Blandat om smide

9k läst  130 svar

1. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Jag tycker det behövs en samlad tråd om smide så att jag, och förhoppningsvis andra, slipper spamma i "dagens gjort med verktyg"-tråden. Smide är ju ett ganska smalt ämne så det kan vara trevligt att få allmänna diskussioner samlade här :)

2. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 12
    Bra initiativ!

ricebridge och nanowire gillar
  3. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    För att smida behövs värme så det blir nästa steg. Tuben vimlar av info och inspiration i ämnet, sök tex på "propane forge burner". Har plockat fram lite rördelar som förhoppningsvis kan bli en bra gasolbrännare.
    IMG_0144.JPG

4. H
    Medlem · Nivå 14
    Heja Heja Heja!!!!!!

Fast jag undrar.....får man upp välltemperatur med gasol?
    När man väl har börjat smida är det lätt hänt att man vill välla ihop någonting enkelt. Folk förknippar ju vällning med damasksmide men det finns en hel del vardagliga saker där en vällfog kommer väl till pass.
    Å andra sidan får man jämnare värme och mindre skit på järnet med gasol än med stenkol eller koks.
    Ibland kan man komma över en begagnad gasolässja för småpengar då någon skola slopar den. Jag har sett flera stycken gå billigt på www.kiertonet.fi.

nanowire gillar
  5. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Det ska gå bra att välla med gasol, har sett några videos där de gör yxor.

6. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Lite framsteg igår kväll; Lödde fast en mig-hylsa(?) med 1 mm hål på ett kopparrör som sedan löddes fast i en t-koppling. Tanken är att gasen drar med sig luft via sidohålen i T-kopplingen. Designen kallas, om jag fattat det rätt, för Venturibrännare.
    IMG_0148.JPG

Det känns kul att återanvända överblivna rördelar från alla renoveringar av huset. Hittills har jag fått tag på allt till mina städ och smidesprojekt till skrotpris, oftast just på skroten, så ska försöka fortsätta på den linjen. Det innebär att jag nu måste hitta ett ställe som fyller på min 50-kroners loppisgasolflaska :p

7. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 11
  8. L
    Medlem Nivå 7
  9. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 11
    Borrade hål i röret i botten. Sen under dagen har småeldat.

10. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 12
    Hur reglerar du flödet och vad har du för fläkt?

11. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 11
    Flödet är väldigt grovreglerat just nu, finns en plåtbricka man kan öppna i ena änden och då går nästan all luft den vägen. Har testat med hårtork och med en spånsug som fläkt. Om det inte blir kasst väder ikväll så ska jag testa skarpt.. Sambon brukar tyvärr inte uppskattar mina hemmabyggen så sen kommer allt får ligga i träda tills jag är själv utan barn igen..(i kalendern ser det ut som en lucka i december.. År 2019..)

12. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Har jag förstått rätt; du har klätt en grill med eldfast bruk och ventilerar via ett vanligt järnrör? (y)
    Och följdfråga, vad har du använt för bruk?

13. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    När du väl sålt incan kommer du ligga på plus ska du se. Om du sedan begränsar dig till två in, en ut så kommer du fortsätta ligga på plus :p

14. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 11
    Det är högst experimentellt, hade tänkt sammanfatta allt när vi visste utgången, men vi kör pö om pö :)
    'Bruket' består av uppblött kattsand (Ica basics) blandat med tylösandssand och gips.
    I botten ligger en föredetta klädstång, oklart material men plåt troligen .
    Bakade ihop allt igår, sen har det fått stå och härda och sen har jag eldat försiktigt tidigare idag.

Här är en kille som kör med typ grus och sand bara:

15. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 11
    Jag håller låda här :)
    Monterade städet...som alla vet spelar inte storleken någon roll.. 14997964675851431697068.jpg IMG_20170711_190152.jpg

Leif i Skåne och nanowire gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: