V Vector skrev:
Kurva 7 på värmepumpen är gott å väl tillräckligt för att det ska bli värme på golven. Måste ju vara mågot annat som gör att det inte blir varmt. Jag brukar ställa kurvan på 4/5 då det gäller golvvärme i betongbjälklag.
Vad innebär 4/5?
 
Kurva 4 eller5. Du har ju kurva 7 nu men börja leta varför golvvärmen inte blir varm först innan du ev ändra den
 
V Vector skrev:
Kurva 4 eller5. Du har ju kurva 7 nu men börja leta varför golvvärmen inte blir varm först innan du ev ändra den
Jag undrar om det beror på att tillsatsen är blockerad? Det är ju inget fel har jag läst men kan man ändra något där. Just nu pendlar ju tempen dag typ 15-20 grader och på natten bara några plus.
 
  • Digital display indikerar 'blockerad intern tillsats' och visar elektriska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display för värmepump med inställningar för stopp av värme, tillsats och filtreringstid och grönt lysande indikatorljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
N Nemiia skrev:
Hej,

Ytterligare ett inlägg från mig. Börjar känna mig löjligt men vill så gärna förstå och vill så ogärna frysa.

Jag börjar fundera på om det är är något fel på vårt värmesystem, samtidigt har jag läst att det kan vara lurigt med innetemp denna årstid.

Nibe f750, vattenburen golvvärme nere, radiatorer uppe. På pannan inställt värmekurva 7. Minsta framledningstemp står som 20 grader. Tempen på menyn i pannan är inställd på 0.
Det blir rätt kallt på nätterna nu, i morse var det 4 grader ute. Tempen på dagen har varit ca 15 grader.
Igår ställde jag ner cirkulationspumpen tull 1 då den stod på 3. Värmen har dock varit samma innan. Ställde ner för att få elementen att sluta låta, det gjorde de till en början men har börjat låta igen nu.

Nu till problem. Senaste dagarna har jag kollat lite på evr-cebtralen. Den står mest på minus men växlar ibland till plus (på morgnarna runt 8) den växlar dock snabbt tillbaka till minus vilket jag förstått beror på att shunten stryper flödet, varför? Den borde vilja jobba längre. Det är bara 19 grader på undervåningen nu vid halv tio och tycker det är för kallt, vill gärna ha 21 grader.

Jag är sådan nybörjare och vet liksom inte vad som händer när jag gör vissa saker. Börjar fundera på om jag behöver ändra kurva men vill helst inte trixa för mycket. Vi köpte huset nyligen och nät vi var på visning i feb var det varmt och kurvan har inte ändrats.

Jag är osäker på om golvvärmen funkar som den ska men vet inte hur jag ska felsöka.

Jag ska få hit en tekniker från nibe 17/9 som ju kan återställa konstigheter om jag skruvar nu om ni förstår.
Dock är det ju två system och golvvärmen är från energijägarna.

Lägger en bild på evr
N Nemiia skrev:
Hej,

Ytterligare ett inlägg från mig. Börjar känna mig löjligt men vill så gärna förstå och vill så ogärna frysa.

Jag börjar fundera på om det är är något fel på vårt värmesystem, samtidigt har jag läst att det kan vara lurigt med innetemp denna årstid.

Nibe f750, vattenburen golvvärme nere, radiatorer uppe. På pannan inställt värmekurva 7. Minsta framledningstemp står som 20 grader. Tempen på menyn i pannan är inställd på 0.
Det blir rätt kallt på nätterna nu, i morse var det 4 grader ute. Tempen på dagen har varit ca 15 grader.
Igår ställde jag ner cirkulationspumpen tull 1 då den stod på 3. Värmen har dock varit samma innan. Ställde ner för att få elementen att sluta låta, det gjorde de till en början men har börjat låta igen nu.

Nu till problem. Senaste dagarna har jag kollat lite på evr-cebtralen. Den står mest på minus men växlar ibland till plus (på morgnarna runt 8) den växlar dock snabbt tillbaka till minus vilket jag förstått beror på att shunten stryper flödet, varför? Den borde vilja jobba längre. Det är bara 19 grader på undervåningen nu vid halv tio och tycker det är för kallt, vill gärna ha 21 grader.

Jag är sådan nybörjare och vet liksom inte vad som händer när jag gör vissa saker. Börjar fundera på om jag behöver ändra kurva men vill helst inte trixa för mycket. Vi köpte huset nyligen och nät vi var på visning i feb var det varmt och kurvan har inte ändrats.

Jag är osäker på om golvvärmen funkar som den ska men vet inte hur jag ska felsöka.

Jag ska få hit en tekniker från nibe 17/9 som ju kan återställa konstigheter om jag skruvar nu om ni förstår.
Dock är det ju två system och golvvärmen är från energijägarna.

Lägger en bild på evr
N Nemiia skrev:
Hej,

Ytterligare ett inlägg från mig. Börjar känna mig löjligt men vill så gärna förstå och vill så ogärna frysa.

Jag börjar fundera på om det är är något fel på vårt värmesystem, samtidigt har jag läst att det kan vara lurigt med innetemp denna årstid.

Nibe f750, vattenburen golvvärme nere, radiatorer uppe. På pannan inställt värmekurva 7. Minsta framledningstemp står som 20 grader. Tempen på menyn i pannan är inställd på 0.
Det blir rätt kallt på nätterna nu, i morse var det 4 grader ute. Tempen på dagen har varit ca 15 grader.
Igår ställde jag ner cirkulationspumpen tull 1 då den stod på 3. Värmen har dock varit samma innan. Ställde ner för att få elementen att sluta låta, det gjorde de till en början men har börjat låta igen nu.

Nu till problem. Senaste dagarna har jag kollat lite på evr-cebtralen. Den står mest på minus men växlar ibland till plus (på morgnarna runt 8) den växlar dock snabbt tillbaka till minus vilket jag förstått beror på att shunten stryper flödet, varför? Den borde vilja jobba längre. Det är bara 19 grader på undervåningen nu vid halv tio och tycker det är för kallt, vill gärna ha 21 grader.

Jag är sådan nybörjare och vet liksom inte vad som händer när jag gör vissa saker. Börjar fundera på om jag behöver ändra kurva men vill helst inte trixa för mycket. Vi köpte huset nyligen och nät vi var på visning i feb var det varmt och kurvan har inte ändrats.

Jag är osäker på om golvvärmen funkar som den ska men vet inte hur jag ska felsöka.

Jag ska få hit en tekniker från nibe 17/9 som ju kan återställa konstigheter om jag skruvar nu om ni förstår.
Dock är det ju två system och golvvärmen är från energijägarna.

Lägger en
Har med tre hus bakom mig blivit lite av en expert på värmesystem. Och jag är intresserad, det hjälper. En nära släkting är VVS tekniker.
Först och främst rekommenderar han att man läser bruksanvisningarna noga innan man börjar pilla.

Pilla inte själv i ett värmesystem utan förkunskaper med rekommendationer från hobbyexperter från forumet är mitt tips. Du har ingen garanti för att något fungerar och du kan paja något. Massor av självpåtagna experter finns här. Säkert menar de väl. Men som sagt du har ingen garanti för något alls.

Sedan med värmrpumpar tar det väldigt lång tid innan justeringarna märks, jfrt med olja eller el-värme.
Det kan ta ett dygn eller mer innan man märker för värmepumpar är långsamma och klena i effekt.

Rekommenderar att ett proffs kommer till er och justerar in allt. Bor du i Storgbg kan jag skicka dit honom idag kanske för en billig peng. Han har stort intresse.
 
Magnus Filip skrev:
Har med tre hus bakom mig blivit lite av en expert på värmesystem. Och jag är intresserad, det hjälper. En nära släkting är VVS tekniker.
Först och främst rekommenderar han att man läser bruksanvisningarna noga innan man börjar pilla.

Pilla inte själv i ett värmesystem utan förkunskaper med rekommendationer från hobbyexperter från forumet är mitt tips. Du har ingen garanti för att något fungerar och du kan paja något. Massor av självpåtagna experter finns här. Säkert menar de väl. Men som sagt du har ingen garanti för något alls.

Sedan med värmrpumpar tar det väldigt lång tid innan justeringarna märks, jfrt med olja eller el-värme.
Det kan ta ett dygn eller mer innan man märker för värmepumpar är långsamma och klena i effekt.

Rekommenderar att ett proffs kommer till er och justerar in allt. Bor du i Storgbg kan jag skicka dit honom idag kanske för en billig peng. Han har stort intresse.
Hej,

Tack för svar. Jag änmnar nog inte ändra på något radikalt själv men försöker förstå hur allt hänger ihop. Som sagt kommer auroriserad nibetekniker den 17 september och ska göra service samt lära mig hur det funkar. Dock är ju golvvärmen ett annat system har jag förstått men vi i föreningen ska få hit någon från energijägarna som kan förklara. Bor i sthlm men tack
 
Du kan ju gå in i menyn och titta på beräknad framledning och vad du har. Då får du svart på vitt.
 
E Emanuel01 skrev:
Du kan ju gå in i menyn och titta på beräknad framledning och vad du har. Då får du svart på vitt.
Hittar inte den menyn, vet du vart den ligger under?
 
E Emanuel01 skrev:
Du kan ju gå in i menyn och titta på beräknad framledning och vad du har. Då får du svart på vitt.
Tror jag vet, ska kolla
 
Var några månader sen sist jag knappa på en nibe. Är de inte bara info/serviceinfo.
 
E Emanuel01 skrev:
Var några månader sen sist jag knappa på en nibe. Är de inte bara info/serviceinfo.
Måste byta manöverpanelen, trodde jag skulle fixa att den glappar men inser att det knappt går att få upp de menyer msn vill. Den bara hoppar runt. Men efter mycket om och men här är infon. Frånluft 21,1 betyder det att det inte är så kallt ändå?
 
  • Manöverpanel som visar temperaturer och systeminformation för ett klimatsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital manöverpanel för värmesystem visar temperaturer och driftstatus, bl.a. frånluft på 21,1 °C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Emanuel01 skrev:
Var några månader sen sist jag knappa på en nibe. Är de inte bara info/serviceinfo.
Om den beräknade framledningen är 28,8 så fattar jag inte riktigt vad problemet är
 
Såg lite skumt ut, som att du har dåligt flöde.
 
Kan ju vara govvärmen som kärvar som jag sa från början.
 
Ställ rumstermostaterna på max och känn med handen på de vita klumparna efter någon timme.
De blir lite ljumna om de är hela. Sitter en liten värmeslinga i dem som värmer en vaxklump.
 
E Emanuel01 skrev:
Såg lite skumt ut, som att du har dåligt flöde.
Vad är det som ser skumt ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.