Hej,
Fick tag i en VVSare som skulle fixa lite saker. Bland annat montera en utkastare där jag föreslog en gustavsberg från bauhaus som för tillfället kostade 395 kr. Får då kommentaren "Jag jobbar hellre med FM Mattsson, de brukar inte vara speciellt mycket dyrare". Jag säger då ok till detta och han gör sitt jobb men så kommer följande faktura efter ett tag:
Hör och häpna, "inte så mycket dyrare" betydde visst mer än dubbla priset. Kollar jag på nätet på priser på ovanstående produkter är de flesta runt 50% dyrare här på fakturan. Det känns som listpriser från grossist. Kan någon hjälpa mig ang. detta?
Kan för övrigt nämna att nämnd VVSare är en yttre bekant som bor fem minuters promenad bort och således känns 2 h servicebilskostnad lite i överkant. Får ingen superbra känsla.
Bespara mig alla "du skulle vetat bättre". Fakta gällande priser uppskattas.
Fick tag i en VVSare som skulle fixa lite saker. Bland annat montera en utkastare där jag föreslog en gustavsberg från bauhaus som för tillfället kostade 395 kr. Får då kommentaren "Jag jobbar hellre med FM Mattsson, de brukar inte vara speciellt mycket dyrare". Jag säger då ok till detta och han gör sitt jobb men så kommer följande faktura efter ett tag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hör och häpna, "inte så mycket dyrare" betydde visst mer än dubbla priset. Kollar jag på nätet på priser på ovanstående produkter är de flesta runt 50% dyrare här på fakturan. Det känns som listpriser från grossist. Kan någon hjälpa mig ang. detta?
Kan för övrigt nämna att nämnd VVSare är en yttre bekant som bor fem minuters promenad bort och således känns 2 h servicebilskostnad lite i överkant. Får ingen superbra känsla.
Bespara mig alla "du skulle vetat bättre". Fakta gällande priser uppskattas.
Servicebilen är förmodligen minimidebitering som gäller oavsett avstånd.
Vad gäller priserna så är det stor skillnad mot vad man kan hitta saker för själv om man åker runt och köper prylar lite här och var, så jobbar dock inte hantverkare, de köper allt från en grossist och får priserna därifrån. Vissa delar med sig av de rabatter de får från grossisten, andra gör det inte. Tycker spontant det verkar rätt saltat här, men lurad..
Tyvärr är det lite sådär att har ni inte avtalat om annat är det vad man får. Det är svårt att hitta bra hantverkare, de har sällan tid eftersom de är uppbokade av alla andra som också vill ha bra hantverkare.
Vad gäller priserna så är det stor skillnad mot vad man kan hitta saker för själv om man åker runt och köper prylar lite här och var, så jobbar dock inte hantverkare, de köper allt från en grossist och får priserna därifrån. Vissa delar med sig av de rabatter de får från grossisten, andra gör det inte. Tycker spontant det verkar rätt saltat här, men lurad..
Tyvärr är det lite sådär att har ni inte avtalat om annat är det vad man får. Det är svårt att hitta bra hantverkare, de har sällan tid eftersom de är uppbokade av alla andra som också vill ha bra hantverkare.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Ja du blev lurad på priset. F.ö. kostar FMM 569 kr inkl moms hos Rinkaby och 525 kr hos Bauhaus. Här har firman behållt rabatten på listpriset själv, som brukligt. Om det är värt att bråka om 500 kr avgör du själv.
Jag skulle dock själv välja FMM då man vet att det finns reservdelar vid behov.
Servicebil etc är väl standardpålägg som de borde upplyst om i offerten.
Jag skulle dock själv välja FMM då man vet att det finns reservdelar vid behov.
Servicebil etc är väl standardpålägg som de borde upplyst om i offerten.
Är priserna, vi ser, på fakturan med eller utan moms.
Hursomhelst har du blivit lurad. Ett pris på över det dubbla, kan inte tolkas som "ungefär lika".
Bestrid fakturan omedelbart, och hänvisa till samtal om Gustavsbergs utkastare. Sen får han komma med ett priserbjudande på istallerade utkastare. Är du snäll kan du acceptera Bauhaus listpris på Mattson utkastare, inte ett öre mer.
Jag är själv hantverkare och brukar ofta försvara hantverkares påslag, då jag vet att kostnader alltid tillkommer. Som kunder ofta inte ser.
Men i det här fallet har han ljugit dig rakt upp i ansiktet.
Hursomhelst har du blivit lurad. Ett pris på över det dubbla, kan inte tolkas som "ungefär lika".
Bestrid fakturan omedelbart, och hänvisa till samtal om Gustavsbergs utkastare. Sen får han komma med ett priserbjudande på istallerade utkastare. Är du snäll kan du acceptera Bauhaus listpris på Mattson utkastare, inte ett öre mer.
Jag är själv hantverkare och brukar ofta försvara hantverkares påslag, då jag vet att kostnader alltid tillkommer. Som kunder ofta inte ser.
Haha, priserna verkar till och med vara exkl moms vilket ju gör det än mer absurt. Herregud vad spännande det här kommer bli.A AG A skrev:Är priserna, vi ser, på fakturan med eller utan moms.
Standardförfarande 1A i sådana här fall är att skriftligt bestrida fakturan och informera om att ocker är brottsligt enligt 9 kap. 5§ Brottsbalken och att du avser göra polisanmälan.
Det finns ingen anledning att lägga fingrarna emellan.
Det finns ingen anledning att lägga fingrarna emellan.
List pris på Ahlsell är 1215 exkl.moms på denna utkastare. Han verkar köpt grejerna på Ahlsell då art.nr va den samma. Så lite rabatt har du ju fått mot deras listpris men det är ju fortfarande tok för dyrt tyvärr. Sen är det väldigt olika vad företag får för rabatt. Vi är inte i den branschen riktigt och har bara ca 50% rabatt just på denna produkt. Men är fortfarande för dyrt tycker jag då det är exkl.moms
Värst va nog när jag skulle kolla Yale Doorman och tänkte att jag kanske kan köpa det via företaget men att betala kontant. Fick en chock när jag såg listpriset på den på Ahlsell. 9175sek exkl.moms. NIO TUSEN KR utan moms. Men skulle få lite rabatt och landade på 6400sek exkl.moms. Alla andra sålde då vid det tillfället för ca 3800sek INK.MOMS.
Helt sjukt tycker jag
Värst va nog när jag skulle kolla Yale Doorman och tänkte att jag kanske kan köpa det via företaget men att betala kontant. Fick en chock när jag såg listpriset på den på Ahlsell. 9175sek exkl.moms. NIO TUSEN KR utan moms. Men skulle få lite rabatt och landade på 6400sek exkl.moms. Alla andra sålde då vid det tillfället för ca 3800sek INK.MOMS.
Helt sjukt tycker jag
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Ahlsell och hantverkarna lever i symbios. Är väl en av orsakerna till att inte privatpersoner släpps in för ingen skulle köpa till deras listpriser, som ju är tagna helt ur luften.
Spontant så säger jag att man alltid ska förhandla. Nästa gång kör allt skriftligt innan installation. Detta ska köpas in, till detta priset.P Pilgrimen skrev:Hej,
[bild]
Bespara mig alla "du skulle vetat bättre". Fakta gällande priser uppskattas.![]()
Då blir det inga överraskningar.
Själv var vi inte bekanta med den firma som blåste oss på 100% påslag. Så vi skickade dem till arn.