Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är ditt hus och din investering.
Räntan bör således du betala.
Tycker det enda hon ska bidra med är hälften av driftskostnaderna.
Men det är bara vad jag tycker:)
Då ska han ha hälften av alla hennes intäkter såsom räntor aktier osv.
Idiotiskt förslag

• Gilla
  • Haha
Daniel_M_ och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Amorteringarna är ju ett rent sparande till dig själv, så om din blivande sambo inte ska ta del av fastigheten så ska hon ju absolut inte betala någon amortering.
Då ska han ha hälften av hennes sparande också o. Det ska bli rättvist.
Han har valt sitt sparsätt hon ska inte åka snålskjuts på det. För övrigt verkar dom flesta glöms bort underhållskostnad som är ett par 1000 till 5000 beroende på skick utrustning storlek osv Bara byta värmepump ca 100 000 måla om var 7 år ca 100 000
Tak livslängd underlagspapp 25 år ca 100 000 på det fastighetsavgift 1000 kr månad fönster livslängd utskick.trädgårdsmaskiner osv osv

• Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det beror väl på faktiska driftkostnader, hur era inkomster att ut, om hon ska vara med och dela på framtida värdeökning, vad er åsikt om vad som är rättvist är (dela allt lika, dela efter inkomst, dela så alla har lika mycket kvar osv).
Spontant, prata om det innan ni flyttar ihop, och om det känns viktigt att det är rättvist så är det inte rätt person att dela livet med.
Ja ja snillen spekulerar.....
Ska det vara behovsanpassade löner med
Då ska man ha högre lön ju fler barn man har?????????

MathiasS MathiasS skrev:
Det låter som att du blandar ihop boendekostnader (ränta) och amorteringar (sparande). Har man bara fått rätsida på den terminologin så är det ju lite märkligt att en sambo ska bidra till ditt sparande.

Nu försätter du dig själv i en konstigt sits genom att vilja spara så mycket att någon annan måste bidra till sparandet för att ni två därefter ska ha lika mycket kvar i månaden. Det är konstigt att en annan person ska finansiera ditt stora sparande bara för att medel finns - då har ju personen i praktiken betalat av ditt lån utan att bli delägare.

Dela på riktiga kostnader 50% var och fundera därefter på hur mycket du har råd att spara. Blir det då väldigt olika kvar i plånboken när du sparat det du vill kan du ju leka med tanken att din sambo själv sparar/lägger undan lika mycket som du vill amortera. Om det fortfarande är olika mycket pengar kvar i plånboken - dvs ni tjänar väldigt olika mycket pengar - kan ni ju fundera på om ni ska dela på kostnaderna efter inkomst istället för 50/50.

EDIT: Det är givetvis så att om er ö.k. ändå är att sambon ska stå för delar av amorteringen, då är detta att likställa med att personen sakta köper sig in i huset, dvs det ska resultera i ett delägande av motsvarande amorterat belopp.

Hur ni än väljer att göra - du behöver tänka om.
Ännu mer märkligt hon ska dra fördel av han valt amortera / spara om din argumentation ska hålla ska han ha all ränta eller värdeuppgång hon haft på sitt sparande lika länge han amortera............
Om du ska argumentera rättvist kan du inte argumentera emot gör du det visar du din nivå

Nissens Nissens skrev:
Det låter helt galet. Om du applicerar det på en hyreslägenhet så ser du hur skevt du tänker. Tror du inte att den som äger en hyresfastighet tar en del av intäkten från hyran att underhålla huset med? Att amortera lån? Att betala räntor? Och hyresgästen får inte en spänn den dagen fastighetsägaren säljer fastigheten...
Äntligen ngn som tänker

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej givetvis inte. Den som betalar hyra gör just det och inget annat. Vad fastighetsbolaget använder hyran till har absolut ingenting att göra med hur du ska reglera ekonomin med din sambo.

Den som betalar av ditt lån däremot, den personen ska givetvis också ha en del av huset, varför skulle personen annars betala av din skuld till banken?

Jag skiter fullständigt i hur du gör detta, men det är tveklöst så att det inte går att ha en ekonomi tillsammans med någon som resonerar som du. Inte långsiktigt iallafall. Börja om med ett vitt papper, dokumentera dina kostnader (inte sparande) och se var du landar. Är det lämpligt att betala kostnader efter förmåga (lön), så gör det. Känns det forfarande inte rättvist för dig ska du nog låta bli att bo med någon på permanent basis.
Inkompetenta hjärnor
Om han amortera så går räntekostnaderna ner som hon får del av?????
Plus köpande underhåll på ett par 1000 i månaden för dom som inte kan ekonomi

Peter2400 Peter2400 skrev:
Haha, läste nu att du hade 600000:- i lån.
Det är fruktansvärd utgift på ca 500:-/mån.

