Man kan ju måla städ, iallafall sidorna. Väl något som delar folk men om det gör man kan hålla bort rosten så. Går väl också att svärta det med olja och/eller tjära och en blåslampa och sen polera med vax så får det en fin rostskyddande hinna som bör tåla värme.

Fast jag tror värmebeståndig färg är mkt enklare.

P.S. Jag tror linolja rakt på rosten kunde också funka. Att ta en blåslampa till städet är kanske dumt.

Redigerat:
Banan är härdad så att värma upp städet i onödan är onödigt. Det är svårt att härda om och anlöpa en så stor bit.

Idag var jag och hämtade städet

7hIHsSc.jpg

JTCatbW.jpg

pIO3SZD.jpg

Inte flat i längdsriktningen

4sgR8xv.jpg

Bra yta här nära det fyrkantiga hålet (hardy hole, svenskt namn?)

0KouBcb.jpg

Andra är tyvärr åt fel håll men inte så mycket.

lGCYly2.jpg

Svårt att tyda men jag tror inte det är 1800 tals utan 1910 talet nån gång.

I1TU5KR.jpg

Gned in det med kokad linolja. Undrar var den röda färgen kom ifrån, ser ut som nån skulle spilt en hink färg på det snarare än målat det med flit.

QKlX8hx.jpg

• Gilla
Garderobssnickarn och 2 till
  • Laddar…
Du behövde ingen städhjälp då? :crysmile::crysmile:

• Haha
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det står Jönköping i din profil. Trodde garanterat du var från Göteborg...:D(y)

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ja du jag funderade ju allvarligt på den frågan då jag har haft ryggskott on off hela semestern, värst på morgonen, i morse var det jobbigt att ta sig ur sängen och jag undrade hur jag skulle få städet lyft. Men han jag köpte det av var modell större och han tog städet själv och lade in det i bilen utan problem. Själv är jag 188cm så jag brukar inte känna mig kort om jag inte står brevid t.ex. heimlaga.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Det står Jönköping i din profil. Trodde garanterat du var från Göteborg...:D(y)
Som alla vet så är ju Göteborg en förort till Jönköping.

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Fast där äter man inte tååta fössta tossdan i mass ;)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
[bild]
Det är en jäkligt fräck visuell effekt med den röda färgen, ser ut som eldsflammor :love:

Att banen inte är helt rak är rätt praktiskt, ofta lättare att smida rakt då eller bara för att snabbt rikta något krokigt.

Jag funderar på att tillverka min första ässja. Det blir en billig och temporär modell, har nån här hört om JABOD? Kort för Just A Box Of Dirt. En låda med jord alltså. Jag läste om detta på en amerikansk smidesforum, de erfarna smederna anser det är den bästa nybörjarässjan för den är så billig och fungerar lika bra som en proffsässja.

Man fyller en behållare med sand eller lera eller båda, kan även använda tegelstenar, man tar ett rör och för in från sidan för luften och gräver ur en grop. Din ässja är klar.

Exempel:
1089498B-A65E-4FAA-8E0D-4850A12E07E0.jpeg.2cbc30c075ea908c54c90aca1c9c19e9.jpeg

Med lera (typ bentonit, kattströ) så härdas gropen, med sand blir den alltid lite lös och behöver formas om. Det kan också vara en fördel med sanden sägs det, eftersom man kan göra gropen så stor eller liten som behövs för det man smider idag. Man kan såklarta slå sönder leran och väta den och forma om igen. Nån använde en grill:

20170604_151913.jpg.142a5c95780c2e317eac59c511efe475.jpg

Eller en ståltrumma?
20190309_145055.jpg.79b8a7825ca65bd9359570bf34bc9ce6.jpg

Känns som en bra metod för att komma igång snabbt tills man bestämmer sig för att bygga en riktig ässja, så kan man prova smide utan att lägga en massa pengar i blöt, kan byggas av skräp och billigt material, innehållet i ässjan är bara jord, sand och lera och ett metallrör, inget problemavfall.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag funderar på att tillverka min första ässja. Det blir en billig och temporär modell, har nån här hört om JABOD? Kort för Just A Box Of Dirt. En låda med jord alltså. Jag läste om detta på en amerikansk smidesforum, de erfarna smederna anser det är den bästa nybörjarässjan för den är så billig och fungerar lika bra som en proffsässja.

Man fyller en behållare med sand eller lera eller båda, kan även använda tegelstenar, man tar ett rör och för in från sidan för luften och gräver ur en grop. Din ässja är klar.

Exempel:
[bild]

Med lera (typ bentonit, kattströ) så härdas gropen, med sand blir den alltid lite lös och behöver formas om. Det kan också vara en fördel med sanden sägs det, eftersom man kan göra gropen så stor eller liten som behövs för det man smider idag. Man kan såklarta slå sönder leran och väta den och forma om igen. Nån använde en grill:

[bild]

Eller en ståltrumma?
[bild]

Känns som en bra metod för att komma igång snabbt tills man bestämmer sig för att bygga en riktig ässja, så kan man prova smide utan att lägga en massa pengar i blöt, kan byggas av skräp och billigt material, innehållet i ässjan är bara jord, sand och lera och ett metallrör, inget problemavfall.
En överbliven diskho funkar fint.
Äldre diskho återanvänds som arbetsyta med tegelstenar och ved, placerad utomhus på en rostig metallstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Improviserad utekök med en överbliven diskho använd som eldstad för matlagning, stående på rostiga bockar.
Skapa konto

Torbjörn Åhman har ngn ytube-film där han gjort lådan i trä och ställer den på ett par bockar och det verkar också gå galant.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
En överbliven diskho funkar fint.
[bild] [bild]
Torbjörn Åhman har ngn ytube-film där han gjort lådan i trä och ställer den på ett par bockar och det verkar också gå galant.
Denna

Jepp något sånt tänker jag på. Fast jag tror jag skaffa lite lera och inte bara sand.

Då kör vi igen.

Fram med kycklingfilé+några ben.
Kycklingfiléer och några ben ligger oförpackade i en svart ugnsform.
Skapa konto

Kila in lite stål med kvalité (lugn heimlaga, filen var bortom all räddning sen tidigare)
Rostiga metallbitar och stålstång på gräsmatta med gripklo, förberedelse för smide.
Skapa konto

Markera upp lite på en stålstång
Hand som håller en hemgjord metallbåge framför träplankor och metallstång på gräs.
Skapa konto

Tänd brasan
Kycklingfilé med stål inlagd på stålstång över en glödande grill med träkol.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Yougurt?
Nu har pôjken blivit tokig tänker ni..
Hand håller ett yoghurtlock och sked; spelar på borax, inte yoghurt, i renoveringsprojekt.
Skapa konto

Nix! (Inte mer tokig än innan iaf)
Vitt pulver, borax, i en plastkopp på en rostig yta, inte yougurt.
Skapa konto

Borax!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.