D deveborn skrev:
Hmm, intressant. Mycket möjligt att du har rätt. Tack för varningen. Jag trodde mig dock ha sett den här hanteringen i en av dom underbara filmerna av Torbjörn Åhman [media] (ca 16 minuter in i filmen). Jag kan ju tillägga att eggen på min yxa är snudd på trubbigare än ett pattjärn i dagsläget. Den kan ha flera hurdra år på nacken. Tänkte använda en traditionell slipsten för att slipa fram eggen när jag är klar med ytbehandlingen (men nu får du mej att fundera på om man skall hoppa över den och nöja sig med kall linoljebehandling)

Men om vi återgår till huvudfrågan. Hur väl fungerar en enkel gasolbrännare för smedbesläktade arbeten?
Du kan köpa ett eller två små brännarhuvud på biltema eller jula och engångsflaskor på biltema om det är lite du ska göra. Ger mindre värme än vad som diskuterats tidigare i tråden men ändå mer än din köksvariant, särskilt med två samtidiga lågor. Perfekt för att avhärda tex tangen på en kniv eller glödga/böja klenare stänger.

• Gilla
deveborn
  • Laddar…
Jo, jag har kikat på de där engångsvarianterna också. Bra feedback att dessa skulle kunna vara användbara i mitt fall. Ska man tänka att en gasol 2000 med brännarsats är likvärdig med engångsvarianterna som finns (värmemässigt) eller kan man få mer fart med en brännarsats tror ni (den jag hänvisade till tidigare funkar även med gasol 2012-flaskor) ?

Jag har slutat använda gassvetsen till mindre grejer och använder en sån här cyklonbrännare i stället. Väldigt smidigt och glödgar tunnare plattstål utan problem.

Cyklonbrännare med tänd flamma ansluten till en gul gaspatron används för mindre svetsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Har någon här hört om Devil Forge? Bygger gasolässjor. Deras minsta runda serie DFS låter intressant, från Lituanien. Blev rekommenderad av en Kanadensare som köpt därifrån, säger dom har gratis frakt.

http://devil-forge.com/19-dfs-series

Tycker den ser onödigt liten ut....... jag tycker att min gamla fältässja ofta blir för liten. Dessutom kan man inte värma kroken på ett bockat ämne.
Skulle jag bygga gasolässja av tunneltyp skulle översidan bestå av löst ditradade eldfasta tegelstenar som man kan ta bort delvis när man skall värma ett bockat ämne.

Korvgubbe
Devil Forge är kvalitetsgrejor och populära bland folk som enbart smider knivblad, för precis som heimlaga säger så är den för liten till annat.

Jo jag tog fram linjalen och kollade igår och tyckte den var alldeles för liten då jag hade en fysisk referensram, såg större ut på bilden. Jag tror de är bättre med hemmabygge baserat på den 25l kompressortank jag har.

Jag vet inte om detta passa under smide eller ej, men här är en kanal om gjutning av metall och det är väl relaterat. Det som är intressant med denna kanal är att snubben verkar veta vad han håller på med och får bra resultat. Och det mest intressanta enligt mig är att han gjuter huvudsakligen med gjutjärn:

https://www.youtube.com/user/luckygen1001

Jag har möjlighet att köpa ett städ, 69 kilo, Söderfors så det är svensk tillverkat, säljaren säger det är från 1800 talet. 200€ är det prutade priset. Vad tycker ni?

Gammalt rostigt städ från 1800-talet av märket Söderfors på ett träbord, omgivet av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns som ett bra pris, brukar nog ligga på nästan det dubbla tror jag

DennisCA DennisCA skrev:
Jag har möjlighet att köpa ett städ, 69 kilo, Söderfors så det är svensk tillverkat, säljaren säger det är från 1800 talet. 200€ är det prutade priset. Vad tycker ni?

[bild]
KÖP!! Annars gör jag det och det har jag inte råd med just nu. Så se det som en ekonomisk-preventiv välgärning...

Lyckliga du som får tag på ett rejält städ för två papp.

Ser helt ok ut det där. Skadan på kanten går att svetsa om man vill ha det ännu helare.

Söderfors bruk gjorde fina städ. Ligger bara några mil från där jag bor, så de är väldigt vanliga häromkring. Som kuriosa kan jag berätta att Söderfors är ett av de få Uppländska bruken som ännu är aktiva inom metallbearbetning. Dock gör man inga städ längre utan mest tunga komponenter till industrin.

Jag vet ju inget om prisbilden på städ i dina trakter, men om vi avrundar det till 2000kr så är det ett fullt rimligt pris på ett 69kg städ i bra skick i Sverige.

Ska man ha ett billigare så är det oftast endera totalt sönderslaget i kanterna, jättetungt, typ 150kg och uppåt, av någon konstig modell eller så befinner det sig på någon totalt hopplös plats typ ö utan vägförbindelse.

Enda undantaget är väl när man kan fynda på auktion någon gång när alla andra är där för att köpa möbler. Men då kommer ju oftast ändå någon som ska ha städet som sideboard eller trädgårdsprydnad och budar över. Dom kan väl köpa de där sönderslagna städen istället?

Finns en konstnärsverkstad några km härifrån, där sitter ett fint, klassisk städ i engelsk design, säkert 100-150kg och kapat i två delar.

OK imorgon far jag efter städet, hoppas jag får lyfthjälp med att få indet i bilen. Funderar om jag ska köra hela städet i elektrolysbad.

@DennisCA Söderforsstäd är vanligen märkta med årtalet en bit under namnet. Borsta lite med stålborste så kanske du kan se? Kul med elektrolys men ska du ha det ouppvärmt är det snart rostigt igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.