E Emanuel01 skrev:
Ställ rumstermostaterna på max och känn med handen på de vita klumparna efter någon timme.
De blir lite ljumna om de är hela. Sitter en liten värmeslinga i dem som värmer en vaxklump.
Får göra det
 
Framledningen är ju mycket högre än beräknad.
 
Såvida ni inte haft en väldigt snabb temphöjning ute.
 
E Emanuel01 skrev:
Framledningen är ju mycket högre än beräknad.
De är varma nu. Har inte ställt på max. Dock ändrade jag termostaterna I morse till 22 grader
 
E Emanuel01 skrev:
Såvida ni inte haft en väldigt snabb temphöjning ute.
Tempen har gått från 4 grader kl 07 till 14-15 nu kl 11
 
Då är de antagligen hela. Då är det till att kolla ventilerna om du känner dig bekväm med att skruva av de vita klumparna. Men om de är varma sitter de hårt så det är lättare om du stänger av termostaterna ett tag så de svalnar.
 
E Emanuel01 skrev:
Då är de antagligen hela. Då är det till att kolla ventilerna om du känner dig bekväm med att skruva av de vita klumparna. Men om de är varma sitter de hårt så det är lättare om du stänger av termostaterna ett tag så de svalnar.
Ok och vad var det man skulle kolla med ventilerna? Hur skruvar man av knopparna?

Alltså är det inte bättre att jag låter det vara om de nu är hela så borde det väl funka? Vill inte förstöra något
 
Ventilerna brukar kunna fastna i stängt läge då de är stängda hela sommaren särskilt om de har några år på nacken.
 
E Emanuel01 skrev:
Ventilerna brukar kunna fastna i stängt läge då de är stängda hela sommaren särskilt om de har några år på nacken.
Hur vet man om de fastnat Då?
 
De lilla stiftet fastnar då i intryckt läge vilket är stängt läge. Då blir det kallare i det rummet som har den slingan. Men det är en svår årstid nu att justera värmesystem. Helst bör det vara 0-gradigt eller kallare ute hela dygnet så man enkelt kan känna värmen med handen på rören och radiatorerna.
 
J Josth skrev:
De lilla stiftet fastnar då i intryckt läge vilket är stängt läge. Då blir det kallare i det rummet som har den slingan. Men det är en svår årstid nu att justera värmesystem. Helst bör det vara 0-gradigt eller kallare ute hela dygnet så man enkelt kan känna värmen med handen på rören och radiatorerna.
Tack, ja jag har förstått det. Jag kanske helt enkelt får ha lite is i magen och klä mig varmare.

Har du tittat på bilderna med serviceinfo jag la upp, ser du nått konstigt som jag bör ta upp med teknikern?
 
N Nemiia skrev:
Hur vet man om de fastnat Då?
Skruva bort det vita ställdonet från ventilen. Under det är det en pigg som ska sticka upp ungefär en cm. Trycker man in den med något platt verktyg så ska den fjädra ut igen.
 
useless useless skrev:
Skruva bort det vita ställdonet från ventilen. Under det är det en pigg som ska sticka upp ungefär en cm. Trycker man in den med något platt verktyg så ska den fjädra ut igen.
Tack!
 
J Josth skrev:
De lilla stiftet fastnar då i intryckt läge vilket är stängt läge. Då blir det kallare i det rummet som har den slingan. Men det är en svår årstid nu att justera värmesystem. Helst bör det vara 0-gradigt eller kallare ute hela dygnet så man enkelt kan känna värmen med handen på rören och radiatorerna.
Alla stift verkar vara ok.
Jag skruvade upp P nu till 5. Tänker att jag lätt kan skruva tillbaka om det behövs. Nu lyser grön lampa 0 och röd lampa +.
Nu förstår jag att jag behöver avvakta något dygn men vad ska jag sedan kolla för att se om det blivit bättre förutom förhoppningsvis en temp över 20 grader?
 
Om det känns kallt på bottenvåningen är det som sagt i första hand rumstermostaterna (bild enligt inlägg #24) som ska ökas och man väntar 1-2 dygn för att känna om det blev skillnad. Räcker inte detta är det parameter "P" på EVR-CDR som man får öka ett par grader och sedan vänta 1-2 dygn ytterligare. Värmekurvan i F750 är nu, vad jag förstår(?), egendefinierad men tilltagen så att det fullt räcker till ett golvvärmesystem. Om värmen inte räcker till övervåningen skulle det kännas kallt där men så är inte fallet. Viktigt att ha många termometrar i huset, gärna i varje rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.