6 018 läst ·
67 svar
6k läst
67 svar
Blir inte klok på värmesystemet
Då är de antagligen hela. Då är det till att kolla ventilerna om du känner dig bekväm med att skruva av de vita klumparna. Men om de är varma sitter de hårt så det är lättare om du stänger av termostaterna ett tag så de svalnar.
Ok och vad var det man skulle kolla med ventilerna? Hur skruvar man av knopparna?E Emanuel01 skrev:
Alltså är det inte bättre att jag låter det vara om de nu är hela så borde det väl funka? Vill inte förstöra något
De lilla stiftet fastnar då i intryckt läge vilket är stängt läge. Då blir det kallare i det rummet som har den slingan. Men det är en svår årstid nu att justera värmesystem. Helst bör det vara 0-gradigt eller kallare ute hela dygnet så man enkelt kan känna värmen med handen på rören och radiatorerna.
Tack, ja jag har förstått det. Jag kanske helt enkelt får ha lite is i magen och klä mig varmare.J Josth skrev:De lilla stiftet fastnar då i intryckt läge vilket är stängt läge. Då blir det kallare i det rummet som har den slingan. Men det är en svår årstid nu att justera värmesystem. Helst bör det vara 0-gradigt eller kallare ute hela dygnet så man enkelt kan känna värmen med handen på rören och radiatorerna.
Har du tittat på bilderna med serviceinfo jag la upp, ser du nått konstigt som jag bör ta upp med teknikern?
Alla stift verkar vara ok.J Josth skrev:De lilla stiftet fastnar då i intryckt läge vilket är stängt läge. Då blir det kallare i det rummet som har den slingan. Men det är en svår årstid nu att justera värmesystem. Helst bör det vara 0-gradigt eller kallare ute hela dygnet så man enkelt kan känna värmen med handen på rören och radiatorerna.
Jag skruvade upp P nu till 5. Tänker att jag lätt kan skruva tillbaka om det behövs. Nu lyser grön lampa 0 och röd lampa +.
Nu förstår jag att jag behöver avvakta något dygn men vad ska jag sedan kolla för att se om det blivit bättre förutom förhoppningsvis en temp över 20 grader?
Om det känns kallt på bottenvåningen är det som sagt i första hand rumstermostaterna (bild enligt inlägg #24) som ska ökas och man väntar 1-2 dygn för att känna om det blev skillnad. Räcker inte detta är det parameter "P" på EVR-CDR som man får öka ett par grader och sedan vänta 1-2 dygn ytterligare. Värmekurvan i F750 är nu, vad jag förstår(?), egendefinierad men tilltagen så att det fullt räcker till ett golvvärmesystem. Om värmen inte räcker till övervåningen skulle det kännas kallt där men så är inte fallet. Viktigt att ha många termometrar i huset, gärna i varje rum.