0% fett, tokigt är bara början!

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
Det blev en fail på vällningen, kolen tog slut innan värmen var uppe tillräckligt. (Fick den orange/början på gulna på en vanlig ica-säck).

Men min första bänktving börjar likna något åtminstone.
Bild på en hemgjord bänktving med ojämn värmebehandling framför en röd stuga och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man få lite fler bilder på diskbänken? Jag har ju en sådan över.

T tgr_se skrev:
Kan man få lite fler bilder på diskbänken? Jag har ju en sådan över.
När allt svalnat och jag tagit bort stenarna så självklart.
Det är annars bara en bit avkapad diskbänk med två hoar. Lösa tegelstenar i den jag eldar i, stenarna flyttas runt berorende på vad jag smider och vad som ska få plats.
Den andra är avställningsyta för prylar.

Gammal rostig grill konstruerad av en återanvänd köksvask fylld med grillkol och tegel.
Skapa konto

Intressant. Hur funkar luftflöde osv?

En liten dammsugare, som jag tejpade fast ett rör på utblåset på.
Min första ässja som jag byggde i en sån där 79:- grill hade först en hårtork och sen en skoblås. Skoblåsen gav perfekt luftmängd och lät behagligare.

Idag blev det att åka hem från jobbet p.g.a. sjukt barn. Nå medan han är inne och tittar på barnprogram så passade jag på att starta ässjan.

vRWOEmb.jpg

Smidde denna
9EW5bx3.jpg

1Mkjgo3.jpg

RILp6Tq.jpg

Ska bli en "poker" att gräva i kolhärden med, tänkte dra ut och tunna ner ena änden och göra en krok på den änden, men det drog in ett regn, gick från sol till störtregen. Så det blev att packa ihop och avsluta allt.

Jag kan nu konstatera att "eldgropen" är för djup, eller iallafall inblåset ligger för långt nere så att den ideala punkten att föra in ämnen inte ligger rakt. Jag kommer forma om gropen så den blir lite grundare och med luftinblåset närmare ytan.

Byggde om gropen igen igår! Jag hackade sönder det mesta och grävde ut det och sen blandaed jag om det med vatten och såndär cement-blandare man lägger i borrmaskinen.

Jag dubbelkollade dock det jag hade läst på nätet och nog var luftröret ca 50mm från toppen såsom det borde vara. Nå nu är det 25mm eller en tum, centrum av hålet är ca 30-35mm och djupet på "skålen" har reducerats från 13cm till 7-8cm istället. Får se nu hur resultatet blir...

Bräner in den omformade leran med ved igår och med blåset från fönen brann det otroligt bra, ingen rök ens.
Glowing fire with a metal rod in a homemade forge, no visible smoke, demonstrating renovation process.
Skapa konto

Eld i en ombyggd grop med glödande ved och en rödglödande metallstång mot lerkanten.
Skapa konto

Ska prova med koks igen snart.

• Gilla
Marcussjogren och 3 till
  • Laddar…
Köpte den här 1.5kg smides hammaren
haQrwUi.png

1500g är mer än vad en nybörjare behöver, jag siktar på 1200g, så jag tog bort det asdåliga skaftet och började slipa:
233QPI9.jpg

U1B7sFz.jpg

Nu är den 1390 så 110 gram borta. Vill ha bort mera ännu men vill inte att anslagsytan ska bli mindre, därför har jag slipat bakom den. Funderar jag ska prova med fräsen för att ta bort mera.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Ner till 1250g och det får räcka så tror jag.

O7Cr6Ky.jpg

Ap8f8SB.jpg

igenywP.jpg

• Gilla
stigen och 3 till
  • Laddar…
Och nu är skaftet färdigt också

DIzCBFn.jpg

Vesy035.jpg

bdoXdLq.jpg

• Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:

[bild]

[bild]

[bild]
Tittar verkligen fint ut! :love:

DennisCA DennisCA skrev:

[bild]

[bild]

[bild]
Riktigt snygg! Ser nu ungefär ut som en klassisk svensk smideshammare i formen (y)

Och med nyhammaren gick det mycket enklare att göra resten färdigt på denna... "kolskrapa" kanske.
jxWQQQb.jpg

MPBaHe9.jpg

• Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.