E Emanuel01 skrev:
Samtidigt blir de ingen större värme på golvvärmen nu när framledningen inte är så varm då det inte är så kallt ute.
Ok ja jag börjar förstå det men det är ju bara 19 grader inne? Men då kanske jag får ta det på värmekurvan istället som en annan skrev. Vad kan man förvänta sig få för högsta temp i golven. Nu när utetemp skiftar så mycket?
 
N Nemiia skrev:
Men vad är grejen med termostat på max? Andra har sagt till mig att de slår av ändå när tempen stiger ute[/QU
Brukar sitta rumstermostater som är kopplade till "plupparna"
 
N Nemiia skrev:
Alltså att systemet inte blir lika beroende på utegivaren? Hur mycket rekommenderar du jag skruvar upp P?
Prova vrid upp P till 5 skulle jag göra. Minns jag rätt stod det att man behöver höja P ett par grader för att motsvara 1 grad högre rumstemperatur.

Systemet är i högsta grad beroende av utegivaren. Hela tanken är ju att man ska ha t.ex. 22 grader inne oavsett utetemperatur och då måste framledningstemperaturen hela tiden justeras efter utegivaren för att klara detta.
 
Redigerat:
Eller så får du höjja minimiframledningstemp och strypa elementen lite på övervåningen tills de blir lite kallare ute
 
Tycker de där "plupparna" är rätt värdelösa om man inte vill ha lite kallare i något rum då vp ändå ändrar temp efter vädret ute. Plockat bort dem för läng sen hemma.
 
E Emanuel01 skrev:
Eller så får du höjja minimiframledningstemp och strypa elementen lite på övervåningen tills de blir lite kallare ute
Hur mycket skulle man isåf höja framledningen? Strypa elementen som i att skruva ner termostaterna på dom?
 
E Emanuel01 skrev:
Tycker de där "plupparna" är rätt värdelösa om man inte vill ha lite kallare i något rum då vp ändå ändrar temp efter vädret ute. Plockat bort dem för läng sen hemma.
Ok:D
 
E Emanuel01 skrev:
[länk]
Vi har sådana som på bilden
 
  • Analog termostat med vridbar skala för temperaturinställning monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Ja dra ned termostaterna annars blir de väl för varmt uppe. Prova att höjja lite i taget, är ju segt med golvvärme.
 
Det är de som styr de vita klumparna
 
E Emanuel01 skrev:
Ja dra ned termostaterna annars blir de väl för varmt uppe. Prova att höjja lite i taget, är ju segt med golvvärme.
Ok så om jag höjer framledningen så skruvar jag kanske ner helt uppe till att börja med?
 
Du får prova lite men det brukar även sitta en begränsningstermostat till golvvärmegruppen för att inte få för varmt där då du har element som behöver högre värme.
 
Den ska du inte ändra på
 
Kurva 7 på värmepumpen är gott å väl tillräckligt för att det ska bli värme på golven. Måste ju vara mågot annat som gör att det inte blir varmt. Jag brukar ställa kurvan på 4/5 då det gäller golvvärme i betongbjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.