61 167 läst ·
229 svar
61k läst
229 svar
Blandat om smide
Ja inte omöjligt. Hade hoppats att hålbilden skulle passa nåt skruvstäd så jag slapp ta upp nya hål men det verkar kört.
Mitt största problem just nu är vart jag ska ha det och hur jag ska få dit det. Men antagligen blir det en metallhörna under tak utomhus.
Mitt största problem just nu är vart jag ska ha det och hur jag ska få dit det. Men antagligen blir det en metallhörna under tak utomhus.
Du kan sätta ett skruvstäd utanför kanten om du svetsar dit en förlängning av stativet, då slipper du borra i skivan. Vad tänkte du ha bordet till, det kommer rosta snabbt om du inte har det i uppvärmt utrymme?M Magnus Larsson skrev:
Jo jag vet inte riktigt. Jag kan ju ha det på firman så länge så får väl försöka göra plats för det inne i garaget då
Eller så säljer jag det och köper nåt jag behöver mer akut, typ en bättre svets. Vad tror ni man kan ta för det isf?
Om du sätter ut det som svetsbord bör du få igen pengarna med rågeM Magnus Larsson skrev:
Största problemet med mer avancerade verktygsstål tror jag är att lyckas med härdningen. Den processen kan skillja sig mycket mellan olika stål. Och vet man sedan inte ens i utgångspunkten exakt vilket stål det rör sig om blir det ännu svårare. Så med utgångspunkt i detta säger jag; Pröva! Vad är det värsta som kan hända? 
Har sett prov på att använda sparkmedar som ämnen för knivar. Fungerar tydligen bra.
Det här verkar vara rätt tråd för frågor om gasolbrännare och smide! Jag försökte svartbränna en gammal yxa som jag "renoverar" och tog då fram min lilla propanbrännare (typ köksvarianten) men det blev ingen succé. Nu är jag en riktig amatör på området men jag har fått uppfattningen att man skall värma så pass att det ryker rejält om linoljan när man gnider in den och trots enträget nötande med min lilla propanbrännare så rök det minsann inte om linoljan.
Frågan är då vad jag behöver för att kunna hetta upp yxhuvudet tillräckligt. Det bör vara en portabel gasbrännare för jag vill kunna kyla eggen (i vatten) samtidigt som jag värmer resten av stålet. Jag hittade en gammal gasoltub i mitt garage (gasol 2000). Om man monterar en brännare på denna tub (typ den här: https://www.proffsmagasinet.se/byggtillbehor/svets/gasbrannare/sievert-pro-86-serien-brannarpaket)... hur långt kommer man då i avseendet smidesliknande aktiviteter? Ett brännarpaket går på över 1000 kr så ska man kosta på sig något sådant så vill man ju veta att man kan ha nytta av det även i framtida projekt! Tacksam om någon vill dela med sig av erfarnheter av enkla gasolbrännare för användning i smidessammanhang.
Frågan är då vad jag behöver för att kunna hetta upp yxhuvudet tillräckligt. Det bör vara en portabel gasbrännare för jag vill kunna kyla eggen (i vatten) samtidigt som jag värmer resten av stålet. Jag hittade en gammal gasoltub i mitt garage (gasol 2000). Om man monterar en brännare på denna tub (typ den här: https://www.proffsmagasinet.se/byggtillbehor/svets/gasbrannare/sievert-pro-86-serien-brannarpaket)... hur långt kommer man då i avseendet smidesliknande aktiviteter? Ett brännarpaket går på över 1000 kr så ska man kosta på sig något sådant så vill man ju veta att man kan ha nytta av det även i framtida projekt! Tacksam om någon vill dela med sig av erfarnheter av enkla gasolbrännare för användning i smidessammanhang.
Stopp Stopp

Om du hettar upp yxan så mycket att den går att svartbränna så värmer du nästan säkert bort härdningen ur eggstålet. Vattnet kylde och räddade förhoppningsvis härdningen den här gången men det hindrade också huvudet från att komma upp i svartbränningstemperatur eftersom värmen leddes mot den kylda ändan. Värmer du mer är risken stor att eggstålet blir för varmt.
Amerikanska hemsidor är fulla av anvisningar om hur man svartbränner yxor och bränner bort avbrutna skaft men där i landet har de knappt någon härdning i yxorna. De vässer sina yxor med fil. Därför tål de mer värme än våra yxor men de håller inte skärpan och måste vässas stup i kvarten.
Om du hettar upp yxan så mycket att den går att svartbränna så värmer du nästan säkert bort härdningen ur eggstålet. Vattnet kylde och räddade förhoppningsvis härdningen den här gången men det hindrade också huvudet från att komma upp i svartbränningstemperatur eftersom värmen leddes mot den kylda ändan. Värmer du mer är risken stor att eggstålet blir för varmt.
Amerikanska hemsidor är fulla av anvisningar om hur man svartbränner yxor och bränner bort avbrutna skaft men där i landet har de knappt någon härdning i yxorna. De vässer sina yxor med fil. Därför tål de mer värme än våra yxor men de håller inte skärpan och måste vässas stup i kvarten.
Hmm, intressant. Mycket möjligt att du har rätt. Tack för varningen. Jag trodde mig dock ha sett den här hanteringen i en av dom underbara filmerna av Torbjörn Åhman
(ca 16 minuter in i filmen). Jag kan ju tillägga att eggen på min yxa är snudd på trubbigare än ett pattjärn i dagsläget. Den kan ha flera hurdra år på nacken. Tänkte använda en traditionell slipsten för att slipa fram eggen när jag är klar med ytbehandlingen (men nu får du mej att fundera på om man skall hoppa över den och nöja sig med kall linoljebehandling)
Men om vi återgår till huvudfrågan. Hur väl fungerar en enkel gasolbrännare för smedbesläktade arbeten?
Men om vi återgår till huvudfrågan. Hur väl fungerar en enkel gasolbrännare för smedbesläktade arbeten?