Byggahus.se
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag lever livet som jag anser är vettigt och i samspel med mina nära och kära.
Hur var och en lägger upp saker och ting är ju upp till dem, men den predikade attityd som många uppvisar i frågeställningar som denna tråds anser jag är direkt felaktig och förkastlig.
Om man nu vill dela allt lika, så är det väl inget fel på att man swishar varandra? Varför skulle det vara konstigt eller fel?

Helt ärligt så kan jag med ganska stor säkerhet säga att jag är långt mer generös gentemot min partner än dessa predikanter, men det sker på min vilja, inte för att "det är så det skall vara".
Ok, min fråga var *vad* du ansåg vara vettigt. Men, du har helt rätt i att var och en ska göra som den själv tycker blir bäst och det är tydligt att det finns många sätt att göra det på - gott så.

Vad som är konstigt är ju lite subjektivt. Ur mitt perspektiv är det nog lite konstigt om man har familj ink allt (ungar osv) att swisha stålar för en middag. Halva dagen måste gå åt till att jämna ut ekonomin. Ju mindre ihoptrasslade man är desto mindre konstigt blir det förstås.

I en tråd som denna där någon frågar om råd antar jag att man får finna sig i att det predikas eller iallafall luftas någon uppfattning om vad man "borde" göra. Man får väl anta att TS ville ha insyn i vad andra tyckte i frågan för att därefter kunna göra vad han själv tycker är bäst, oavsett vad tex jag tycker om det.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Den dagen partnern är otrogen, väljer att lämna (men ändå har laglig rätt att avkräva hälften), osv. Den dagen räknas det kronor kan jag lova, och det är I runda slängar 20000 gånger per år.
:surprised:
Jag hoppas det är ett syftningsfel.

• Haha
  • Gilla
Renovatorus och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej? Jag förstår inte var felet skulle ligga? Det sker ca 20000-25000 skilsmässor per år. Hur många slutar i god ton tror du?

Nej? Jag förstår inte var felet skulle ligga? Det sker ca 20000-25000 skilsmässor per år. Hur många slutar i god ton tror du?
Eftersom du inte nämnde att det rörde sig om antalet skilsmässor per år så tolkade jag det som antalet gånger din partner är otrogen. Per år. :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Renovatorus och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja, det vore lite jobbigt om partnern är otrogen 20000 gånger/år…

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Då får hon ligga i...

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Då får hon ligga i...
Ja inte sitta med armarna i kors. Eller benen.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Då får hon ligga i...
Eller på.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Om min sambo var otrogen 20 000 ggr/år så tycker jag faktiskt hon kunde betala både räntor och amorteringar.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Om min sambo var otrogen 20 000 ggr/år så tycker jag faktiskt hon kunde betala både räntor och amorteringar.
Å andra sidan skulle ju hon aldrig vara hemma och slita på huset. Och var hon hemma borde hon betala dubbel hyra.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Ingen som räknar ut vad det blir? 55 gånger om dagen. Aj.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jag äger 3 fastigheter och min sambo ingen.
Har haft som mest 5st, men sålt av 2 och där tog jag ju vinsten själv såklart.
Hon betalar mat, drift av sin egen bil och Viaplay.

Jag betalar spotify, storytel, Netflix och disney+ och all drift inkl. huset vi bor i.

Jag tjänar så pass mycket mer än henne och tycker att det känns rimligt och helt ok.
Allt måste ju komma till vad som känns ok för båda parter.

Byter jag jobb och hamnar i hennes lönenivå så kommer jag ju vilja att vi delar mer.

A Alexn72 skrev:
Jag kanske har missat men amorteringarna hör till huset, dvs den ska inte delas om man hyr, det är räntan som ska delas eftersom den är en del av de löpande kostnaderna.
Ja det var väl exakt vad jag skrev?

S S009ov skrev:
Hon jag är sambo med nu har sin bostadsrätt kvar och när den är uthyrd så betalar hon hälften av hyresintöckterna till mig. Just nu står den tom så då betalar hon inget. I längden ska bostadsrätten säljas och hon bli delägare i huset om det går som tänkt.
Tycker ni båda verkar ha det mest långsiktigt hållbara sättet i den nuvarande relationen. Tanken med kostnad/vinst på bostadsrätten och sedan inköp låter mycket sund och som enkel rättvisa för mig.
Förstår inte helt alla påhopp (som jag upplever det) i tidigare inlägg eftersom du tidigt skrev att ni planerar att hon ska köpa in sig.

Sedan är det en intressant vardagsfilosofisk diskussion. För mig är det enkelt att delad ekonomi och bostad är det som är att föredra - men det finns såklart massor med problem att tänka på om man går in i en relation i andra halvan av livet när möjliga barn exempelvis är stora.

Glöm inte bort att skriva något om arv och liknande - det är i mitt tycke inte fult utan ett sätt att tänka långsiktigt på en relation och visa att man vill leva länge med partnern.

• Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja det var väl exakt vad jag skrev?
Ja men räntan hittade jag inget om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.