75 081 läst · 543 svar
75k läst
543 svar
Bli med sambo.....
Ok, min fråga var *vad* du ansåg vara vettigt. Men, du har helt rätt i att var och en ska göra som den själv tycker blir bäst och det är tydligt att det finns många sätt att göra det på - gott så.Cancerman_777 skrev:
Jag lever livet som jag anser är vettigt och i samspel med mina nära och kära.
Hur var och en lägger upp saker och ting är ju upp till dem, men den predikade attityd som många uppvisar i frågeställningar som denna tråds anser jag är direkt felaktig och förkastlig.
Om man nu vill dela allt lika, så är det väl inget fel på att man swishar varandra? Varför skulle det vara konstigt eller fel?
Helt ärligt så kan jag med ganska stor säkerhet säga att jag är långt mer generös gentemot min partner än dessa predikanter, men det sker på min vilja, inte för att "det är så det skall vara".
Vad som är konstigt är ju lite subjektivt. Ur mitt perspektiv är det nog lite konstigt om man har familj ink allt (ungar osv) att swisha stålar för en middag. Halva dagen måste gå åt till att jämna ut ekonomin. Ju mindre ihoptrasslade man är desto mindre konstigt blir det förstås.
I en tråd som denna där någon frågar om råd antar jag att man får finna sig i att det predikas eller iallafall luftas någon uppfattning om vad man "borde" göra. Man får väl anta att TS ville ha insyn i vad andra tyckte i frågan för att därefter kunna göra vad han själv tycker är bäst, oavsett vad tex jag tycker om det.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Då får hon ligga i...
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Ingen som räknar ut vad det blir? 55 gånger om dagen. Aj.
Medlem
· västra götaland
· 22 inlägg
Jag äger 3 fastigheter och min sambo ingen.
Har haft som mest 5st, men sålt av 2 och där tog jag ju vinsten själv såklart.
Hon betalar mat, drift av sin egen bil och Viaplay.
Jag betalar spotify, storytel, Netflix och disney+ och all drift inkl. huset vi bor i.
Jag tjänar så pass mycket mer än henne och tycker att det känns rimligt och helt ok.
Allt måste ju komma till vad som känns ok för båda parter.
Byter jag jobb och hamnar i hennes lönenivå så kommer jag ju vilja att vi delar mer.
Har haft som mest 5st, men sålt av 2 och där tog jag ju vinsten själv såklart.
Hon betalar mat, drift av sin egen bil och Viaplay.
Jag betalar spotify, storytel, Netflix och disney+ och all drift inkl. huset vi bor i.
Jag tjänar så pass mycket mer än henne och tycker att det känns rimligt och helt ok.
Allt måste ju komma till vad som känns ok för båda parter.
Byter jag jobb och hamnar i hennes lönenivå så kommer jag ju vilja att vi delar mer.
Tycker ni båda verkar ha det mest långsiktigt hållbara sättet i den nuvarande relationen. Tanken med kostnad/vinst på bostadsrätten och sedan inköp låter mycket sund och som enkel rättvisa för mig.S S009ov skrev:
Förstår inte helt alla påhopp (som jag upplever det) i tidigare inlägg eftersom du tidigt skrev att ni planerar att hon ska köpa in sig.
Sedan är det en intressant vardagsfilosofisk diskussion. För mig är det enkelt att delad ekonomi och bostad är det som är att föredra - men det finns såklart massor med problem att tänka på om man går in i en relation i andra halvan av livet när möjliga barn exempelvis är stora.
Glöm inte bort att skriva något om arv och liknande - det är i mitt tycke inte fult utan ett sätt att tänka långsiktigt på en relation och visa att man vill leva länge med partnern.