Väntar på att bruket ska härda.
Betongform med nylagt bruk och armeringsjärn i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörtel täcker ett betongformverk i en verkstad, i väntan på härdning.
Skapa konto
Staplade betongblock med synligt bruk i mitten väntar på att härda i en verkstadsliknande miljö.
Skapa konto

• Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Väntar på att bruket ska härda
Du skickar ner den här 'alfa-modellen' till mig när du bygger din riktiga sen? ;)

Frustrator Frustrator skrev:
Du skickar ner den här 'alfa-modellen' till mig när du bygger din riktiga sen? ;)
Hurududu, ska du samla på dig alla ässjor nu också!?

nanowire nanowire skrev:
Hurududu, ska du samla på dig alla ässjor nu också!?
Ser det som en pensionsförsäkring.. Kan alltid sälja den på auktion om 50 år..signerad.. :) (räknar med att du är känd verktygstillverkare/städare vid det laget.. :))

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Första testet av ässjan; lite mässing till en vattenkannestril.
Hembyggd ässja för metallarbete med gasoltub, placerad på en arbetsbock utomhus.
Skapa konto
Verktyg och material för metallarbete inklusive mässingsbit, ritningar och vattenkanna på bord.
Skapa konto
Ässja med mässingsrör och hammare på smidesstäd, används i ett byggprojekt för vattenkannestril.
Skapa konto

• Gilla
Highfeldt och 2 till
  • Laddar…
Är det en vinst att värmen kommer in snett uppifrån?

Fantastiskt läckert!(y)

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Är det en vinst att värmen kommer in snett uppifrån?
Ingen aning faktist. Sett båda delarna. Tänker att det blir mindre skorstenseffekt med 45 graders vinkel samt att det blir varmast vid den bortre väggen och svalare vid den andra, kanske bra för att selektivt värma vissa delar och skydda andra på tex en krok med ornament fast jag vet eg inte om det är användbart eller inte.

Har forskat om isoleringen och från vad jag kan se hittills verkar det inte finnas någon ersättare för såndär keramisk ull vad gäller effektivitet. Isolering av lera och liknande är visst inte alls lika effektiv, den tar åt sig värmen så det kräver mycket mera gas för att värma en sådan ässja, med tiden blir gas-åtgången dyrare än investeringen i keramisk ull. Det kan också vara så att en sådan ässja är så pass mycket kallare att man inte kan välla med den, kan vara där ryktet att man inte kan välla med gasolässjor kommer ifrån?

En möjlig produkt är något som heter superwool som lär vara säkrare än de övriga materialen, fast man ska ändå använda mask och klä in det med nån slags gegga...

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ett kort premiärsmide. Har börjat järnslå ek-kubben med gamla gångjärn. Experimenterat med hur jag ska sätta justerbara luckor på ässjan och även kommit fram till behovet av materialstöd till städet. Det här är kul.
Ässja monterad på en ek-kub med gamla gångjärn och materialstöd vid ett städ i en verkstad.
Skapa konto
Rustik ässja av ek-kub med ljust glödande smide inuti, omgiven av stenar och gamla gångjärn.
Skapa konto
Städ på ek-kubbe med hammare, smidesverktyg och gamla gångjärn i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

• Gilla
DennisCA och 5 till
  • Laddar…
Härligt att se. Du är grym!(y)

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Även om man har skorstenar och huvar löser det inte problemet med CO vid eldning av fossila bränslen.
Problemet med CO gäller ju alltid, oavsett vilket bränsle du använder. Ofullständig förbränning ger ju CO istället för CO2. Det kan möjligen vara svårare att ordna med syretillförseln om man eldar med stenkol, men det är ju en teknisk sak, som man får lösa. Dålig förbränning ger alltid problem med CO. Gäller även vedpannor om draget inte är tillräckligt stort för att förhindra CO att läcka ut bakvägen.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Problemet med CO gäller ju alltid, oavsett vilket bränsle du använder. Ofullständig förbränning ger ju CO istället för CO2. Det kan möjligen vara svårare att ordna med syretillförseln om man eldar med stenkol, men det är ju en teknisk sak, som man får lösa. Dålig förbränning ger alltid problem med CO. Gäller även vedpannor om draget inte är tillräckligt stort för att förhindra CO att läcka ut bakvägen.
Fast... med fossila bränslen är risken mycket större. I Storbritannien där jag föddes, och där kolbrasorna bara på senare år utsläckts, men där naturgas ännu är vanligt, är det en känd dödsorsak som skördar liv varje år.

Nej, det är som HasseTeknik skriver ovan, beroende av om det blir fullständig förbränning eller inte. Sen att man haft dåligt optimerade pannor och kaminer har bara indirekt med bränslet att göra.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Hos föräldrarna för att de ska få umgås med barnbarnen (och jag vila mig från barnen :))

Dåligt med smidessaker här men skam den som ger sig.

'Städ'
Rostig slägga på arbetsbänk bredvid säkerhetsglasögon och svart brännare.
Skapa konto

Dvs en liggande slägga.

'Brännare'
Liggande slägga och ogräsbrännare omvandlade till verktyg för att smida en krok.
Skapa konto

Normalt sett för att jaga ogräs..
Hand håller en improviserad slägga gjord av en brännare och några tänger för att smida en krok.
Skapa konto

. Med hjälp av det och några tänger gjorde jag en krok av en spik för hästskosömnad
Hemmagjord krok formad från en hästskospik mot en vit vägg.
Skapa konto
.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.