61 176 läst ·
229 svar
61k läst
229 svar
Blandat om smide
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Fasen vad kul!
Var det ventilen som kärvade?
Nej då, jag fick en helt ny flaska med ventil då jag bytte in min loppisflaska så ventilen var det inget fel på. Problemet var tryckregulatorn som bara gav 30 mbar, bytte mot en ny(tyvärr!) från jula som ger betydligt högre tryck. Nu kan jag smygöppna flaskan och få lagom flammaBjörn Melander skrev:
Har även börjat med ässjan. Leca ska tåla 1150 degC och sedan klär jag in den med eldfast bruk som klarar 1300 degC. Hoppas att det ska fungera. Jag får experimentera lite med storlek invändigt, blocken är lätta att skära till och kostar inte många kr så det är ok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: testar B*H 125*150
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den där ullformiga ugnsisoleringen som Dennis funderar på är väl keramiska fibrer?
Keramiska fibrer har enligt nyare forskning liknande hälsoeffekter som asbest om än i betydligt mindre grad. Jag vill i alla fall inte ha keramiska fibrer i min ässja.
Keramiska fibrer har enligt nyare forskning liknande hälsoeffekter som asbest om än i betydligt mindre grad. Jag vill i alla fall inte ha keramiska fibrer i min ässja.
Nej, dyr är den också. Man måste kapsla fibern på både in- och utsida av ässjan med ngn typ av eldfast bruk för att förhindra att partiklar släpper.H heimlaga skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 306 inlägg
Ica basic kattsand och gips borde funka att kapsla med
om ett par veckor är jag själv hemma igen.. Då ska jag testa att bara elda fullt i en timme eller två. Hittade inte en spricka efter första testningen..
Verktygstokig
· Halland
· 8 306 inlägg
Hade du någon instruktion på den för ventilen du byggt? (Anpassade för idioter dvs mig)
Jag gillar det där med bygga med of-the-shelf-grejor (näst efter reuse så klaret). Kan du inte berätta mer om din metod? Gips har hög smältpunkt men har mycket vatten inbundet, tänker att det kan ge problem när det blir varmt, vid några hundra grader så lämnar kristallvattnet. Tänker att det kan spricka och ha sig då men det verkar ju gått jättebra för dig. Men vad har kattsanden för egenskaper?Frustrator skrev:
Menar du min brännare? Nej, ingen speciell instruktion. Jag tittade på några klipp på tuben och sedan byggde jag ihop en på känsla med de delar jag hade tillgängliga. Principen är väldigt enkel; ett litet hål (<1 mm) riktas rakt in i ett järnrör. När gasen strömmar ut genom hålet drar den med sig luft från ventilationshålen i början av röret. Röret behöver ha en minimilängd för att gasen ska hinna blanda sig tillräckligt med syret (ge en bra flamma). Eftersom järnröret blir väldigt varmt är det bra att montera gasröret på ett sånt sätt att det inte överförs värme till det, dvs infästningen så långt från den varma ändan som möjligt. Gasröret kyls också av gasen och av luften som strömmar runt det.Frustrator skrev:
I de flesta filmer jag sett skruvar de ihop delarna. För mig var det enklare att löda, använde vanligt lödtenn då gasröret (10 mm koppar) inte ska bli varmt om brännarens design är bra. T-korsningen och järnröret skruvade jag ihop för att kunna byta ut det vid behov (det är ev. lite i kortaste laget och dessutom galvat och kommer att därför avge giftig zinkgas när det blir riktigt varmt).
Men fråga gärna mer om det är några detaljer som är oklara
Verktygstokig
· Halland
· 8 306 inlägg
All min isolering är under lågan så temperaturen isoleringen utsätts för blir desto lägre jmf med i en gas-ässja med tak.nanowire skrev:
Kattsand köote jag för trodde det var vad de på engelska kallar bentonite clay. Det är det inte, men Ica basics sand består nästan enbart av någon liknande ler-sort, som vad jag förstår har tom lite bättre egenskaper vad gäller värme. Jag är dock långt ifrån säker på min kemi
Så på ren svenska är kattsanden jag använde lera. Sen blandat med lagom mängd gips och sand så bör de stå emot hyggliga temperaturer. Man får tänka på att värma ässjan långsamt första gångerna för att få ur all bunden vätska.
Verktygstokig
· Halland
· 8 306 inlägg
Zink-gas kan du börja få ut i luften redan vid 600°.. Blir zink-frossa om man är oförsiktig.
Jag vill använda miljövänligt bränsle... finns det?
Verktygstokig
· Halland
· 8 306 inlägg
Hur menar du med miljövänligt? Träkol är miljövänligt på sitt sätt..
"Miljövänligt bränsle" blir träkol....... men det förutsätter att du har traktor och motorsåg och vedklyvare för metersved och närbelägen skog att hugga i och tid att hugga i skogen och klyva kolved och bränna kolmilor...........
Sedan vet jag inte vilken av gasol eller stenkol som är bättre för miljön.
Sedan vet jag inte vilken av gasol eller stenkol som är bättre för miljön.