61 167 läst ·
229 svar
61k läst
229 svar
Blandat om smide
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Första testet av ässjan; lite mässing till en vattenkannestril.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Är det en vinst att värmen kommer in snett uppifrån?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Fantastiskt läckert!
Ingen aning faktist. Sett båda delarna. Tänker att det blir mindre skorstenseffekt med 45 graders vinkel samt att det blir varmast vid den bortre väggen och svalare vid den andra, kanske bra för att selektivt värma vissa delar och skydda andra på tex en krok med ornament fast jag vet eg inte om det är användbart eller inte.Frustrator skrev:
Har forskat om isoleringen och från vad jag kan se hittills verkar det inte finnas någon ersättare för såndär keramisk ull vad gäller effektivitet. Isolering av lera och liknande är visst inte alls lika effektiv, den tar åt sig värmen så det kräver mycket mera gas för att värma en sådan ässja, med tiden blir gas-åtgången dyrare än investeringen i keramisk ull. Det kan också vara så att en sådan ässja är så pass mycket kallare att man inte kan välla med den, kan vara där ryktet att man inte kan välla med gasolässjor kommer ifrån?
En möjlig produkt är något som heter superwool som lär vara säkrare än de övriga materialen, fast man ska ändå använda mask och klä in det med nån slags gegga...
En möjlig produkt är något som heter superwool som lär vara säkrare än de övriga materialen, fast man ska ändå använda mask och klä in det med nån slags gegga...
Ett kort premiärsmide. Har börjat järnslå ek-kubben med gamla gångjärn. Experimenterat med hur jag ska sätta justerbara luckor på ässjan och även kommit fram till behovet av materialstöd till städet. Det här är kul.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Härligt att se. Du är grym!
Problemet med CO gäller ju alltid, oavsett vilket bränsle du använder. Ofullständig förbränning ger ju CO istället för CO2. Det kan möjligen vara svårare att ordna med syretillförseln om man eldar med stenkol, men det är ju en teknisk sak, som man får lösa. Dålig förbränning ger alltid problem med CO. Gäller även vedpannor om draget inte är tillräckligt stort för att förhindra CO att läcka ut bakvägen.ricebridge skrev:
Fast... med fossila bränslen är risken mycket större. I Storbritannien där jag föddes, och där kolbrasorna bara på senare år utsläckts, men där naturgas ännu är vanligt, är det en känd dödsorsak som skördar liv varje år.HasseTeknik skrev:
Problemet med CO gäller ju alltid, oavsett vilket bränsle du använder. Ofullständig förbränning ger ju CO istället för CO2. Det kan möjligen vara svårare att ordna med syretillförseln om man eldar med stenkol, men det är ju en teknisk sak, som man får lösa. Dålig förbränning ger alltid problem med CO. Gäller även vedpannor om draget inte är tillräckligt stort för att förhindra CO att läcka ut bakvägen.
Nej, det är som HasseTeknik skriver ovan, beroende av om det blir fullständig förbränning eller inte. Sen att man haft dåligt optimerade pannor och kaminer har bara indirekt med bränslet att göra.
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Hos föräldrarna för att de ska få umgås med barnbarnen (och jag vila mig från barnen
)
Dåligt med smidessaker här men skam den som ger sig.
'Städ'
Dvs en liggande slägga.
'Brännare'
Normalt sett för att jaga ogräs..
. Med hjälp av det och några tänger gjorde jag en krok av en spik för hästskosömnad
.
Dåligt med smidessaker här men skam den som ger sig.
'Städ'
Logga in
Skapa konto
Dvs en liggande slägga.
'Brännare'
Logga in
Skapa konto
Normalt sett för att jaga ogräs..
Logga in
Skapa konto
. Med hjälp av det och några tänger gjorde jag en krok av en spik för hästskosömnad
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer