Idéen såklart lånad från Youtube :)

Fantastiskt! Denna (genetiska?) drift att smida, oavsett var vi är.
Själv har jag ett mindre uthus med hästskor. Ska bara skaffa hästar också — med hovar i storlek 43,5-ish...

Vi mäter en man utifrån storleken på hans ässja! ;)

//Ronnie

Fortsätt att leka lite Hand med två små handsmidda metallkrokar som kan vara relaterade till svetsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick häromdagen en gassvets utan flaskor, kan man använda de prylarna till en gasolässja tror ni? Eller bättre att bygga från scratch?

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Fick häromdagen en gassvets utan flaskor, kan man använda de prylarna till en gasolässja tror ni? Eller bättre att bygga från scratch?
En syrgas/acetylen? Det är ju för 300 bar så undrar om det blir rätt flöden för en gasobrännare?
Själva brännaren behöver du ändå bygga men regulator och ventil kan du kanske använda om du slaktar vilket låter synd då en gasolregulator är väldigt billig.

Redigerat:
nanowire nanowire skrev:
En syrgas/acetylen?
Japp, nej inte intresserad av att slakta dem för ombyggnad. Bättre att spara tills man ev hittar flaskor.
Blir till att googla reda på hur jag bygger en sån där tjusig brännare som du har och sen en köpt regulator.

En "ny" smideshammare. Ingen före-bild men tro mig, i betydligt bättre skick nu och en fröjd i handen.
Renoverad smideshammare med polerat huvud och nytt trähandtag på slitet träbord.
Skapa konto
Renoverad smideshammare med trähandtag på ett slitet träbord, inredningsdetaljer i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
Tjusigt! Är det Hessa, borstning och blånering du gjort?

Björn Melander Björn Melander skrev:
Tjusigt! Är det Hessa, borstning och blånering du gjort?
Tack. Bara borstning samt slipning av slagytorna. Olja/terpentin/vax på skaftet och vax/terpentin på huvudet.

John Heisz gör en elektrisk ugn:

Är det någon som vet vad skillnaderna mellan dessa båda 5-kg-släggor betyder? Gissar att det antyder olika användningsområden men har själv ingen aning
Två 5-kg-släggor med olika form, en slank Tor och en bred Hults, mot grå bakgrund.
Skapa konto
Två 5-kg släggor, en slank 'Tor' och en satt 'Hults', på en metallisk yta.
Skapa konto

Den slanka är en Tor och den satta en Hults.

• Två olika modeller av 5-kg släggor med trähandtag, en slank och en bredare, på metallunderlag.
    Skapa konto
Ingen har väl missat Forged in fire som går på History, kanske redan varit upp?

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jo! Ser trevligt ut, går den att se via ngn streamingtjänst?

Med com hem play iaf

nanowire nanowire skrev:
Är det någon som vet vad skillnaderna mellan dessa båda 5-kg-släggor betyder? Gissar att det antyder olika användningsområden men har själv ingen aning
[bild] [bild]
Den slanka är en Tor och den satta en Hults.
Med risk för göra mig dum men den slanka skulle jag kalla knoster och den satta är en slägga

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
S stomneby skrev:
Med risk för göra mig dum men den slanka skulle jag kalla knoster och den satta är en slägga
Du verkar ha rätt. Men slägga är också en samlingsbeteckning för tunga hammare så även knostret är en slägga. Den satta verkar vara en smidesslägga.
Jag gillar när det är logiskt. Slägghammare är, föga förvånande, ett viktmässigt mellanting mellan slägga och hammare :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.