23 783 läst ·
61 svar
24k läst
61 svar
Blir jag blåst eller inte?
Det är inte OK bara för att man kan kallar det minimidebitering.tveksamt skrev:
Servicebilen är förmodligen minimidebitering som gäller oavsett avstånd.
Vad gäller priserna så är det stor skillnad mot vad man kan hitta saker för själv om man åker runt och köper prylar lite här och var, så jobbar dock inte hantverkare, de köper allt från en grossist och får priserna därifrån. Vissa delar med sig av de rabatter de får från grossisten, andra gör det inte. Tycker spontant det verkar rätt saltat här, men lurad..
Tyvärr är det lite sådär att har ni inte avtalat om annat är det vad man får. Det är svårt att hitta bra hantverkare, de har sällan tid eftersom de är uppbokade av alla andra som också vill ha bra hantverkare.
Förstår mig inte på hantverkare ibland alltså. Men tyvärr kommer de väl undan med denna prissättning alldeles för många gånger för att det är värt att försöka det på samtliga. I somliga fall kan man ju reparera det hela om man har en osedvanligt låg timdebitering, men det har ju inte de flesta heller, tvärt om.
Själv säljer och offererar jag mycket jobb inom tillverkande industri. Det är B2B förvisso, men det är hantverkare (svetsare etc) och materialpåslag det i grund handlar om. För att täcka bolagets hela kostnader. Precis som vilken jävla ”egenkörare” som helst.
Vi är inte i nääääärheten av dessa materialpåslag.
Ocker kallas det. Brottsligt kallas det också.
Själv säljer och offererar jag mycket jobb inom tillverkande industri. Det är B2B förvisso, men det är hantverkare (svetsare etc) och materialpåslag det i grund handlar om. För att täcka bolagets hela kostnader. Precis som vilken jävla ”egenkörare” som helst.
Vi är inte i nääääärheten av dessa materialpåslag.
Ocker kallas det. Brottsligt kallas det också.
Det har gått sådär.ådal skrev:
Hittills har de gått med på att ta bort en timme servicebil.
Sen har de gått med på att sänka priset på vattenutkastarna. Allt annat tänker de att det ska ligga kvar dock.
Har även poängterat för hantverkaren att jag inte förväntade mig att känna mig blåst av en bekant.
Har jag någon rätt att få se kvitton på de produkter de har med på fakturan?
Hur gick det med ARN sen då?J Jonasdzm skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Kollade en pryl på jobbet idag, fick ca 2100 i pris från tillverkaren, Ahlsell skulle ha 5300, då har vi ändå några % rabatt på bruttopriset. Man undrar alltså vad Ahlsell får sina bruttopriser ifrån? Knappast någon som betalar dessa priser någon annan stans.. Andra grejer kan vara hyfsat billiga.
Man får ju s.k. bakbonus till året efter osv.
Men att som vidareförsäljare använda deras bruttopris blir ju helt fel.
Förstår inte varför hantverkare skulle handla på Ahlsell om ex Bauhaus är betydligt billigare för samma prylar. Det måste ju ändå ge fler nöjda kunder med lägre priser och lika stor vinst.
Om du nu fått ner fakturan känns det väl ok?
Man får ju s.k. bakbonus till året efter osv.
Men att som vidareförsäljare använda deras bruttopris blir ju helt fel.
Förstår inte varför hantverkare skulle handla på Ahlsell om ex Bauhaus är betydligt billigare för samma prylar. Det måste ju ändå ge fler nöjda kunder med lägre priser och lika stor vinst.
Om du nu fått ner fakturan känns det väl ok?
Det blir ALLTID spännande när man inte kan något själv och lejer bort arbetet till någon annan! Detta ger en alternativen att lära sig göra jobbet själv eller betala och se glad ut. Jag har aldrig anlitat en hantverkare, anlitade en jurist en gång för ett samboavtal, 2400kr för ett standardformulär där våra namn var ifyllda. Det tyckte jag var spännande och absurt! När det var dags för äktenskapsförord googlade jag själv fram ett standardformulär på nätet och sparade dom pengarna.P Pilgrimen skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 661 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 661 inlägg
P Pilgrimen skrev:Det har gått sådär.
Hittills har de gått med på att ta bort en timme servicebil.
Sen har de gått med på att sänka priset på vattenutkastarna. Allt annat tänker de att det ska ligga kvar dock.
Har även poängterat för hantverkaren att jag inte förväntade mig att känna mig blåst av en bekant.
Har jag någon rätt att få se kvitton på de produkter de har med på fakturan?
Hur gick det med ARN sen då?
La in ärendet för 6 månader sedan på ett ungefär.imported_Benno skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sveriges Byggindustrier har en lång lista på olika handredskap som ska ingå i timpengen för hantverkareH Hallerudsbo skrev:
Har haft ett projekt på löpande räkning och öppen redovisning på jobbet. Där kunde jag se att byggaren köpte bandad skruv på Ahlsell (!) med 92% rabatt