Hej Nytt problem med lampor i radhuset. Har flyttat in för några veckor sedan och ska nu ta tag i taklampor i vardagsrummet. Det finns två platser att sätta lampor, men inga lamputtag finns sedan tidigare. Jag har nu köpt två lamputtag men blir osäker på hur jag ska koppla in dom nu eftersom det är gamla färger.

Jag hittade en guide för gamla kablar här på forumet men också kommentarer om att den inte var helt säker.
Jag visar bilder på hur tidigare ägaren har lämnat det.

Min fru har inte bestämt vilken lampa hon vill ha än, men tippar på att det blir något ojordat.

Jag har köpt multimeter på Biltema och är redo med den vid behov.

• Kablar hänger från ett tak, redo för installation av lamputtag. Gamla kabelfärger synliga, osäkerhet kring korrekt inkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabelhärva i taket med exponerade elledningar och kopplingar för installation av taklampa i vardagsrum utan befintligt lamputtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En (intelligent?) gissning är att det är som det brukar vara när man har en ljuskrona i ett vardagsrum. Dvs
  • blå N, neutral, nolla
  • vit Tändtråd
  • grön Tändtråd
Tändtrådarna är kopplade till en dubbel (eftersom det är två) strömbrytare.
Kontrollmät med växelspänningsläge större än 250V mellan blå-vit och sedan blå-grön det skall vara 0 eller ca230V beroende på strömbrytarens läge.

Det är inget svårt. Men är du osäker på hur man mäter sök hjälp av någon kunnig.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mikael_L
Jag gissar på vit = nolla
Blå och grön = tändtrådar från en krontändning.
Detta är en ännu intelligentare gissning, för det är ganska tidstypiska färger (men inte i stockholm, och ungefär hälften av orterna i landet, de som brukar ha svart som nolla på den här tiden).

MEN, det duger inte med gissningar egentligen, för det kan faktiskt vara precis vad som helst.

Sen kanske det är så att du inte har skyddsjord i rummet, har du köpt lamputtag utan skyddsjord?
Annars måste du byta alla uttag och dra jordledare till alla uttag.

K
Har du en eller två vippor på brytaren?
Mät spänningen mellan vit och de respektive andra två ledarna (en i taget).

Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta är en ännu intelligentare gissning, för det är ganska tidstypiska färger (men inte i stockholm, och ungefär hälften av orterna i landet, de som brukar ha svart som nolla på den här tiden).
Jag vet inte om det är så intelligent gissat som man kanske kan tro. Eftersom vit och grön är ihopkopplade i det ena "lamputtaget"
För då skulle nämligen en säkring gå varje gång man slår till en av strömbrytarna. Det är iofs lätt att kontrollera...

Mikael_L
Jag ser ju nu att det faktiskt finns gulgrön där inne i dosan.

Vilket byggår är det på huset?
Jag tror att gulgrön började komma typ 1969, och att det skulle vara fullt infört (efter övergångsperiod) 1972 eller 1973.
Och det gamla regellösa systemet av färger blev ersatt av den första nationella normen typ 1975.

Så är huset byggt efter 1975 så bör man ha valt blå som nolla.
Men typ 1973 och tidigare, typ, så var blå i princip aldrig nolla.

Men sen kan ju folk ha kopplat om en del under årens lopp förstås.

Kan elmont möjligen ha koll på dessa årtal?
Men jag tror inte att du är tillräckligt gammal ....

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ser ju nu att det faktiskt finns gulgrön där inne i dosan.

Vilket byggår är det på huset?
Jag tror att gulgrön började komma typ 1969, och att det skulle vara fullt infört (efter övergångsperiod) 1972 eller 1973.
Och det gamla regellösa systemet av färger blev ersatt av den första nationella normen typ 1975.

Så är huset byggt efter 1975 så bör man ha valt blå som nolla.
Men typ 1973 och tidigare, typ, så var blå i princip aldrig nolla.

Men sen kan ju folk ha kopplat om en del under årens lopp förstås.

Kan elmont möjligen ha koll på dessa årtal?
Men jag tror inte att du är tillräckligt gammal ....
Hej! Svar till era frågor:
- Byggår är 1979. Bor i Göteborg. Jag ha köpt ett lamputtag utan skyddsjord.
- Det är inte en strömbrytare med två vippor, utan det är två separata strömbrytare bredvid varandra, med en vippa vardera. De har där tröghetskänslan som finns i dimbara strömbrytare.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Titta igen. Toppklämman är full med blå ledare. Inte tändtråd.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
MEN, det duger inte med gissningar egentligen, för det kan faktiskt vara precis vad som helst.
Då skulle man kanske kunna titta vid brytaren vilka tåtar som är tändtråd... Som alternativ till att gissa tänker jag. 😀

Mikael_L Mikael_L skrev:
Blir det inte dåligt att ha vit och grön i samma hål i sockerbiten då?

Mikael_L
J JurrHurr skrev:
Byggår är 1979. Bor i Göteborg
Ja då är blå troligast nolla.
Och övergången till den nya färgstandarden var så färsk att grön inte än hade helt slutat användas.

Men det är ju trots allt fortfarande gissningar, det måste ju kollas upp lite hur som helst.

Som Henrikhuslöse skriver, det finns ju en toppklämma där inne med en massa blå ledare, om den blå till taklampan också är kopplad här så kan vi vara nära 100% säker på att blå är nollan, de två andra är (eller har varit) tändtrådar.

Du borde även se att några andra av alla de där blå går in i något rör endast tillsammans med en svart och ev en gul/grön.

Samt att en svart går med tillsammans med den vita och gröna, i ett rör (det är detta som leder ner till strömbrytaren, ev via några fler dosor.

Men jag är fortfarande nyfiken på skyddsjorden.
Är andra uttag i rummet jordade eller inte?
Är uttagen du köpt för att sätta upp jordade eller inte?

Mikael_L
useless useless skrev:
Blir det inte dåligt att ha vit och grön i samma hål i sockerbiten då?
Jag slarvade rätt mycket med att titta på bilderna, ska jag erkänna.
Såg inte ens förrän lite senare att det var ju två bilder ...😔

• Gilla
useless
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja då är blå troligast nolla.
Och övergången till den nya färgstandarden var så färsk att grön inte än hade helt slutat användas.

Men det är ju trots allt fortfarande gissningar, det måste ju kollas upp lite hur som helst.

Som Henrikhuslöse skriver, det finns ju en toppklämma där inne med en massa blå ledare, om den blå till taklampan också är kopplad här så kan vi vara nära 100% säker på att blå är nollan, de två andra är (eller har varit) tändtrådar.

Du borde även se att några andra av alla de där blå går in i något rör endast tillsammans med en svart och ev en gul/grön.

Samt att en svart går med tillsammans med den vita och gröna, i ett rör (det är detta som leder ner till strömbrytaren, ev via några fler dosor.

Men jag är fortfarande nyfiken på skyddsjorden.
Är andra uttag i rummet jordade eller inte?
Är uttagen du köpt för att sätta upp jordade eller inte?
Yes, uttagen jag köpt är ojordare. Ingen annat uttag i huset har varit jordat.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J JurrHurr skrev:
Ingen annat uttag i huset har varit jordat.
Inte ens i köket? Till kylen exempelvis?

Alfredo Alfredo skrev:
Inte ens i köket? Till kylen exempelvis?
Ah, det vet jag iofs inte, jag syftade bara på taklampor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.