpengen som lönekostnad, från det dras då arbetsgivaravgift och skatt. Av de återstående 30% en, tar företaget 10% för omkostnader (konsutlförsäljning admin osv). De 20% som återstår går in i en personlig fond för konsulten, från den fonden tas semesterlön, lön när uppdrag saknas, kostnader för kurser, konferenser osv. Så i det fallet är påslaget 10% av den debiterade timpengen. Kan tillägga att jag som underkonsult får ut 90% av debiteringen, så det är kostnadsneutralt för företaget att anlita underkonsult, eller använda sina egna anställda.
Håller inte med om att det är en konstig jämförelse. Marginal för respektive bransch är intressant. Byggbranschen ligger generellt lågt.H hempularen skrev:Det här är ju de vanliga helt ovidkommade jämförelserna. När du handlar kläder så får du inte betala timpeng till butiksbiträdet som lägger upp varor på hyllorna, eller går och hämtar rätt storlek på lagret åt dig. Det skall möjligen jämföras med tjänster som vissa vvs butiker har där du får ett fast paketpris för ny köksblandare inklusive montering.
När det gäller IT konsulter, jag är själv egenföretagare i branschen. Men en större konsultfirma där jag ibland har underkonultuppdrag. Där får de anställda 70% av den debiterade timpengen som lönekostnad, från det dras då arbetsgivaravgift och skatt. Av de återstående 30% en, tar företaget 10% för omkostnader (konsutlförsäljning admin osv). De 20% som återstår går in i en personlig fond för konsulten, från den fonden tas semesterlön, lön när uppdrag saknas, kostnader för kurser, konferenser osv. Så i det fallet är påslaget 10% av den debiterade timpengen. Kan tillägga att jag som underkonsult får ut 90% av debiteringen, så det är kostnadsneutralt för företaget att anlita underkonsult, eller använda sina egna anställda.
Rätt har du inte, men det är trevligt när de gör det. Den snickare vi använder skickar alltid med kopia på sin inköpsfaktura, sedan står det på vår faktura: Inköp + 10%. Därmed kan jag kollas upp precis allt, jag ser ju även var han köpt det. Tror visserligen han har avtal med en lokal leverantör så att han får återbäring på slutet av året, men priserna är ändå lägre där om jag köper själv på tex Beijers, om än något högre än på ByggMax.P Pilgrimen skrev:
Känns väldigt renhårigt!