16 444 läst ·
116 svar
16k läst
116 svar
Blev en viss skillnad på köpt el med solceller
Har du koll på elmätaren så att detta också sker? Nu har jag för mig att elbolaget bara får rapporter varje kvart (har varit varje timme, men man har ändrat till varje kvart med kvartspriser på elen från i höst), så det behöver kanske inte vara perfekt vid varje ögonblick. Men nog finns det risker med ett sådant upplägg, både för elbolaget och för dig. Jag har dock inte koll på reglerna...GIX skrev:
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar, men att jag har nollmatning är jag säker på.pacman42 skrev:
Har du koll på elmätaren så att detta också sker? Nu har jag för mig att elbolaget bara får rapporter varje kvart (har varit varje timme, men man har ändrat till varje kvart med kvartspriser på elen från i höst), så det behöver kanske inte vara perfekt vid varje ögonblick. Men nog finns det risker med ett sådant upplägg, både för elbolaget och för dig. Jag har dock inte koll på reglerna...
Jag är inte så insatt i alla funktioner ännu men det kommer.
Detta system är det som jag har.
https://www.sigenergy.com/
Jag googlade lite på detta och konstaterade att korta utmatningar kan förekomma, men att dessa måste ligga inom acceptabel nivå. Det måste dock finnas ytterligare mätare kopplade till växelriktaren för att detta skall kunna fungera. Detta då växelriktaren måste kunna detektera att husets förbrukning är lägre än producerad el, vilket måste övervakas med hög frekvens, i praktiken gissar jag att man här behöver mäta runt 25 ggr per sekund för att "ligga inom acceptabel nivå". Någon AI behövs dock inte för detta och det finns knappast någon AI i den heller.
Då gissar jag att du har effekttaxa också, den bör tas med utslagen på antalet kWh den månadenP Pligg85 skrev:
Det sitter en ny mätare uppe till vänster i bildenpacman42 skrev:
Jag googlade lite på detta och konstaterade att korta utmatningar kan förekomma, men att dessa måste ligga inom acceptabel nivå. Det måste dock finnas ytterligare mätare kopplade till växelriktaren för att detta skall kunna fungera. Detta då växelriktaren måste kunna detektera att husets förbrukning är lägre än producerad el, vilket måste övervakas med hög frekvens, i praktiken gissar jag att man här behöver mäta runt 25 ggr per sekund för att "ligga inom acceptabel nivå". Någon AI behövs dock inte för detta och det finns knappast någon AI i den heller.
Jag hade nollmatning ett antal månader. Ja, det är den smartmätaren upper till vänster på din bild, som jobbar ihop med din växelriktare.GIX skrev:
Smartmätaren mäter netto, hur mycket effekt (kw) det är på anslutningen. Växelriktaren är kopplad med Modus kabel till smartmätaren. Sen justerar växelriktaren produktion, så att det blir noll i netto.
Min mor och jag hade nollmatning samtidigt och jag kan konstatera, att anläggningarna jobbade lite annorlunda. Min mors växelriktare låg i meddeleffekt på ca 50W inköp av el, även när det var mycket sol. Min växelriktare på ca 100W import. Min mors växelriktare kunde även reagerar på last i huset (till exempel man startar elspisen, eller det kommer moln) mycket fortare en min. Vi pratar 1 till 2 sekunder, men i praktiken var det en viss skillnad i totalen då detta händer hela tiden.
Nollmatning betyder för oss, med våran utrustning en viss import av el hela tiden.
Det är rimligt. Det är enda sättet att garantera att ingen export sker.H he-peter skrev:Jag hade nollmatning ett antal månader. Ja, det är den smartmätaren upper till vänster på din bild, som jobbar ihop med din växelriktare.
Smartmätaren mäter netto, hur mycket effekt (kw) det är på anslutningen. Växelriktaren är kopplad med Modus kabel till smartmätaren. Sen justerar växelriktaren produktion, så att det blir noll i netto.
Min mor och jag hade nollmatning samtidigt och jag kan konstatera, att anläggningarna jobbade lite annorlunda. Min mors växelriktare låg i meddeleffekt på ca 50W inköp av el, även när det var mycket sol. Min växelriktare på ca 100W import. Min mors växelriktare kunde även reagerar på last i huset (till exempel man startar elspisen, eller det kommer moln) mycket fortare en min. Vi pratar 1 till 2 sekunder, men i praktiken var det en viss skillnad i totalen då detta händer hela tiden.
Nollmatning betyder för oss, med våran utrustning en viss import av el hela tiden.
Det var billigt, vi har 30,7öre överföring. Juli har ett snitt pris på 46öre (67 öre med skatt o påslag). Så blir 152 öre i snitt i SE4 med Eon…P Pligg85 skrev: