Ha ha ja det stinker verkligen :-P

Två nyregistrerade användare som enbart skrivit inlägg i denna tråd och är de enda som har något positivt att säga utan att gå in på detaljer...

Det är ju inte alls misstänkt eller så. :rolleyes:

Vad sägs om att sluta blåsa folk på pengar istället HERR STJERN? :|

Hej.

Mitt syfte är inte att på något sätt glorifiera er gemensamma fiende. (En person som jag inte har någon annan relation till än att jag via honom har fått de radiatorer jag velat ha.)
Jag kände bara ett behov av att lämna ett meddelande till de som gör som jag och kollar upp ett ”litet” företag innan man gör en ”större” affär.
Ni har säkert alla efter eran upplevelse blivit en del av oss.

Jag, som många, håller på att renovera ett sekelskifteshus och Stephan säljer ovanliga gjutjärnsradiatorer som är intressant för oss. De som är ute efter dessa och gör en koll hamnar troligen som jag med rätta i denna tråd efter som det är i princip den enda. Dessa vill jag meddela att det går att köpa dessa radiatorer utan att bli blåst. Detta kan ses som en trådkapning om syftet med denna tråd är att ha en enkelsidig vy.

Hur man gör bra affärer utan att riskera sina pengar skiljer från fall till fall. Sättet jag gör det på är inte universellt och jag ser inte att jag behöver gå in på detaljer. Men inga pengar i förskott och en fundering över chanser till lyckade garantiärenden är grundläggande. Där av dessa kommentarer i mitt inlägg till andra som är ute efter samma sak som jag.

Så till er som skrivit i denna tråd, jag är tacksam för informationen och jag önskar det hade funnits en som varnat mig för personen jag köpte mitt hus av.

Till er som hamnar här för att ni vill köpa tex. gjutjärnsradiatorer, ha en sund skepsism, men det kan gå att göra en bra affär och de är väldigt vackra. Jag går även ut och säger att mot mig var Stephan trevlig och tillmötesgående.

Och till er som ifrågasätter min ärlighet så hoppas jag att det ska finnas tillräckligt med saklig information att ni ska se någon form av nytta med mina två första inlägg i detta form oavsett om ni tror mig eller inte.

Jag har några ord till er som tycker att Stjern målats upp som otrevlig eller inte "bra att ha att göra med" (vad man nu inkluderar i det). Det är nog få, av oss som blivit blåsta, som uppfattat honom som otrevlig. Han höll en vänlig ton hela tiden men faktum är att han handlar på ett helt annat sätt än han säger. Dvs han är helt trygg med att ljuga när det passar honom och han har uppenbarligen inga som helst svårigheter med att lura folk på pengar som han samtidigt står o sötsnackar med. Så är det.

Det är klart att det "går" att göra genomföra affär även med oärliga personer när vara och pengar lämnas över samtidigt. Det är säkerligen en massa personer som lyckats köpa, reklamera, och få saker reparerade hos Stephan, men vi är en hel del som han inte tog något ansvar gentemot.

Sen undrar man hur han kunde åla sig ur ekobrottsutredningen som pågick utöver alla reklamationer från blåsta kunder. Grattis till er som gjort "lyckade" köp med honom, men samtidigt känns det trist att ni inte hittade andra säljare som förtjänar era pengar och ert förtroende bättre.

• Gilla
oliva
  • Laddar…
Lite gammal tråd men kanske fortfarande aktuell, fast bolaget numera verkar heta Othala VVS &Entreprenad AB.

Bra sagt Robuster - man kan ju dock konstatera att de enda två i tråden som är "nöjda" BARA har gjort inlägg idenna tråd, och att det inte på ngt sätt finns ngt som indikerar ett intresse i övrigt på byggahusforumet...

/K

Även jag har blivit lurad av Stephan Stjern. Jag har hört alla de där sorgliga "förklaringarna".

Eftersom SVT Play har tagit bort filmen från plus så hittade jag en artikel från avsnittet, håll tillgodo:
http://svt.se/2.58360/1.1473107/utskriftsvanligt_format?printerfriendly=true

När jag sökte vidare hittade jag via 123people (http://www.123people.se/s/stephan+stjern) att stephan stjern har en "ny" e-mail adress nämligen stephan.stjern@convertera.se

Med detta vill jag inte säga att converta är ännu ett fuskföretag och bedrivs av Stephan Stjern utan bara upplysa en brasklapp på vad jag hittade på nätet när jag sökte på hans namn. Därav mina källor som är hittade idag.
Om det är så att Stephan Stjern (Stjern Radiaor / Trading / Othala osv osv) inte har något att göra med Converta Bygg & Entreprenad utan att det är en annan Stephan.stjern@converta.se så ber jag om ursäkt och hänvisar bara till det som google.se, 123people.se och 121.nu har givit mig.

Nu får det vara slut på att blåsa folk, fuskbyggen och annat skit!

Redigerat av moderator:
Ser ut som du missat lite i företagsnamnet. Inte Converta, utan convertera. Som visserligen inte heller har den här personen i styrelsen.

Om man googlar på convertera AB så dyker en blocket annons upp med ungefär det vanliga från tidigare bolag:

Badrumsmöbler,golvvärmepaket, Massagebadkar, Duschväggar, Duschkabiner i olika lyxutförande,Badrumsmöbler,speglarförbad, vvc-Handukstorkar,handdukstorkar, och Badpalats typ Tylösand.

Hemsidan som refereras från blocket går till "energieffektiva aktivhus AB".

En sak att bli blåst på ett badkar, värre att bli blåst på ett helt "aktivhus".

Det vore intressant att se hur verksam (eller OM) Stephan Stjern är verksam inom Convertera. Bolaget är från Täby (som Stephans tidigare och hans tidigare politiska säte) och varit verksamt sedan 2009-07 (med F-skatt från 2009-10). (Info från http://www.121.nu/onetoone/foretag/convertera-ab).

Säger varken bu eller bä om detta företag och det verkar som att företaget har en bra idé:
"Bolaget ska konvertera befintliga hus, lägenheter och marina enheter, sälja, äga och förvalta dessa projekt'/fastigheter, konsultverksamhet, import och export i anslutning därtill, inköp och föräljning av fordon och bilar, finansieringsverksamhet till kunder, projekt och projektfastigheter, utveckling och
forskning av energisnåla komfortbaserade aktivhus samt bedriva
därmed fören verksamhet."

Någon som känner sig manad av att kolla upp detta?

EDIT: Tittade på Blocket annonserna via http://www.blocket.se/convertera
http://www.blocket.se/stockholm/Hermes_Lyxdusch_1200_x_800_x_2150_vanster_31078411.htm?ca=11&w=1 (exempel på massage dusch som fanns hos Othala, Stjern Radiator samt Trading)
http://www.blocket.se/stockholm/Lagerrensning_av_vattenradiatorer_30972282.htm?ca=11&w=1 (diverse radiatorer).

Dessa bilder drog min uppmärksamhet för att jag har för mig att dessa är samma bilder som användes under företagsnamnen Stjern och Othala. Rätta mig om jag har fel men nu börjar minnet sätta igång.

Vill bara utfärda att detta ej är i egenskap att smutskasta företaget Convertera utan bara att informera om likheter företaget har med tidigare "Stjern"-bolag samt att det finns en stephan.stjern@convertera.se något som gör att paralleller kan dras. Som de säger i domstolar "alla är oskyldiga tills motsatsen är bevisad". Någon som kan bevisa?

Redigerat av moderator:
"
Nu fiskar Landgren efter pengar till nya projekt. Det handlar om rederier och bostäder, på land och i vatten.
Han är mannen bakom företagen Aktivhus och Convertera som lockar med villor som påstås vara självförsörjande när det gäller energi.
Stefan Landgren har avtal med Sveriges exportråd och har fått statliga bidrag för marknadsundersökningar och hjälp med resor i Kina.
Han har fått 60?000 kronor per projekt av skattebetalarna. Bland annat skulle delar av villorna produceras i Kina.
Landgren hade en limousine ståendes stand by hela tiden i Shanghai. Chauffören sov i bilen för att han dygnet runt skulle vara redo att köra till nattklubbar eller hämta folk på flygplatsen, säger en person med insyn i affärerna." Saxat ur arikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8310199.ab.

Då är det "bevisat" genom aftonbladet. Convertera är ett företag som har smutsiga personer bakom sig. Tack bävern!

Hej
Dax för mig att sammanfatta min historia.

Först några konstateranden.

1: Jag var inte så smart som jag tidigare trodde
2: Ja, det är fortfarande jag och inte någon annan som skriver.
3: Ja, det är samma Stephan som numera jobbar på Covertera.

Okej, ni har säkert läst mina tidigare inlägg. Jag skulle alltså köpa ett antal fina nya gjutjärnsradiatorer av Stephan. Jag var extremt noga med att ha sett radiatorerna och burit ut dem från hans lager innan jag betalade. Jag betalade med mitt VISA, tog med mig grejerna hem och var rätt nöjd.

Ca 7 dagar senare ringde Stephan och sa att inga pengar hade kommit in på hans konto och att nått måste vara fel med min bank. Alla varningslampor tändes såklart. Och ändå gjorde jag mitt misstag här skulle det visa sig.
Jag ringde min bank och kollade vad jag skulle göra. De sa att de inte kunde se att några pengar reserverade och att någon transaktion skulle ske. Jag ringde VISA/kortansvariga och bad de kolla. Inte heller de kunde förklara vad som hade hänt, men att inga pengar skulle dras.

Jag satt med både pengarna och radiatorerna. Och efter som jag kände att det var fel så gjorde jag en överföring till Stephan. Nu var väll allt klart tänkte jag.

Radiatorerna kopplades så småningom in och de blev varma och fina på sina platser.

Sen hände det...
Den 23/11 2010 fick jag ett ”bevaknings SMS” från min bank om att jag hade slut på pengar på mitt personkont. Visserligen har det hänt förr den 23;e, men lite förvånad blev jag. Jag låg minus 30´000:- på mitt personkonto!!! (som saknar kredit!). Summan som var dragen stämde överens med kostnaden för elementen så klumpen i magen kom snabbt... Detta var ju näste 3 månader efter jag hade fått mina radiatorer.

En snabb titt på othala vvs hemsida där jag hittat radiatorerna första gången. Sidan är nerlagd! Försöker ringa honom på det mobilnummer jag hade sedan tidigare, abonnenter upphört

Sen började jakten på Stepahn... Aldrig har jag varit så tacksam för uppfinningsrikedomen hos någons föräldrar som jag är att hans valde att stava hans namn med ph.... Jag googlade, eniarde, hittade.se, ”blockade” mm efter kontaktuppgifter. Hittade ett antal mobilnummer och tillslut kommer jag fram till ett där han i mobilsvar presenterar sig med ”Välkommen till Convertera och Stephan Stjern”. Jag lämnar ett lugnt meddelande och ber honom kontakta mig.

Undertiden har jag fått tag på min bank som hänvisar mig till att göra en polisanmälan och sedan utnyttja VISA och få tillbaka pengarna.

Efter ett tag så får jag även tag på min bankman som gör ett jättejobb, jag vet inte hur han får ihop det men han får fart på banken som (inser jag senare) spärrar Stepahns konton.

Någon timme senare ringer Stephan upp mig. Han låter helt förvånad över vad som har hänt men ska kolla upp det ”dagen efter”. Jag säger att det inte duger och lite senare ringer han och berättar att han har kollat sitt konto, pengarna har kommit in, han vet inte varför, alla pengarna finns inte kvar, han vet varför, han har skulder, han har försökt sätta tillbaka det han har men kontot vill inte fungera. Jag säger åt honom att lösa det, han säger att han försökt men att ingen på banken hjälper honom. Kontot verkade spärrat.

Jag kontaktar min bankman och efter en stund så ringer Stephan tillbaka och säger att han har ordnar det. Jag har fått in alla pengar han har, men det fattas 10´000:-. I själva verket är jag säker på att min bank (som oxå råkade vara Stephans bank) kontaktade honom på det nummer jag gav dem. Jag fick senare ett brev med posten från banken som förklarade att Stephan skulle betala tillbaka pengarna när han fick tillgång till pengar.

Så, jag saknar alltså 10´000, vilket är avsevärt mindre än vad jag saknade tidigare samma dag, men fortfarande för mycket.

Det tar åtskilliga samtal för att få tillbaka resten, strax innan Jul får jag ”alla hans pengar” vilket är ca 4'000:-. Vid flera av de tillfällen jag kontaktar honom så säger han att hans arbetsgivare (Convertera) ska betala pengarna till mig. Jag bli även uppringd av hans chef som lovar att betala. Men det dröjer ända tills nu i slutet av februari som jag får tillbaka de sista pengarna. Tre månader efter att han tog de av mig...

Han är fortfarande skyldig mig 5:-

Så på något sätt har jag fått tillbaka pengarna. Jag tror att orsaken till dubbeldebiteringen är att Stephan är en stor klant (en person som haft mycket otur formulerar han det som...) Hans kortautomat var inte anslutet vid betalningstillfället. Något som jag inte noterade. Hans förklaring till varför pengarna drogs den 23 var att han då hade bytt lokal och kopplat in kortautomaten i ett telefonuttag. Och det var nog sant. Att jag var godtrogen, trots varningarna här på forumet var det stora misstaget. Jag hoppas ni anser att jag lärt mig min läxa, jag tror säkert ni tycker att jag kom lite för lätt undan.

Så för att fortsätta med konstaterandena:

4: Stepahn är en stor klant! (eller en man med otur om han får säga det själv)
5: Jag fick antagligen vad jag förtjänade

Behöver någon Stephans nummer, PM;a mig.

Moderatorn får gärna hänvisa till detta inlägg i mina tidigare inlägg. (men sabba inte tråden :)

Redigerat:
Fullt så mycket otur har jag lite svårt att tro på, eller då kanske man inte skall driva företag.

Om man tittar på ursprungsinlägget i den här tråden så hade han ju "otur" även där.

I en jobbannaons på vakanser.se framgår att Stephan Stjern är säljchef på Aktivhus som i sin tur har samma VD (och styrelse, se AllaBolag) som Convertera:

Kontakt
Fredrik Forssberg, VD, 073-3230264, 08-756 62 06, stephan.stjern@aktivhus.se
Stefan Stjern, Säljchef, 0709-788015, fredrik.forssberg@aktivhus.se

Företag
ENERGIVÄNLIGA AKTIVAHUS SCANDINAVIA AB

Adress
ENERGIVÄNLIGA AKTIVAHUS SCANDINAVIA AB
BOX 20
18321 TÄBY

En kortterminal som inte får kontakt med BABS Paylink/Payzone/motsvarande kortinlösares central ger en felkod och meddelar kunden på ett mycket tydligt sätt, normalt både med ljudsignal och text i displayen. Se t.ex. s.14 i manualen till en av Babs populäraste terminaler här: http://www.babspaylink.se/produkter/fristaende/vx510/manual
Den lagrar inte transaktioner "tyst" på det sätt näslund beskriver, av just den anledning som han beskriver - det ska aldrig kunna finnas tvivel om en transaktion genomförts eller inte.

Sen låter det ju konstigt att Stjern tagit betalt av folk i tre månaders tid med en icke ansluten kortterminal och inte en enda gång noterat att han inte fått in pengar på kontot?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.