Byggahus.se

Bli med sambo.....

1. M
    Medlem · Stockholm · 1 128 inlägg

Modig

Medlem
    Jag hinner inte läsa hela tråden, men hystar in en spontan tanke. Det finns, som tydligt framgår här i tråden, olika sätt att se på om hon ska vara med och betala räntekostnader. Jag tänker att om hon är med och delar på räntekostnaderna nu, så är det rimligt att du är med och betalar på "hennes" räntekostnader senare, då jag förmodar att hon kommer att behöva låna för att köpa in sig i huset.
    Jag såg också att du skrev att hon har haft sin bostadsrätt uthyrd. Då gissar jag att ni egentligen redan har provbott ihop ett tag. I så fall tänker jag att det vore bra om hon säljer sin BR och köper in sig i ditt hus så snart som möjligt – då blir det mer självklart att dela på alla kostnader för underhåll och reparationer, även när det gäller dyrare saker som ett läckande tak eller en havererad värmepanna.
    Millimeterrättvisa når ni nog aldrig, men om båda är lite nöjda och lite missnöjda så stämmer det kanske någotsånär ;-)

Lycka till med samboskapet!

• Laddar…
  2. Mikael_L
    Medlem · 41 196 inlägg
    Jag hoppas din partner är väääldigt tacksam. Och verkligen visar det tydligt.

3. Cancerman_777
    Renoverare · Skåne · 2 080 inlägg

Cancerman_777

Renoverare
    Vi är båda tacksamma gentemot varandra. Det är då en relation fungerar som bäst.

4. A
    Medlem · 1 379 inlägg
    Borde inte hon betala retroaktivt på det lånets ränta om han ska betala på hennes del sen...

5. Teacer
    Sommarstugenovis · Stockholm · 192 inlägg

Teacer

Sommarstugenovis
    Min nuvarande sambo tyckte vi skulle betala proportionellt utifrån inkomst. Jag också.
    Men vi var oense om vi skulle utgå från: Lön efter skatt (Netto) eller det man har efter att alla personliga räkningar är betalda (Disponibel).

Jag som hade barn som var minderåriga betalade underhåll. Jag hade en bil jag betalade för osv.
    Hon tyckte att vi skulle köra Netto.
    Jag tyckte Disponibel.

Jag förstår henne. Men om man gör ett extremfall av det. Samma grundlön.
    Jag har 10 barn som jag betalar underhåll för. Efter skatt och utgifter har jag 14 000 kronor kvar.
    Efter skatt och utgifter har hon 40 000 kr kvar.

Vi fördelar efter Netto. 10k var.
    Jag har 4 000 själv att leva på.
    Hon har 30 000.
    Blir för snett tycker jag.

I verkligheten gjorde vi en kompromiss. Hon la in 23k och jag 15k. Typ.

/T

6. K
    Medlem · 90 inlägg

Kallens

Medlem
    Inte orkat läsa alla svar i tråden, men några saker verkar många fått om bakfoten.

• Underhåll är inte något som ökar värdet på huset. Däremot så kommer uteblivet underhåll sänka värdet på huset iom att det förfaller. Underhåll syftar till att behålla husets skick. En riktig hyra tar med dessa kostnader. Standardhöjande renoveringar, tillbyggnader etc. är en annan sak.
    • Kapitalkostnad är inte detsamma som evt. låneränta. I extremfallet har inte husägaren något lån, är kapitalkostnaden 0 då? Knappast. Pengarna som ligger i huset skulle ju kunna användas till andra investeringar, sk. alternativkostnad. En riktig hyra tar inte hänsyn till huruvida fastighetsägaren har lånat pengar, utan endast till en rimlig avkastningsränta på värdet av huset.
    • Amortering är ju en avbetalning på lånet, men lånet har ju som sagt inget med en hyra att göra.

Men, detta säger ju bara hur en hyra sätts på ett affärsmässigt sett. Ni har ju en privat relation så det är kanske något annat arrangemang som känns bäst för er.

7. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 5 286 inlägg

Fairlane

Medlem
    Som sagt, var och en gör som de tycker är bäst. Är båda parter med på det så är det bra oavsett hur man gör. Om en av parterna "är med på det", men egentligen tycker det är jobbigt/fel så kommer det gå ut över relationen.

Jag har bekanta där ena parten tjänaste cirka dubbelt så mycket som den andra (båda arbetade heltid). Den delade utgifter rakt av, 50-50. den med mer pengar ville bo lite finare och den andra gick med på det, vilket innebar att den ena knappt hade några pengar alls att spendera på kläder/nöjen etc, medan den andra hade riktigt mycket pengar. Den med mer pengar var såklart snäll och köpte något fint till den andra ibland. Jag har ingen kontakt med det paret längre, men jag vet att de åtminstone var tillsammans 20 år kanske mer därtill (kanske är de fortfarande ett par).

