15 689 läst ·
36 svar
16k läst
36 svar
Blå 1-fas uttag fas/nolla?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Och jag som alltid börjar med nollan från vänster.
Protte
Protte
och jag har ingen inbördes ordning, det blir som det passar bäst med kabeln som går in i uttaget helt enkelt... men det hade ju inte skadat om vi hade franska uttag här.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Produkter som diskuteras: "spänningsprovaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Ja, det står så i protokollet, men jag vet ärligt talat inte hur viktigt det är i praktiken. Vi måste ju då egentligen väga in de olika mätinstrumentens beteende vid fel. Jag skulle tro att felslh på en modern enkel digital multimeter helt domineras av felaktigt handahavande (klassikern: man har glömt att sätta instrumentet i läge 'AC' och mäter glatt '0 V' DC istället); alltså det är mycket större sannolikhet att man klantar sig vid mätningen än att instrumentet skulle gå sönder på ett sådant sätt att det fortfarande "fungerar", fast mäter fel. Detta var naturligtvis inte sant på samma sätt på de gamla visarinstrumentens tid. Och å andra sidan så fungerar en testmejsel (det enda faktiskt använde på den tiden jag lekte elektriker) helt annorlunda. (Typiskt så falsklarmar dessa istället).pellefant skrev:
Så ja, egentligen så skall man mäta enligt konstens alla regler så skall man: först verifiera att instrumentet fungerar med en känd källa (egentligen två, AC och DC). Sedan mäta alla faser mot varandra samt mot nolla och skyddsjord (en av dessa kan ju flyta...) och gärna en "sann" jord också (båda de andra kan flyta) både vad gäller AC och DC. SEDAN, återigen kontrollera att instrumentet fortfarande fungerar; det kan ju ha gått sönder precis mellan det att du gjorde den första funktionskollen och att du började mäta.
Ingen vettig människa orkar naturligtvis med det här varenda gång. Så jag skulle nöja mig med: kontrollera att ev. inkopplad utrustning inte fungerar när du försöker starta den, mät och första gången du berör en ledare (eller något som kan vara spänningssatt) gör det med utsidan av högerhandens fingrar (och se till att du inte jordar med den andra handen) så att dina reflexer hjälper till att dra bort handen fort som f-n. De andra vanliga spänningsmätningar du gör under dagens lopp räcker som funktionskontroll för din mätare.
jag har då råkat ut för att en fluke visat väldigt konstiga värden när jag mätte
(låg spänning istället för 230V)
nej varför ska man mäta innan eller efter det är ju bara å bryta eftersom det tar tid att mäta.....
dom gånger man fått sej en kyss så beror det nog ofta på latmasken...
nej varför ska man mäta innan eller efter det är ju bara å bryta eftersom det tar tid att mäta.....
jag har då råkat ut för att en fluke visat väldigt konstiga värden när jag mätte
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Jag tycker nog att det är berättigat att mäta åtminstone en gång, och logiskt då efter (att bara mäta innan gör ju ingen större nytta...) Funktionstest av instrumentet görs ju som sagt mer eller mindre kontinuerligt ändå. Fast kolla gärna för all del ett nytt instrument eller ett som inte är använt på ett tag. Fast kolla framförallt att det är ställt i AC-läget först...pellefant skrev:
Enligt min egen erfarenhet så var inte lättja hälften så farligt som ren och skär dumhet ("hjärnsläpp"). Av ren lättja så utförde vi ofta "bryt och jorda" som ett moment; med en särskilt utförd stickpropp...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag tänker väl även på att har man t.ex. mätt att det finns spänning i ett uttag och sedan bryter och mäter igen så ser man en skillnad. Då kan man vara helt säker på att uttaget funkar och att det sedan är dött där innan man börjar skruva.
//Patrik
//Patrik
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Ja, fast det kan du som sagt teoretiskt inte. Din mätare kan ha gått sönder mellan det att du mätte första gången och den andra. Och felsannolikheten för din mätare är antagligen inte likafördelad, det är antagligen *större* chans att den går sönder under användning än när den inte används. (Och ja, problemet är "olösligt", det går generellt inte att *bevisa* frånvaron av en påverkan, den sk nollhypotesen). I vilket fall så vill jag framhärda att det är mätningen efter brytningen som är den centrala. Mätningen före brytningen är bara till för att göra *resultatet* av mätningen efter brytningen säkrare. Inte *arbetet* säkrare.Patrik_Hed skrev:
Men visst, om du tror att du kommer att mäta både före och efter i alla fall i framtiden så försöker ju inte jag övertyga dig om att det är fel. Tvärtom! Om du konsekvent kommer att orka det så är det ju bara bra och berömvärt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Haha, men det är ju en helt annan femma.lars_stefan_axelsson skrev:
//Patrik