H heimlaga skrev:
"Miljövänligt bränsle" blir träkol....... men det förutsätter att du har traktor och motorsåg och vedklyvare för metersved och närbelägen skog att hugga i och tid att hugga i skogen och klyva kolved och bränna kolmilor...........

Sedan vet jag inte vilken av gasol eller stenkol som är bättre för miljön.
Av de två är gasol överlägset bäst, både för klimat och närmiljö/hälsa, för närmiljö/hälsa är det även bättre än träkol. Bäst vore biogas men tror det är svårt att få på flaska. Sen kan man ha lite perspektiv på det, oavsett träkol eller gasol är det liten påverkan jmf med att flyga på semester.

Redigerat:
H heimlaga skrev:
Miljövänligt bränsle" blir träkol....... men det förutsätter att du har traktor och motorsåg och vedklyvare för metersved och närbelägen skog att hugga i och tid att hugga i skogen och klyva kolved och bränna kolmilor...........
Träkol finns ju att köpa färdigt på macken.

Haha:rofl:
Han kunde ju ha gått på det så du gjorde ju ett gott försök åtminstone:p....men jag tycker att din humor var litet väl sadistisk......

Skall man smida med träkol räknar man bränsleåtgången i kubikmeter.... hur många säckar grillkol går det på en kubikmeter?

H heimlaga skrev:
Haha:rofl:
Han kunde ju ha gått på det så du gjorde ju ett gott försök åtminstone:p....men jag tycker att din humor var litet väl sadistisk......

Skall man smida med träkol räknar man bränsleåtgången i kubikmeter.... hur många säckar grillkol går det på en kubikmeter?
Träkol har ungefär samma energiinnehåll som stenkol, så man kommer rätt långt med att köpa i typ 10kg säckar. Kanske inte på macken men någon lämplig lågprisbutik.

Gasol görs väl av olja så det är inte förnyelsebart som träkol. Sen finns det fördelar för den väldigt lokala miljön med gasol, men frågar man miljöförespråkarna så är det inte bra.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vad har du för erfarenhet bakom det där påståendet larsbj?

Min begränsade erfarenhet av träkol är att eftersom träkolet har mycket större volym i förhållande till sin vikt och energiinnehåll måste man ha en mycket större och djupare eld. Energitätheten i själva elden blir låg och det ökar kolåtgången.

Jag har provat billiga träkolsbriketter köpta i lågprisbutik men det föll sönder och pulvret blåstes iväg av blästern och blev till ett gnistregn. Någon värme blev det inte.

larsbj larsbj skrev:
Träkol har ungefär samma energiinnehåll som stenkol, så man kommer rätt långt med att köpa i typ 10kg säckar. Kanske inte på macken men någon lämplig lågprisbutik.
Det är väl per energi per viktenhet? Kan inte siffrorna i huvudet men tror att 1kbm stenkol väger ca 2ton, och om 15L träkol väger ca 2.5kg (en vanlig grillpåse) så motsvarar det väl 166kg per 1kbm..
Då blir det en väsentligt större volym träkol man behöver.

Heimlaga: bricketter ska skiljas från träkol, bricketter är typ smulad träkol med något bindemedel+vatten. Ren träkol funkar bättre.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Jag har en vanlig fältässja som används ibland, använder oftast koks eller antracit, för att jag har det gratis.
Efter att ha pratat med någon träkolsentusiast så har jag testat det också och tyckte inte att det var så hög förbrukning.

Fördel med träkol är ju att det är lättillgängligt, blir ju färre och färre som säljer stenkol iaf här.

• Gilla
G. Marklund
  • Laddar…
Ett stort problem med kol och fossila bränslen är ju också koloxiden som bildas. Inte om man håller till utomhus, förstås. Men om man vill inreda smedja inomhus, t ex i källaren?

Vad du än eldar med så måste du ha ordentlig skorsten och rökhuv på en ässja.

Att inreda smedja i källaren hade jag oavsett passat mig för, risken med en smedja är alltid att det kan börja brinna..då vill jag gärna inte ha det i huset jag och min familj bor i..

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Träkolsmila kan man bygga själv

H heimlaga skrev:
Vad du än eldar med så måste du ha ordentlig skorsten och rökhuv på en ässja.
No sh*t Sherlock...

Allvarligt, orsaken till att jag ville ha den i pannrummet är att vi ändå eldar med ved. Alltså hade det varit trevligt om man kunnat ta vara på överskottsvärmen från en egen smedja på något sätt. Inte bara för att jag är snål, utan för att det är en del jobb med den där veden trots allt.
Även om man har skorstenar och huvar löser det inte problemet med CO vid eldning av fossila bränslen.

Synd det där om de keramiska fibrerna om det är så farligt, kanske blir att fundera på annat då, eller vara försiktig, det ska ju som sagt kletas in med nån sorts gips eller dylikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.