Hedens Hedens skrev:
Fint! Skulle man kunna få beställa ett blad till en kockkniv och en slaktaryxa?

Hade varit kul att ha något unikt som kan sticka lite i ögonen på alla kock kompisar...
Sticka i ögonen, det kan jag inte bidra till!! :surprised:

Men om du lovar att vara snäll med kniven kanske vi kan komma överens om ngt ;) Du kan skicka mig ett PM

nanowire nanowire skrev:
Jag siktade på ca 60 hrc
Det är bra hårdhet för köksknivar och dylikt,
Kör du samma stål rakt genom eller kör du flera lager?

• Gilla
G. Marklund
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Det är bra hårdhet för köksknivar och dylikt,
Kör du samma stål rakt genom eller kör du flera lager?
Har inte kommit så långt att jag väller ihop stål ännu. Sedan undrar jag om det, förutom det estetiska, är så mycket poäng med damaskus i en sån här kniv då det inte ska fäktas med den?

Fördelen som jag ser det är att du kan använda ett tunnare stål till kärnan som håller hög kvalité sen vällar du på billigare mjukare stål för att bygga bredd.

Då får du ner kostnaden och att du får en kniv som är lätt att slipa men samtidigt håller skärpan. Sen blir det bara bonus om du etsar

L Lutte skrev:
Fördelen som jag ser det är att du kan använda ett tunnare stål till kärnan som håller hög kvalité sen vällar du på billigare mjukare stål för att bygga bredd.

Då får du ner kostnaden och att du får en kniv som är lätt att slipa men samtidigt håller skärpan. Sen blir det bara bonus om du etsar
Jo, det har du rätt i.
Men det ligger i pipen framöver. Behöver en släggdräng bara, finns kanske ngn i mälardalen som kan ställa upp?
Staty som föreställer två smeder i arbete, en håller i en slägga och den andre vid en städ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ställer självfallet upp som slaggdräng! Jag vet inte vad en sådan gör, men jag lär mig nog. Om du ska laminera så att du får ett hårt stål i mitten, kanske man kan välja ett rosttrögare stål på utsidan? Har du en pyrometer, förresten?

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag ställer självfallet upp som slaggdräng! Jag vet inte vad en sådan gör, men jag lär mig nog. Om du ska laminera så att du får ett hårt stål i mitten, kanske man kan välja ett rosttrögare stål på utsidan? Har du en pyrometer, förresten?
Det måste vi prova Mattias! Jag kan inte säga att jag vet heller, mer än rent teoretiskt, men tanken är att två smeder sammarbetar; den ene håller ämnet och markerar med en mindre hammare var, och hur, den andre slår med släggan. Tror föresten dina kunskaper i metallurgi kan vara mycket nyttiga.

Det enda med rostmotståndskraftigare stål är väl att de kan vara krångliga vid härdningen men det borde gå att välja stål på något finurligt sätt för att få önskade eg(g)enskaper? :thinking:

nino nino skrev:
Behöver man anlöpa? I tv programmet så härdar dom bara (kan iof vara bortklippt)
Såg just en av tävlingsdeltagarna (Walter Sorrells) förklara detta, som tydligen fler undrat över; Det spelas in över två dagar och anlöpningen görs mellan passen men inte av deltagarna själva.

Ok ja är väl inte nåt kul moment å kika på direkt :)

Korsetten åt fru Söderfors är snart färdig
Svartvitt foto av verktyg med hammare och tång på ett smutsigt arbetsbord.
Skapa konto

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Skall du klava ihop en kupolugnspipa eller vad har du på gång?

H heimlaga skrev:
Skall du klava ihop en kupolugnspipa eller vad har du på gång?
Lite bling-bling till smidesstädet bara, ska sitta runt midjan på ekkubben.

• Gilla
Hedens
  • Laddar…
Hallå gubbar! Ropade in ett smidesbord på auktion för några veckor sen. Det har lite hål i sig med en särskild hålbild runtom sig, se bild.
Känns som om det ska passa nån särskild sorts skruvstäd eller liknande?
Isf vad har man då det ensamma hålet utan hålbild till?
Smidesbord med mönster av hål och ett större ensamt hål på arbetsyta, står i verkstad.
Skapa konto
Slitet smidesbord med flera hål och en unik hålbild, står på en röd arbetsbänk.
Skapa konto

M Magnus Larsson skrev:
Hallå gubbar! Ropade in ett smidesbord på auktion för några veckor sen. Det har lite hål i sig med en särskild hålbild runtom sig, se bild.
Känns som om det ska passa nån särskild sorts skruvstäd eller liknande?
Isf vad har man då det ensamma hålet utan hålbild till?
[bild] [bild]
Kan också vara att stålskivan haft en annan funktion i ett tidigare liv. Bordet ser hur som helst fint ut (y)

Ja det känns riktigt gediget. Var en riktig pärs att få på det på släpvagnen utan lyft :p.
Jag tänkte mest om det var någon standardgrej, men det är ju klart att det kan tjänstgjort som något annat nångång i tiden.

• Gilla
G. Marklund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.