H he-peter skrev:
Kul! Gratis!

Är Du nöjd nu, så kommer det blir bättre. Jag tror att förutsättningar kommer blir mer gynnsamt framöver.

En fråga: hur mycket har Du exporterat Juli 2025?
Jag exporterar ingen el, har nollmatningsavtal.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
GIX GIX skrev:
Jag exporterar ingen el, har nollmatningsavtal.
Hur kontrollerar du detta? Har din växelriktare stöd för att separera internt använd el och export? Eller exporterar du utan betalning?

pacman42 pacman42 skrev:
Hur kontrollerar du detta? Har din växelriktare stöd för att separera internt använd el och export? Eller exporterar du utan betalning?
Växelriktaren har Ai funktion som lär sig husets användning och man kan aktivera endast egen förbrukning/ej export.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
GIX GIX skrev:
Växelriktaren har Ai funktion som lär sig husets användning och man kan aktivera endast egen förbrukning/ej export.
Har du koll på elmätaren så att detta också sker? Nu har jag för mig att elbolaget bara får rapporter varje kvart (har varit varje timme, men man har ändrat till varje kvart med kvartspriser på elen från i höst), så det behöver kanske inte vara perfekt vid varje ögonblick. Men nog finns det risker med ett sådant upplägg, både för elbolaget och för dig. Jag har dock inte koll på reglerna...

• Gilla
Joner
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har du koll på elmätaren så att detta också sker? Nu har jag för mig att elbolaget bara får rapporter varje kvart (har varit varje timme, men man har ändrat till varje kvart med kvartspriser på elen från i höst), så det behöver kanske inte vara perfekt vid varje ögonblick. Men nog finns det risker med ett sådant upplägg, både för elbolaget och för dig. Jag har dock inte koll på reglerna...
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar, men att jag har nollmatning är jag säker på.

Jag är inte så insatt i alla funktioner ännu men det kommer.

Detta system är det som jag har.

https://www.sigenergy.com/

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag googlade lite på detta och konstaterade att korta utmatningar kan förekomma, men att dessa måste ligga inom acceptabel nivå. Det måste dock finnas ytterligare mätare kopplade till växelriktaren för att detta skall kunna fungera. Detta då växelriktaren måste kunna detektera att husets förbrukning är lägre än producerad el, vilket måste övervakas med hög frekvens, i praktiken gissar jag att man här behöver mäta runt 25 ggr per sekund för att "ligga inom acceptabel nivå". Någon AI behövs dock inte för detta och det finns knappast någon AI i den heller.

GIX GIX skrev:
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar, men att jag har nollmatning är jag säker på.

Jag är inte så insatt i alla funktioner ännu men det kommer.

Detta system är det som jag har.

[länk]
Inte lovande att man får ett felmeddelande om överlast när man klickar på länken.

pacman42 pacman42 skrev:
Inte lovande att man får ett felmeddelande om överlast när man klickar på länken.
Va? Jag kommer till deras hemsida.

P Pligg85 skrev:
Oj. Vilka priser.

Senaste månaden för mig:
18,3 öre elpris
6,25 öre överföring
54,88 öre skatt

I juni betalade jag 79 öre per kWh allt som allt ur väggen.

Dyraste månaden jag hittade i närtid var 107 öre inkl allt per kWh

Då skiner inte solen men ett batteri skulle kunna kapa toppar något
Då gissar jag att du har effekttaxa också, den bör tas med utslagen på antalet kWh den månaden

GIX GIX skrev:
Va? Jag kommer till deras hemsida.
Skärmbild av en mobil enhet med ett felmeddelande "403 ERROR" från CloudFront, där åtkomst till en webbplats har blockerats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
optimizer
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag googlade lite på detta och konstaterade att korta utmatningar kan förekomma, men att dessa måste ligga inom acceptabel nivå. Det måste dock finnas ytterligare mätare kopplade till växelriktaren för att detta skall kunna fungera. Detta då växelriktaren måste kunna detektera att husets förbrukning är lägre än producerad el, vilket måste övervakas med hög frekvens, i praktiken gissar jag att man här behöver mäta runt 25 ggr per sekund för att "ligga inom acceptabel nivå". Någon AI behövs dock inte för detta och det finns knappast någon AI i den heller.
Det sitter en ny mätare uppe till vänster i bilden

• Elektrisk mätare placerad uppe till vänster på en panel med varningsdekaler och annan utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
GIX GIX skrev:
Då behövs ingen AI, bara hög frekvens på mätningen av realtids konsumtionen.

GIX GIX skrev:
Jag hade nollmatning ett antal månader. Ja, det är den smartmätaren upper till vänster på din bild, som jobbar ihop med din växelriktare.

Smartmätaren mäter netto, hur mycket effekt (kw) det är på anslutningen. Växelriktaren är kopplad med Modus kabel till smartmätaren. Sen justerar växelriktaren produktion, så att det blir noll i netto.

Min mor och jag hade nollmatning samtidigt och jag kan konstatera, att anläggningarna jobbade lite annorlunda. Min mors växelriktare låg i meddeleffekt på ca 50W inköp av el, även när det var mycket sol. Min växelriktare på ca 100W import. Min mors växelriktare kunde även reagerar på last i huset (till exempel man startar elspisen, eller det kommer moln) mycket fortare en min. Vi pratar 1 till 2 sekunder, men i praktiken var det en viss skillnad i totalen då detta händer hela tiden.

Nollmatning betyder för oss, med våran utrustning en viss import av el hela tiden.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Jag hade nollmatning ett antal månader. Ja, det är den smartmätaren upper till vänster på din bild, som jobbar ihop med din växelriktare.

Smartmätaren mäter netto, hur mycket effekt (kw) det är på anslutningen. Växelriktaren är kopplad med Modus kabel till smartmätaren. Sen justerar växelriktaren produktion, så att det blir noll i netto.

Min mor och jag hade nollmatning samtidigt och jag kan konstatera, att anläggningarna jobbade lite annorlunda. Min mors växelriktare låg i meddeleffekt på ca 50W inköp av el, även när det var mycket sol. Min växelriktare på ca 100W import. Min mors växelriktare kunde även reagerar på last i huset (till exempel man startar elspisen, eller det kommer moln) mycket fortare en min. Vi pratar 1 till 2 sekunder, men i praktiken var det en viss skillnad i totalen då detta händer hela tiden.

Nollmatning betyder för oss, med våran utrustning en viss import av el hela tiden.
Det är rimligt. Det är enda sättet att garantera att ingen export sker.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Oj. Vilka priser.

Senaste månaden för mig:
18,3 öre elpris
6,25 öre överföring
54,88 öre skatt

I juni betalade jag 79 öre per kWh allt som allt ur väggen.

Dyraste månaden jag hittade i närtid var 107 öre inkl allt per kWh

Då skiner inte solen men ett batteri skulle kunna kapa toppar något
Det var billigt, vi har 30,7öre överföring. Juli har ett snitt pris på 46öre (67 öre med skatt o påslag). Så blir 152 öre i snitt i SE4 med Eon…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.