Alltså det som gör att du måste kämpa och hon glider på en räkmacka:crysmile:
Vad har han föreslår för att nå dit?????.
Under hur lång tid?.?..
Rimligt hon åtminstone betalar halva ränta på nuvarande värdering plus löpande plus underhåll
Eller är det alltid synd o. Kvinnor och dom ska åka snålskjuts??.....
Så fall inte vidare feministiskt
Strunta i könet var % rättvis

K
Då får han väl flytta och köpa nytt hus med sin sambo eller behålla sitt hus själv som ägare då.
Heregud är man tillsammans är det väl ge och ta. Man hjälps åt med olika utgifter utan att börja räkna minsta öre man fått betala mer än den andra. Kan man inte de ska man nog leva ensam

• Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
S S009ov skrev:
Tack men om sambon tjänar mycket mer än mig då betalor hon mitt "sparande" och det är totalt fel enligt många. Har haft den varianten med en kvinna och det var roligt så länge som jag tjänade mycket mer än henne. Den dagen hon fick högre lön så drog hon för kunde inte tänka att försörja mig.
Inte ovanligt men inget som pk feminister vågar knysta om

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Ännu mer märkligt hon ska dra fördel av han valt amortera / spara om din argumentation ska hålla ska han ha all ränta eller värdeuppgång hon haft på sitt sparande lika länge han amortera............
Om du ska argumentera rättvist kan du inte argumentera emot gör du det visar du din nivå
Du menar att man retroaktivt, säg 20 år tillbaka i tiden ska analysera utfallet av bådas sparande och sedan jämka det så det blir lika eller rättvist? Bra tänkt. Är det inte bättre att bara acceptera att du vill bo själv och inte dela ditt liv eller ekonomiska framgångar med någon annan?

• Gilla
Lajnus och 5 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Jag tänker inte fortsätta diskussionen nu, detta blir mitt sista inlägg.
Det jag tänker avsluta med är att jag tycker synd om din blivande sambo eftersom du pratar om att hon kommer hyra av dig.
Jag hade kunnat sätta pengar på att ni inte bor ihop om 5 år.
Så mycket bättre hon åket snålskjuts på en kille som vill ha en Fair deal

K
Många Joakim von anka här

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
@tomsk Kom ihåg att andas! :oops:

• Haha
  • Gilla
Lajnus och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Förstår jag dig rätt nu?
Säg att hon hade en hyra på 10000 kr/mån.
När hon flyttade in med dig fick hon betala 5000 kr/mån. Driftskostnader plus ränta låg på 3000 kr/månad och hon blev irriterad för att hon betalade mer än 3000 kr/mån?
Siffrorna såklart helt fiktiva.
Om jag har förstått fel så ber jag om ursäkt, annars förstår jag henne till 100%.
Som du själv säger så bör man såklart diskutera ekonomi, men ser man inte skillnad på en sambo och en hyresgäst så är det upplagt för problem.
Varför det?????
Tror du omvänt hon skulle vilja betalt 15000 i ränta om han haft höga lån?????
Ska hon komma in och åka snålskjuts för han gjort bra affär och amortera hårt????
Då ska han ha avkastning på hennes kapital lika länge som han amortera.
Annars får hon betala ränta på nuvarande värdering.löpandeutgifter samt underhåll samt fastighetsavgift svårt att se det landar under 7000 per månad

Karlia
MathiasS MathiasS skrev:
Du menar att man retroaktivt, säg 20 år tillbaka i tiden ska analysera utfallet av bådas sparande och sedan jämka det så det blir lika eller rättvist? Bra tänkt. Är det inte bättre att bara acceptera att du vill bo själv och inte dela ditt liv eller ekonomiska framgångar med någon annan?
Blir riktigt komplicerat så. Hur skulle jag räkna om jag flyttar ihop med en av mina grannar som har bott här i 20 år? Han har inte heller några lån men köpte sitt radhus för drygt 2 miljoner mindre. Får jag del av hans vinst eller ska han betala för mitt likadana men dyrare hus? Ska jag i efterhand betala för de badrumsrenoveringar han gjort i år?

Enklare att bo själv tänker jag :D

• Gilla
  • Haha
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.