61 176 läst ·
229 svar
61k läst
229 svar
Blandat om smide
Sticka i ögonen, det kan jag inte bidra till!!Hedens skrev:
Men om du lovar att vara snäll med kniven kanske vi kan komma överens om ngt
Har inte kommit så långt att jag väller ihop stål ännu. Sedan undrar jag om det, förutom det estetiska, är så mycket poäng med damaskus i en sån här kniv då det inte ska fäktas med den?L Lutte skrev:
Fördelen som jag ser det är att du kan använda ett tunnare stål till kärnan som håller hög kvalité sen vällar du på billigare mjukare stål för att bygga bredd.
Då får du ner kostnaden och att du får en kniv som är lätt att slipa men samtidigt håller skärpan. Sen blir det bara bonus om du etsar
Då får du ner kostnaden och att du får en kniv som är lätt att slipa men samtidigt håller skärpan. Sen blir det bara bonus om du etsar
Jag ställer självfallet upp som slaggdräng! Jag vet inte vad en sådan gör, men jag lär mig nog. Om du ska laminera så att du får ett hårt stål i mitten, kanske man kan välja ett rosttrögare stål på utsidan? Har du en pyrometer, förresten?
Det måste vi prova Mattias! Jag kan inte säga att jag vet heller, mer än rent teoretiskt, men tanken är att två smeder sammarbetar; den ene håller ämnet och markerar med en mindre hammare var, och hur, den andre slår med släggan. Tror föresten dina kunskaper i metallurgi kan vara mycket nyttiga.mattiasp skrev:
Det enda med rostmotståndskraftigare stål är väl att de kan vara krångliga vid härdningen men det borde gå att välja stål på något finurligt sätt för att få önskade eg(g)enskaper?
Hallå gubbar! Ropade in ett smidesbord på auktion för några veckor sen. Det har lite hål i sig med en särskild hålbild runtom sig, se bild.
Känns som om det ska passa nån särskild sorts skruvstäd eller liknande?
Isf vad har man då det ensamma hålet utan hålbild till?
Känns som om det ska passa nån särskild sorts skruvstäd eller liknande?
Isf vad har man då det ensamma hålet utan hålbild till?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan också vara att stålskivan haft en annan funktion i ett tidigare liv. Bordet ser hur som helst fint utM Magnus Larsson skrev:
Ja det känns riktigt gediget. Var en riktig pärs att få på det på släpvagnen utan lyft
.
Jag tänkte mest om det var någon standardgrej, men det är ju klart att det kan tjänstgjort som något annat nångång i tiden.
Jag tänkte mest om det var någon standardgrej, men det är ju klart att det kan tjänstgjort som något annat nångång i tiden.