61 167 läst ·
229 svar
61k läst
229 svar
Blandat om smide
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Idéen såklart lånad från Youtube 
Fantastiskt! Denna (genetiska?) drift att smida, oavsett var vi är.
Själv har jag ett mindre uthus med hästskor. Ska bara skaffa hästar också — med hovar i storlek 43,5-ish...
Vi mäter en man utifrån storleken på hans ässja!
//Ronnie
Själv har jag ett mindre uthus med hästskor. Ska bara skaffa hästar också — med hovar i storlek 43,5-ish...
Vi mäter en man utifrån storleken på hans ässja!
//Ronnie
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
En syrgas/acetylen? Det är ju för 300 bar så undrar om det blir rätt flöden för en gasobrännare?Frustrator skrev:
Själva brännaren behöver du ändå bygga men regulator och ventil kan du kanske använda om du slaktar vilket låter synd då en gasolregulator är väldigt billig.
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Produkter som diskuteras: "smideshammare"
Smideshammare Z Hultafors
Träskaft av hickory
469 kr inkl moms
Läs mer
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Tjusigt! Är det Hessa, borstning och blånering du gjort?
Är det någon som vet vad skillnaderna mellan dessa båda 5-kg-släggor betyder? Gissar att det antyder olika användningsområden men har själv ingen aning
Den slanka är en Tor och den satta en Hults.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den slanka är en Tor och den satta en Hults.
Med risk för göra mig dum men den slanka skulle jag kalla knoster och den satta är en släggananowire skrev:
Du verkar ha rätt. Men slägga är också en samlingsbeteckning för tunga hammare så även knostret är en slägga. Den satta verkar vara en smidesslägga.S stomneby skrev:
Jag gillar när det är logiskt. Slägghammare är, föga förvånande, ett viktmässigt mellanting mellan slägga och hammare