Visst om man tänker så så betalar jag mer för elen innan jag nått break even. Hade pengar som bara ”låg” oanvända och tyckte det var värt att använda dem till solceller. Är ändå skönt att få lägre elräkningar.pacman42 skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Besparingen i kronor för TS med senaste årens elpriser är mindre än 5000 kr per år trots hög elförbrukning sommartid
För en återbetalningstid på 7 år betyder det en investeringskostnad på ca 35k.
Otroligt billig solcellsanläggning!
För en återbetalningstid på 7 år betyder det en investeringskostnad på ca 35k.
Otroligt billig solcellsanläggning!
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Fast du missar ju de stora effekterna i lägre rörlig nätkostnad samt en möjlighet att balansera effektavgiften.B Boende45 skrev:
Man måste ju tro på grejerna. Räknar gör vi givetvis efter egen fason i sann postmodernistisk anda.B Boende45 skrev:
Ber om ursäkt det var visst 8 år enl beräkningen.B Boende45 skrev:
1,83 är rätt högt snittårspris, speciellt eftersom det bara ska gälla de månader panelerna producerar (Mars-Oktober). Mitt elpris för Mars-Okt bör i år hamna närmare 30 öre plus ca 1kr i skatt+överföring (SE3) så 1,30 totalt, sedan är posten i tabellen för batterilager/förtjänst svår att tolka, menas det att förskjuta försäljning av solelen till dyrare timmar?
Oj. Vilka priser.
Senaste månaden för mig:
18,3 öre elpris
6,25 öre överföring
54,88 öre skatt
I juni betalade jag 79 öre per kWh allt som allt ur väggen.
Dyraste månaden jag hittade i närtid var 107 öre inkl allt per kWh
Då skiner inte solen men ett batteri skulle kunna kapa toppar något
Senaste månaden för mig:
18,3 öre elpris
6,25 öre överföring
54,88 öre skatt
I juni betalade jag 79 öre per kWh allt som allt ur väggen.
Dyraste månaden jag hittade i närtid var 107 öre inkl allt per kWh
Då skiner inte solen men ett batteri skulle kunna kapa toppar något
Det där var en väldigt optimistisk kalkyl, räknar man alltså med att du kommer kunna nyttja 100% av solelsproduktionen? Vad innebär intäkt energilager? för ersättningen för balanstjänster har väl totalt imploderat? livslängden på energilagret är heller knappast 30år.GIX skrev:
Bara hålla tummarna att du inte får problem med taket under kommande 30 år så du behöver bekosta en demontering och en återmontering av panelerna.