81 240 läst ·
543 svar
81k läst
543 svar
Bli med sambo.....
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Och så kom predikanterna, hånarna och alla andra som inte riktigt förstår annat än sina egna sätt igång igen.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Då var du pengar.. köp in dig.... dela på ALLTKarlia skrev:
Blir riktigt komplicerat så. Hur skulle jag räkna om jag flyttar ihop med en av mina grannar som har bott här i 20 år? Han har inte heller några lån men köpte sitt radhus för drygt 2 miljoner mindre. Får jag del av hans vinst eller ska han betala för mitt likadana men dyrare hus? Ska jag i efterhand betala för de badrumsrenoveringar han gjort i år?
Enklare att bo själv tänker jag![]()
Skulle någon flytta in här skulle den personen dela på driftkostnaden. Lite försiktig är jag, tror på att provbo tillsammans innan vi köper gemensamt. Men jag skulle inte vilja tjäna pengar på att bli sambo.
Däremot tänker jag hyra ut ett rum till student, det blir en bra extrainkomst. Det är skillnad på att bo tillsammans för att man tycker om varandra mot att ha en inneboende.
Däremot tänker jag hyra ut ett rum till student, det blir en bra extrainkomst. Det är skillnad på att bo tillsammans för att man tycker om varandra mot att ha en inneboende.
@tomsk varför behövs det ekonomisk millimeterrättvisa när du ska flytta ihop med personen du ska leva resten av livet med?
kan något annat än ekonomi vara viktigt eller är det bara pengar som gäller?
När ni har tre ungar och en hund, betalar du hälften på nya vinterskorna till ungarna eller när slutar budgetarbetet?
kan något annat än ekonomi vara viktigt eller är det bara pengar som gäller?
När ni har tre ungar och en hund, betalar du hälften på nya vinterskorna till ungarna eller när slutar budgetarbetet?
Rent krasst borde man känna sig fram lite i förhållandet först innan man ger för mycket, nu handlar inte detta om stora pengar men om vi förbiser det och känslor för en stund och ser på det hela rent ekonomiskt
De allra flesta som köper hus idag hyr av banken, ränta är en boendekostnad då man inte har råd att hosta upp hela köpeskillingen och annars inte kunnat bo i hus.
Då kan man enkelt säga, vill man bo i hus så kostar det ränta eller vansinnig hyra.
Att amortera är att spara i sin bostad dels för lägre framtida räntekostnader och dels för större mellanskillnad när man flyttar. Således inte en boendekostnad.
Bostäder har trots allt ett visst underhållskrav för att fortsätta vara tjänliga, vi tar ingen hänsyn till framtida vinst pga detta då vi räknar med att bara upprätthålla standarden inte lyxrenovera
Vad är då rimligt, sambo eller inneboende spelar ingen roll för vi blandar inte in känslor i ekonomi.
Personen som flyttar till hus får troligtvis ett uppsving i sin bostadssituation i motsvarighet till husets värde.
Värdera huset, räkna ut räntekostnaden på 85% belåning och dela med två, addera driftskostnaden och en rimlig kostnad för underhåll.
Troligtvis är detta lägre än vad personen betalar idag.
Amorteringar ska absolut inte räknas in då det inte är en kostnad utan ett sparande som i detta helt känslokalla ekonomiskt rättvisa exempel även tar hänsyn till att du varit duktig och amorterat ned ditt lån och därför fått lägre räntekostnader, något som nu inte kommer din sambo till nytta.
Men sen kommer liksom känslorna...
Kommer du skrämma bort henne om du insisterar på en sån känslokall kalkyl?
Hade det inte räckt att dela på kostnaderna (ej amortering)?
Om det inte funkar sen så har du ändå bott billigare med henne där än utan oavsett om hon också tjänat på det.
Vad är avsikten med förhållandet?
I början kanske man inte vill sälja halva huset eller ha gemensam ekonomi men det kan vara bra att ha en plan, funkar det efter 1-2 år, ser ni er själva tillsammans i framtiden så är det läge att sälja halva huset till den värdering som var för ett år sedan eller idag, vilket som är mest fördelaktigt för din sambo.
Räkna inte korvören i början, är förhållandet rätt för er båda så finns det gott om tid att lösa det ekonomiska.
De allra flesta som köper hus idag hyr av banken, ränta är en boendekostnad då man inte har råd att hosta upp hela köpeskillingen och annars inte kunnat bo i hus.
Då kan man enkelt säga, vill man bo i hus så kostar det ränta eller vansinnig hyra.
Att amortera är att spara i sin bostad dels för lägre framtida räntekostnader och dels för större mellanskillnad när man flyttar. Således inte en boendekostnad.
Bostäder har trots allt ett visst underhållskrav för att fortsätta vara tjänliga, vi tar ingen hänsyn till framtida vinst pga detta då vi räknar med att bara upprätthålla standarden inte lyxrenovera
Vad är då rimligt, sambo eller inneboende spelar ingen roll för vi blandar inte in känslor i ekonomi.
Personen som flyttar till hus får troligtvis ett uppsving i sin bostadssituation i motsvarighet till husets värde.
Värdera huset, räkna ut räntekostnaden på 85% belåning och dela med två, addera driftskostnaden och en rimlig kostnad för underhåll.
Troligtvis är detta lägre än vad personen betalar idag.
Amorteringar ska absolut inte räknas in då det inte är en kostnad utan ett sparande som i detta helt känslokalla ekonomiskt rättvisa exempel även tar hänsyn till att du varit duktig och amorterat ned ditt lån och därför fått lägre räntekostnader, något som nu inte kommer din sambo till nytta.
Men sen kommer liksom känslorna...
Kommer du skrämma bort henne om du insisterar på en sån känslokall kalkyl?
Hade det inte räckt att dela på kostnaderna (ej amortering)?
Om det inte funkar sen så har du ändå bott billigare med henne där än utan oavsett om hon också tjänat på det.
Vad är avsikten med förhållandet?
I början kanske man inte vill sälja halva huset eller ha gemensam ekonomi men det kan vara bra att ha en plan, funkar det efter 1-2 år, ser ni er själva tillsammans i framtiden så är det läge att sälja halva huset till den värdering som var för ett år sedan eller idag, vilket som är mest fördelaktigt för din sambo.
Räkna inte korvören i början, är förhållandet rätt för er båda så finns det gott om tid att lösa det ekonomiska.