Så bör man göra enligt vissa i tråden, medan andra, inklusive mig tycker idén är vansinnig. Ingen av oss har dock mer rätt eller fel.

8. R
    Medlem · 2 960 inlägg
    Det är ren drift 36000 om året.
    Underhåll vill ju folk inte att den inflyttade sambon betalar.
    Buffert lägger vi undan var för sig och delar på det som måste köpas in. Det gör att vi sparar nästan 10 var varje månad.
    Jag har en summa som ligger räntelöst på vanligt konto och allt över den bestämda summan går in på börsen =)
    Vi kan byta värmepump, tak eller annat dyrt utan någon bank inblandad. Hur man gör därefter lär man väl se då. Vill hon inte vara med på en sådan investering så har hon ju avsagt sig huset till 100%. Men de hoppas vi väl inte.

Vi kör inte heller med millimeterrättvisa, utan vill jag byta tex garageport så bryr jag inte mig om hon är med på att betala.

Sälj i tid innan pension om du tänkt ha de då ;) En fd kollega var lite nervös i våras när det brakade ner då han hade de mesta på marknaden och tänkte sälja under sommaren för att gå till hösten. Nu hade han ju tur att det vände men det kunde likväl gått åt helvete.

9. B
    Medlem · västerbotten · 144 inlägg

b50gud

Medlem
    om hon inte ska köpa in sig så är det väl kostnaden ni ska dela ränta och drift.
    ev underhåll får du ta själv då det är du som äger och tar del av eventuell värdeökning.

men sedan finns det andra sätt att se det på ex en har låg lön jämfört med partnern. så tror jag de flesta har det vilket betyder att vi män oftast får försöka se till att det blir mer ekonomisk
    jämställdhet än vad samhället levererar. men frågan har inget givet svar.

• Laddar…
  10. A
    Husägare · 7 inlägg

Annika L

Husägare
    Varför måste man vara så petig?
    Kan du inte se vad dina driftskostnader är för förra året. Plussa på lite eftersom man använder mer el/vatten/avlopp när man är två + inflation. Dela på 2 personer. Hon går säkert ändå med vinst jämfört med hennes avgifter i dagsläget. Då kan hon betala samma summa varje månad och ni behöver inte sitta o dela varje månad. Några månader går du plus andra lite mindre plus (eftersom du ändå får hennes hyra)
    Hon behöver väl inte ha insyn i alla fakturor. Om en 5år så kanske hon vill köpa in sig o då delar ni 50/50. DÅ kan hon se vad de egentliga avgifterna är. Vill du justera hennes ”hyra”/boendebidrag så kan du ju göra det. Bättre att ta en högre summa i början o sänka efterhand du ser att allt fungerar mellan er.

11. P
    Medlem · Västerbotten · 170 inlägg

perlundstrom

Medlem
    Nu ser jag att det är en massa svar i tråden så det mesta man kan tänka på har nog kommit fram redan. En sak som är viktig är att om din sambo hyr och du äger huset så blir det alltid lite skevt. T.ex. om din sambo gärna vill göra om i vardagsrummet och renovera med en viss stil medan du föredrar att ej göra det. Då blir det lätt hänt att det görs som du vill, då du är ägare. Samt alltid besvärligt med saker som vem som ska betala för vad. Delat ägande känns klart lättast, med inköp till halva marknadsvärdet.

Ska sambon hyra in sig bör åtminstone stående kostnader delas på samt ränta på totala husvärdet delas på är min åsikt. Även underhållsrenovering bör delas på. Amortering tycker jag ägaren ska stå för själv, även om man i en hyresrätt betalar amortering för ägaren också.
    Ifall ni ska prata om detta och tycker olika kan det passa med ett exempel. Tänk att grannen har ett liknande hus. Han vill hyra ut det med långtidskontrakt, rent hypotetiskt. Kostnad X tusen kr/mån. För att täcka underhållsrenovering, ränta, uppvärmning, amortering osv. Skulle ni då delat på hyran om ni hyr det huset och säljer ditt hus?

Jag tycker det känns rimligt att dela, inte att den som flyttar in bara ska betala ett par tusen för halva driftkostnaden och kanske något litet mer som vissa förespråkar. Det är väldigt märkligt. Men bor samma personer som tycker detta i hyresrätt (eller hyr ett hus) så betalar de glatt både ränta, och amortering för ägaren.

Jag och min fru har olika ekonomiska förutsättningar så jag betalar allt kring vårt boende. Hade vi haft liknande inkomst skulle hon hjälpa till att betala även för boendet.

12. Abuquir
    Husägare · Västra götaland · 628 inlägg

Abuquir

Husägare
    Älskar du henne, så gifter du dig med henne, lever lyckligt och får några barn.
    Och man delar det man har...

13. Z
    Medlem · 9 inlägg

Zedig

Medlem
    Problemet som jag ser det är att alla räknar med att fastigheten är en guldgruva som kommer att ge en stor vinst. Ni var tydligen inte med på 90-talet när priserna på fastigheter halverades i vissa områden. Vad händer om han betalar ränta, sköter om allt nödvändigt på fastigheten såsom tak, kyl, frys och allt annat som måste underhållas (vilket borde uppgå till några tusen i månaden om man sätter undan för vad det faktiskt kostar) och sedan faller värdet på fastigheten? Under tiden har sambon bott där utan att betala för den trasiga kylen som hon dagligen använder, utan att betala för den trasiga varmvattenberedaren som hon använder dagligen, utan att betala för det dåliga fönstret som måste bytas osv. Då står fastighetsägaren med kostnader som båda har haft nytta av och sedan blir det en förlust vid försäljningen också.

14. V
    Medlem · Stockholms län · 7 inlägg

villainnehavaren

Medlem
    Egentligen finns ju inget rätt och fel utan att det gäller att hitta något som ni båda kan leva med. Och där ingen förlorar på att flytta ihop och där måste man ju räkna in ekonomi, trygghet om något händer den andra, trivsel, osv. Så det går inte bara kolla på vad hon inte behöver betala om hon säger upp sin lägenhet. Eftersom det även ingår en trygghet i den. Hur lätt har hon att hitta något motsvarande. Där jag bor är det sjukt svårt att hitta en hyfsad lägenhet.

Och det går inte säga vad som är rätt och fel för oss för det är för mycket information som saknas. Inkomsterna, sparande, om det finns barn att ta hänsyn till etc. Behöver hon ha bil för att bo hos dig eller tvärt om, kan hon sälja en eventuell bil. Blir det en glädje eller belastning att behöva bo i hus med tomt? Det är ju definitivt mer jobb...

Personligen kan jag tycka att det är konstigt att betala på en sambos amorteringar för något jag inte är med och äger. Om sambon dör eller gör slut har jag betalat för något jag inte äger. Men då drar du upp det där med att hyra en lägenhet. Ja, men det är en lägenhet hon har rätt att bo i och blir inte utslängt från om du dör etc. Så hon betalar för tryggheten. Den finns inte om hon ska betala på ditt hus utan några rättigheter.
    Jag kan också nämna att när min sambo flyttade in från sin hyresrätt i min bostadsrätt så delade vi bara på driftskostnaden och månadsavgiften. Jag stod för både ränta och amortering. När vi köpte hus var min vinst på lägenheten vår insats. Vi borde ha skrivit samboavtal men det blev aldrig gjort (vi är dock fortfarande ihop och har barn etc).

Jag kan också känna att hur man ser på ekonomin kan ändras över tid. Som någon nämnt - ska hon t.ex behöva betala om det är eftersatt underhåll på huset och att du då passar på att tokrenovera när hon flyttar in. Så vad man betalar behöver ju kanske stå i relation till hur länge man nyttjar huset. Men som sagt, så länge hon inte äger det har hon inga rättigheter alls och kan bli utslängd när som helst.

15. M
    Medlem · 6 inlägg

mickemus

Medlem
    Blir lite mörkrädd när jag läser vad du skriver. Ska ni ha ett liv tillsammans är det ett givande och tagande. Inte millimeterrättvisa.
    Mitt förslag som jag har en känsla av att du ändå kommet strunta i då du redan bestämt dig för att du ska göra på ett visst sätt:

1. Sluta amortera. Du har 600’ i belåning på ett hus värt 2,7” det är 22% belåning. Oavsett om fastighetsmarknaden totalhavererar eller räntorna höjs så klarar du dig fint.

2. Prata inte kronor och ören. Om hon inte vill köpa in sig så respektera det och fråga om det är Ok att hon betalar en fast lämplig summa varje månad som ska täcka ungefär halva driftskostnaderna, kanske 4’/mån. Man behöver faktiskt inte räkna ut på öret vem som vinner/förlorar på det. Hon sänker sin kostnad , du får ett bidrag till drift/rta/underhåll sedan kan ni leva lyckliga i alla era dagar. ❤️

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.