Blandat om smide

6k läst  91 svar

1. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 11
    Idéen såklart lånad från Youtube :)

2. P
    Medlem Nivå 9
    Fantastiskt! Denna (genetiska?) drift att smida, oavsett var vi är.
    Själv har jag ett mindre uthus med hästskor. Ska bara skaffa hästar också — med hovar i storlek 43,5-ish...

Vi mäter en man utifrån storleken på hans ässja! ;)

//Ronnie

3. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 11
    Fortsätt att leka lite IMG_20170804_225952.jpg

Fick häromdagen en gassvets utan flaskor, kan man använda de prylarna till en gasolässja tror ni? Eller bättre att bygga från scratch?

nanowire gillar
  4. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    En syrgas/acetylen? Det är ju för 300 bar så undrar om det blir rätt flöden för en gasobrännare?
    Själva brännaren behöver du ändå bygga men regulator och ventil kan du kanske använda om du slaktar vilket låter synd då en gasolregulator är väldigt billig.

Redigerat 6 aug 12:19
  5. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 11
    Japp, nej inte intresserad av att slakta dem för ombyggnad. Bättre att spara tills man ev hittar flaskor.
    Blir till att googla reda på hur jag bygger en sån där tjusig brännare som du har och sen en köpt regulator.

6. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    En "ny" smideshammare. Ingen före-bild men tro mig, i betydligt bättre skick nu och en fröjd i handen.
    IMG_0673.JPG IMG_0675.JPG

7. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 12
    Tjusigt! Är det Hessa, borstning och blånering du gjort?

8. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Tack. Bara borstning samt slipning av slagytorna. Olja/terpentin/vax på skaftet och vax/terpentin på huvudet.

9. D
    Medlem Nivå 9
    John Heisz gör en elektrisk ugn:

10. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Är det någon som vet vad skillnaderna mellan dessa båda 5-kg-släggor betyder? Gissar att det antyder olika användningsområden men har själv ingen aning
    IMG_0925.JPG IMG_0926.JPG
    Den slanka är en Tor och den satta en Hults.

11. nino
    Renoverare · Nivå 15
    Ingen har väl missat Forged in fire som går på History, kanske redan varit upp?

nanowire gillar
  12. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Jo! Ser trevligt ut, går den att se via ngn streamingtjänst?

13. nino
    Renoverare · Nivå 15
    Med com hem play iaf

14. S
    Medlem Nivå 5
    Med risk för göra mig dum men den slanka skulle jag kalla knoster och den satta är en slägga

nanowire gillar
  15. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Du verkar ha rätt. Men slägga är också en samlingsbeteckning för tunga hammare så även knostret är en slägga. Den satta verkar vara en smidesslägga.
    Jag gillar när det är logiskt. Slägghammare är, föga förvånande, ett viktmässigt mellanting mellan slägga och hammare :p

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: