81 234 läst ·
543 svar
81k läst
543 svar
Bli med sambo.....
Husägare
· Enköping
· 17 inlägg
Det här är en smart reflektion.S Sir Duke skrev:Jag har en reflektion, om än lite bredvid ämnet.
Du behöver inte amortera ner lånet helt. Du låser pengar i huset som du inte kommer åt utan att sälja. Det kan vara bra att ha likvida medel som pensionär.
Att ditt liv förändras nu med sambo talar kanske också för att undvika att låta allt investeras i boendet. Du/ni kan i stället spendera på annat, eller placera pengarna.
I TS fall skulle jag sluta amortera helt. Vi säger att det är 10 år kvar till pension, 600.000 i lån kvar. Det betyder en amortering på 5000kr/mån. Lägg dom 5000 på ett konto med lite ränta om du hittar det alt. på en billig indexfond. Det kommer vara så mycket mer värt att ha 600.000 (eller mer med ränta/avkastning) på ett konto än 0 kr i lån. 600.000 betalar räntan i 25 år om vi räknar med 2% i ränta alt. kan betala för renoveringar och underhåll. Det är ju rätt surt att ha amorterat bort hela lånet bara för att sen behöva ta ett lån vid 70 års ålder för att lägga om taket eller dränera om grunden.
Att ”leva resten av livet” och således dö (ja inte i huset nödvändigtvis) i ett obelånad hus gör ju ingen annan än dina arvtagare gott.
Så, ta bort amorteringen, sen kan väl sambon betala hälften av räntan, på 600.000 i lån borde det inte vara mer än 500kr/mån plus hälften av drift och gemensamma utgifter. Då tror jag att ni båda lever ganska gott.
Du har ju ditt på det säkra men din sambo borde spara en buffert inför pension, eller om ni väljer att separera eller du går bort. Frågan borde egentligen ställas hur du på bästa sätt kan hjälpa din sambo att säkra sin pension och framtid eftersom hon flyttar in hos dig och inte kommer få ta del av husets avkastning och värdeökning. Om du dör om säg 10 år, då åker hon ut eftersom hon inte äger huset. Vore det inte skönt att veta att hon då hade så hon klarade sig, människan du älskar, om du hastigt går bort snarare än att se till att hon inte ”tjänar” på att flytta in hos dig kontra en hyreslägenhet?
Mvh
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Jag kan ju tycka att du borde få en rimlig avkastning på din del av investeringen, dvs 50% av 2,7 MSEK vilket blir 1,35 MSEK. Säg att en rimlig avkastning är 5% per år då blir det 5625 kr per månad + din sambos andel av driftkostnaderna (1500 kr), en rimlig hyra från din sambo borde då kunna vara 7125 kr per månad. Detta då om sambon INTE "köper in sig" i huset, utan att sambon bara betalar sin del av "hyran". Det är ointressant tycker jag att du amorterat ner kapitalskulden. så din faktiska räntekostnad har minskat. Du har ju en "kapitaltillgång" som din sambo hyr in sig i, och personligen tycker jag det är rimligt at du får en viss avkastning på den investeringen.S S009ov skrev:Har letat och frågan borde varit uppe men hittar inget så provar funderingen.
Jag har blivit med sambo i ett hus som jag ägt sedan 20 år tillbaka.
Hur gör man med kostnaderna?
Det löpande är väl rätt självklart man delar på men kommer den känsliga delen. Banklånen är en knäckfråga. Jag har valt att amortera så mycket jag kan och med värdeökning så har jag lån på 600.000 och huset värderas till 2.7 milijoner (köptes för 1 miljon) Om min sambo lämnar sin lägenhet med en hyra på 7500/månad vad tycker ni då hon bör bidra med till hyresbiten till mitt hus?
Jag har valt att amortera som pensionssparande.
Ett billigt boende är en bra pensionsförsäkring.
Om din sambo däremot får köpa in sig till 50% i husets marknadsvärde idag, så bör sambon betala 1,35 MSEK för det av egna pengar eller lån.
Jag är inte uppdaterad på sambolagen, men även sambor kan numera få rätt att bo kvar vid separation, så ni bör prata med advokat om ett samboavtal där du har rätt att bo kvar och äga huset till 100% om det är så du vill ha det. Men jag vet inte vad som är möjligt enligt sambolagen, så du bör rådfråga en "riktig advokat", så allt blir rätt.
Sen bör ni även dela på kostnad för bil, och driftkostnader i hushållet i övrigt, men män äter mer mat än kvinnor så ni kanske ska ha en annan fördelning av matkostnaden och andra kostnader i hushållet än på själva bostaden. Det finns ju de sambor som alltid står för "sina egna kostnader" oxo, men sånt kan ju sambor välja hur de vill ha det, bara de är överens.
Men fördelningen kan ni ju komma överens om lite som ni själva vill, det kan ju vara den ena parten som använder en betydligt större del av bostaden (typ om det finns en stor verkstad med större garage som män brukar gilla, medan kvinnor brukar en "mindre syhörna") men det beror ju helt på era egna önskemål hur ni vill att det ska se ut för just eran situation. Det viktiga är att ni är överens om hur ni vill ha det.
Det finns kanske kvinnor som mekar med bilar som hobby och män som behöver "syhörnan"... Bara så det blir sagt...
Redigerat:
Äntligen någon som kan resonera objektivt och klokt.connywesth skrev:
Jag kan ju tycka att du borde få en rimlig avkastning på din del av investeringen, dvs 50% av 2,7 MSEK vilket blir 1,35 MSEK. Säg att en rimlig avkastning är 5% per år då blir det 5625 kr per månad + din sambos andel av driftkostnaderna (1500 kr), en rimlig hyra från din sambo borde då kunna vara 7125 kr per månad. Detta då om sambon INTE "köper in sig" i huset, utan att sambon bara betalar sin del av "hyran". Det är ointressant tycker jag att du amorterat ner kapitalskulden. så din faktiska räntekostnad har minskat. Du har ju en "kapitaltillgång" som din sambo hyr in sig i, och personligen tycker jag det är rimligt at du får en viss avkastning på den investeringen.
Om din sambo däremot får köpa in sig till 50% i husets marknadsvärde idag, så bör sambon betala 1,35 MSEK för det av egna pengar eller lån.
Jag är inte uppdaterad på sambolagen, men även sambor kan numera få rätt att bo kvar vid separation, så ni bör prata med advokat om ett samboavtal där du har rätt att bo kvar och äga huset till 100% om det är så du vill ha det. Men jag vet inte vad som är möjligt enligt sambolagen, så du bör rådfråga en "riktig advokat", så allt blir rätt.
Sen bör ni även dela på kostnad för bil, och driftkostnader i hushållet i övrigt, men män äter mer mat än kvinnor så ni kanske ska ha en annan fördelning av matkostnaden och andra kostnader i hushållet än på själva bostaden. Det finns ju de sambor som alltid står för "sina egna kostnader" oxo, men sånt kan ju sambor välja hur de vill ha det, bara de är överens.
Men fördelningen kan ni ju komma överens om lite som ni själva vill, det kan ju vara den ena parten som använder en betydligt större del av bostaden (typ om det finns en stor verkstad med större garage som män brukar gilla, medan kvinnor brukar en "mindre syhörna") men det beror ju helt på era egna önskemål hur ni vill att det ska se ut för just eran situation. Det viktiga är att ni är överens om hur ni vill ha det.
Det finns kanske kvinnor som mekar med bilar som hobby och män som behöver "syhörnan"... Bara så det blir sagt...![]()
Går knappast säga emot.....
Den dealen skulle jag ta alla där i veckan oberoende på vilken sida jag stod på
Resonemanget med rimlig avkastning håller som sådant tycker jag också, men att det skulle vara 5% är väl minst sagt "optimistiskt".
När du har ditt bolån så är det ju en motpart som investerar sina pengar i just ditt lån, så skulle säga att en rimlig förväntning på avkastning är motsvarande bolåneränta, vilket väl ligger strax över 1%.
Man kan såklart investera sina pengar på ett mer riskfyllt sätt än fastigheter och därmed får en högre snittavkastning, men i TS fall så har ju valet hela tiden varit att amortera och inte investera. Så att då tycka att någon annan ska betala avkastning som vid aktieinvesteringar men med risk som ett bolån är minst sagt skevt. Man kan inte både ha kakan och äta den, där kakan här är avvägningen mellan risk/avkastning.
När du har ditt bolån så är det ju en motpart som investerar sina pengar i just ditt lån, så skulle säga att en rimlig förväntning på avkastning är motsvarande bolåneränta, vilket väl ligger strax över 1%.
Man kan såklart investera sina pengar på ett mer riskfyllt sätt än fastigheter och därmed får en högre snittavkastning, men i TS fall så har ju valet hela tiden varit att amortera och inte investera. Så att då tycka att någon annan ska betala avkastning som vid aktieinvesteringar men med risk som ett bolån är minst sagt skevt. Man kan inte både ha kakan och äta den, där kakan här är avvägningen mellan risk/avkastning.
Klart man kan - någon fördel måste det väl ändå vara med att ha en sambo...A ajn82 skrev:
Resonemanget håller, avkastningsräntan för hög. Avkastningen bör vara ungefär motsvarande räntan på resterande bolån i så fall, givet att det är samma risknivå på tillgången. Det blir c:a 1000 i månaden efter ränteavdrag + delade underhållskostnader och annat.connywesth skrev:
Jag kan ju tycka att du borde få en rimlig avkastning på din del av investeringen, dvs 50% av 2,7 MSEK vilket blir 1,35 MSEK. Säg att en rimlig avkastning är 5% per år då blir det 5625 kr per månad + din sambos andel av driftkostnaderna (1500 kr), en rimlig hyra från din sambo borde då kunna vara 7125 kr per månad. Detta då om sambon INTE "köper in sig" i huset, utan att sambon bara betalar sin del av "hyran". Det är ointressant tycker jag att du amorterat ner kapitalskulden. så din faktiska räntekostnad har minskat. Du har ju en "kapitaltillgång" som din sambo hyr in sig i, och personligen tycker jag det är rimligt at du får en viss avkastning på den investeringen.
Om din sambo däremot får köpa in sig till 50% i husets marknadsvärde idag, så bör sambon betala 1,35 MSEK för det av egna pengar eller lån.
Jag är inte uppdaterad på sambolagen, men även sambor kan numera få rätt att bo kvar vid separation, så ni bör prata med advokat om ett samboavtal där du har rätt att bo kvar och äga huset till 100% om det är så du vill ha det. Men jag vet inte vad som är möjligt enligt sambolagen, så du bör rådfråga en "riktig advokat", så allt blir rätt.
Sen bör ni även dela på kostnad för bil, och driftkostnader i hushållet i övrigt, men män äter mer mat än kvinnor så ni kanske ska ha en annan fördelning av matkostnaden och andra kostnader i hushållet än på själva bostaden. Det finns ju de sambor som alltid står för "sina egna kostnader" oxo, men sånt kan ju sambor välja hur de vill ha det, bara de är överens.
Men fördelningen kan ni ju komma överens om lite som ni själva vill, det kan ju vara den ena parten som använder en betydligt större del av bostaden (typ om det finns en stor verkstad med större garage som män brukar gilla, medan kvinnor brukar en "mindre syhörna") men det beror ju helt på era egna önskemål hur ni vill att det ska se ut för just eran situation. Det viktiga är att ni är överens om hur ni vill ha det.
Det finns kanske kvinnor som mekar med bilar som hobby och män som behöver "syhörnan"... Bara så det blir sagt...![]()
Ja alltså, någon har väl möjlighet att få dom ,och hyran är inga 8000:- som du påstod.T tomsk skrev:
Blir ju lite skevt om du kommer med påståenden som du allt eftersom villkorar..
Redigerat:
Därför jag tog hit pappa, så jag kan hålla koll!a.o.f skrev:
Litar inte på att systemet tar hand om honom.. tyvärr.
Man måste vara frisk idag för att kunna vara sjuk.. (Dvs någon envis pigg jäkel. måste jaga vården/kommunen, envisas, läsa reglerna, ringa runt, mejla osv för att få den hjälpen som man faktiskt har rätt till). De försöker gärna komma undan..
Men det är en större diskussion för en annan tråd
Det är nog högst personligt.R Riddarn 115 skrev:
I teorin är det relativt lätt att hitta alternativa investeringar som är näranog riskfria och samtidigt generar en högre avkastning än en amorterad krona.
I praktiken är det nog däremot betydligt lättare att motivera sig själv att amortera 5000 kr än att placera dem i ett sparande och sen inte röra dem.
Jag antar att de som förespråkar ett sparande framför amortering också skulle belåna huset den dagen belåningsgraden understiger 50% och placera pengarna på annat håll? (frågan är inte ställd till dig @Riddarn 115)
Alltid lika trevligt att få citera en mycket ödmjuk man: "Låt oss för skoj skull tänka oss att den blivande sambon inte har någon inkomst alls. Hur skall ekonomin då fördelas?"T tomsk skrev:
Det skulle kunna vara en oföretagsam "Hej hej" framför Konsum (eller annan livsmedelsaffär) som helt saknar inkomster. Bara fantasin sätter gränser.
Staffan
Eller hon har nyss avslutat ett annat samboförhållandeStaffan2000 skrev:
Alltid lika trevligt att få citera en mycket ödmjuk man: "Låt oss för skoj skull tänka oss att den blivande sambon inte har någon inkomst alls. Hur skall ekonomin då fördelas?"
Det skulle kunna vara en oföretagsam "Hej hej" framför Konsum (eller annan livsmedelsaffär) som helt saknar inkomster. Bara fantasin sätter gränser.
Staffan
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Så som du verkar resonera är det troligen du som har ett dåligt ekonomiskt sinne. Sedan är det en jäkligt trist attityd du inleder med. Enkom för att TS inte väljer som du så gör inte det honom eller hans val sjuka.M Mattsing skrev: