K
FIXADONA skrev:
Min teori var att genom att lägga Primer F i kanterna så skulle ingen fukt kunna ta sig in bakom skivorna, och eftersom flytspacker brinner snabbt så skulle man endast fukta cementplattan en aning.

Genom att nu fuktspärra väggar och en 10-15 cm ut på golvet och göra väggarna klara, så hinner kvarvarande fukt från flytspacklingen ta sig ut under den tid som väggarna kaklas...sedan är det på med fuktspärr på golvet och göra detta klart.

Jag undrar vilken tillverkare av flytspackel du använder dig utav. Fuktade du bara golvet innan du spacklade?
 
jon_h skrev:
Varje gång reglerna har ändrats har kraven höjts, inte tvärtom. Att då argumentera att man lika gärna kan bygga en mindre fuktsäker konstruktion för att reglerna ändå ändras ibland håller inte.
Visst ändras reglerna hela tiden, och till det bättre..precis som du säger.
Anledningen till ändrade regler är ju att det har uppkommit fuktskador med föregående metoder.

Om du nu tar ett gammalt badrum, med t.ex. en genomsur betongplatta, och häller på flytspackel...som sedan brinner. Då är risken stor att en del av vattnet i flytspacklet sugs upp av betongplattan, som om möjligt blir ännu surare. Är väggen också sur genom gammalt läckage så är det ytterligare ett problem. Efter någon dag känns flytspacklet snustorrt och man drar på mineritskivor och en rejäl fuktspärr, och slutför badrumsrenoveringen.

Den fukt som finns i underliggande betongen och i de underliggande väggarna, kommer då tillsammans med golvvärme att ge ett utmärkt mikroklimat för mögel...och säg tio till tjugo år senare så luktar det mögel i badrummet som återigen måste renoveras.

Vad jag vill ha sagt är att även om man har oorganiska byggmaterial enligt alla branschens normer, så kan man fortfarande bygga in fukt bakom dessa supertäta material...och någonstans bakom kaklet så tar reglar/ plank vid.

Jag tror att det är minst lika viktigt att bygga ordentligt och inte ha för bråttom att få ihop badrummet, utan låta underliggande lager torka, och givetvis se till att allt mögel är avlägsnat...som att snabbt renovera ett badrum enl. nyaste regler. Det kan ju vara så att slarv har lett till mögelangrepp.
 
ktm250 skrev:
Jag undrar vilken tillverkare av flytspackel du använder dig utav. Fuktade du bara golvet innan du spacklade?
Hej,

Jag körde Primer C under spacklet enl. biltemas rekommendation.....kanske fukta inte är så dumt heller....eftersom det borde underlätta för torkning av cementplattan under.

I mitt fall hade betongen varit i kontakt med asfalt på vissa ställen och kändes lite "fet" här och där...därför ville jag öka vidhäftningen.

Känns betongen torr och lite sträv så kanske man kan klara sig utan Primer C, och låta betongen "suga" fast flytspacklet genom kapillärkrafterna...nåt sånt
 
Är det enbart då man har golvvärme och eller betonggolv som alla dessa problem med tätning uppstår? Inredde ett duschrum med vc på övervåningen i vårt gamla hus (byggt 1900). Spontade golvspånskivor, gips på väggarna. Svetsad matta inlagd av yrkesman. Väggmattor uppsatta av undertecknad amatör.

Det var 30 år sedan. Finns inte tillstymmelse till fuktproblem.

Skall snart renovera ett badrum i vårt nygamla hus. Antar att det inte är lika enkelt som för 30 år sedan. Vill inte trassla till den här tråden ytterligare men någon kan väl bekräfta min aning att det inte räcker med enbart svetsade mattor längre.
 
Känns betongen torr och lite sträv så kanske man kan klara sig utan Primer C, och låta betongen "suga" fast flytspacklet genom kapillärkrafterna...nåt sånt

Ehh?? Nej
Du bör/ska stryka primer innan du flyter/spacklar annars kommer du med största sannolikhet inte att få någon vidhäftning med spacklet.
 
Om du nu tar ett gammalt badrum, med t.ex. en genomsur betongplatta, och häller på flytspackel...som sedan brinner. Då är risken stor att en del av vattnet i flytspacklet sugs upp av betongplattan, som om möjligt blir ännu surare. Är väggen också sur genom gammalt läckage så är det ytterligare ett problem. Efter någon dag känns flytspacklet snustorrt och man drar på mineritskivor och en rejäl fuktspärr, och slutför badrumsrenoveringen.
Är plattan genomsur, så ska du torka den och allt annat innan du börjar återuppbyggnaden!
Ber om ursäkt FIXADONA! Men jag tycker du är ganska mycket ute och cyklar...
 
K
FIXADONA skrev:
Hej,

Jag körde Primer C under spacklet enl. biltemas rekommendation.....kanske fukta inte är så dumt heller....eftersom det borde underlätta för torkning av cementplattan under.

I mitt fall hade betongen varit i kontakt med asfalt på vissa ställen och kändes lite "fet" här och där...därför ville jag öka vidhäftningen.

Känns betongen torr och lite sträv så kanske man kan klara sig utan Primer C, och låta betongen "suga" fast flytspacklet genom kapillärkrafterna...nåt sånt
Anledningen till att jag frågade efter tillverkaren av spacklet var för att jag var nyfiken om vart ett sånt märkligt råd, som att bara fukta plattan, kommer ifrån. Jag förstår inte hur du menar när du skriver att fukta inte skulle vara dumt utan det borde underlätta torkning av plattan. I min värld så har aldrig tillförsel av vatten underlättat torkning.
Man primar alltid. Att prima på fläckar där det är/har varit asfalt och som känns feta hjälper oftast inte eftersom inte primern heller fastnar på det feta.
 
Redigerat:
ktm250 skrev:
Anledningen till att jag frågade efter tillverkaren av spacklet var för att jag var nyfiken om vart ett sånt märkligt råd, som att bara fukta plattan, kommer ifrån. Jag förstår inte hur du menar när du skriver att fukta inte skulle vara dumt utan det borde underlätta torkning av plattan. I min värld så har aldrig tillförsel av vatten underlättat torkning.
Man primar alltid. Att prima på fläckar där det är/har varit asfalt och som känns feta hjälper oftast inte eftersom inte primern heller fastnar på det feta.
Det med att fukta betongen kommer nog från gamla tider, då man fuktade väggar innan putsning. Innan det fanns primrar. Beroende på hur betongen ser ut så kan det vara ett alternativ...seriöst. Flytspackler är ju blött det också
 
kimpo skrev:
Är plattan genomsur, så ska du torka den och allt annat innan du börjar återuppbyggnaden!
Ber om ursäkt FIXADONA! Men jag tycker du är ganska mycket ute och cyklar...
Hello,
I mitt fall var golvet uppbyggt av en armerad betongplatta. På denna platta hade man lagt nån asfaltsmatta ( vävburen). Därefter hade man med cement byggt fall. Direkt på cementen hade man lagt mosaik, och vid en senare renovering så hade någon professionell mattläggare limmat dit en plastmatta direkt på mosaiken. Det var den övre cementplttan som var genomsur, och den bilade jag bort...eftersom den dessutom luktade gammal fotsvett. Den undre armerade betongplattan som var relativt torr fick vara kvar, och fick torka ur...innan jag gick vidare.
Att man använde cement som flytspackel och asfaltsmatta är nog helt OK eftersom det var gjort för över 45 år sedan...Det är dessutom ganska kul att bryta upp såpass gamla badrum ända till botten, och se att det ändå såg rätt OK ut i virket bakom.
Något jag inte vet men misstänker, är att man från 70-talet och framåt har labbat hit och dit med fuktspärrsprinciper, och med ångspärrar..skall den spärra från fukt utifrån eller spärra från fukt innifrån....och har nu börjat få facit på de tusentals experimentbadrum som inte kan andas...och där infångad fukt, t.ex. från en skada i fuktspärren inte har någonstans att dunsta av.
En fråga som jag aldrig har hittat ett svar på är hur man gör med innertaket i badrum...
jag har ställt frågan till experter m.fl. Somliga älskar att duscha länge och med hett vatten, så att badrummet efter ett tag ser ut som Lutzendimman.

Förra badrummet som jag byggde så beslutade jag mig för att lägga bastufolie mot taket, och täta med silicon i skarvarna. Sedan reglade jag upp ett innertak 45x45 reglar, som kunde andas...såg inga förändringar på 4 år iaf.

I detta badrum behåller jag den Snygga! gamla målade masoniten, och tätar ordentligt i skarv mellan vägg och tak, dvs. fuktspärren fick hänga med upp 1 cm i taket. Skall hålla noga koll på hur detta funkar.
 
K
FIXADONA skrev:
Det med att fukta betongen kommer nog från gamla tider, då man fuktade väggar innan putsning. Innan det fanns primrar. Beroende på hur betongen ser ut så kan det vara ett alternativ...seriöst. Flytspackler är ju blött det också
Förvattning av väggar innan putsning görs än idag. Primar du en putsad vägg för att sen putsa den så funkar inte det såvida du inte blandar polymerer i bruket.
Seriöst... så ser inte jag förvattning som ett alternativ till primer vid användning av flytspackel.
 
K
I broschyren som du länkar till så nämns det som underlag på golv bl.a spånskivor och gipsskivor. Vilket nonsens. Tätskikt för golv skall inte ligga på skivmaterial och framför allt inte på spånskivor då man inte lägger klinker på såna. Man kan dock lägga matta, men då behöver man inte tätskiktet.

De finns heller inte med på "godkändalistan" för flytande tätskikt. Dock står de med, med nåt foliesystem, men det finns inte att finna på deras hemsida. http://www.bkr.se/branschregler/Godkanda_system_over_miljonen.pdf
Eftersom deras flytande inte är godkänt så skall man inte använda det på annat än betong och murade väggar.
 
erber skrev:
[länk]

Man kan tycka vad fan man vill om Biltema, men stämmer det verkligen att deras våtspärr BARA är godkänt för betonggolv (!) som tank77 och GoForIt påstår?

Isåfall så ljuger ju Biltema i sin marknadsföring.
Jag använde biltemas fuktspärr ( samma grejer som idag), i mitt förra badrum som byggdes 2003. Då gjorde jag om ett källarrum till badrum. Väggar o golv var av betong/lättbetong/ puts ( putsade om). har inte hört om några problem än så länge.

Jag håller med om att biltema är lite luddiga i sin marknadsföring, så jag lade idag på ett extra skikt hidroflex för att vara på säkra sidan. Biltemas grejer påminner mycket om liknande produkter ( betydligt dyrare) som används till skivmaterial ( finns nåt där primer f ersättningen är röd och toppskiktet vitt)...så jag kör likadant.

KTM...en gång så blandade jag lösare murbruk än vanligt och putsade en torr lättbetongvägg istället för att fukta väggen. Vattnet sögs direkt in i lättbetongen och putsen fäste kanonfint.

När man läser om primer c för golv, så står det inget om att det är vattentätt, bara att hartser ökar vidhäftningen. Det är därför jag drog slutsatsen att en lite " blötare" blandning av flytspackel, alt. förfuktning av betongplattan borde öka vidhäftningen. Sen så är det ju så att om man utsätter torr betong som inte är för glatt i ytskiktet för blött flytspackel så kommer flytspackel ( och kalk som håller på att brinna) att sugas in i betongen vilket ökar vidhäftningen. Dessutom skulle det t.o.m kunna vara så att avsaknaden av primer c ökar genomsläppligheten uppåt för fukt, vilket påskyndar torkningen. Dock är väl primer C ett "säkert" kort, som bör ge en OK vidhäftning i de flesta fall då man inte vet hur bra fästet är.
Jag tog för min del det säkra före det osäkra, speciallt som jag fick en primer C gratis:)
 
Mikael_L
FIXADONA skrev:
Jag använde biltemas fuktspärr ( samma grejer som idag), i mitt förra badrum som byggdes 2003. Då gjorde jag om ett källarrum till badrum. Väggar o golv var av betong/lättbetong/ puts ( putsade om). har inte hört om några problem än så länge.
Det är väl helt valfritt att välja vad man vill och göra hur som helst.
Försäkringsbolagen blir ju bara glada att kunna neka ersättning, då får dom ju precis som dom vill; premier in, ingen ersättning ut ... :)

Sen finns det garanterat en massa roliga genvägar att ta, en del funkar säkert nästan jämt, andra kan fungera ibland, ibland inte, helt beroende på husets konstruktion, hur badrummet används osv.

Men vill man känna sig säker på att få ersättning helt problemfritt från FB (går det förresten? ;)) samt kunna sälja huset /lägenheten med gott samvete senare så ska man nog följa BKR's regler samt tillverkarnas rekommendationer.

Tycker jag, alltså ...
 
K
FIXADONA skrev:
KTM...en gång så blandade jag lösare murbruk än vanligt och putsade en torr lättbetongvägg istället för att fukta väggen. Vattnet sögs direkt in i lättbetongen och putsen fäste kanonfint.
Putsen må hänga kvar, men lär inte ha någon styrka i sig eftersom den först späds ut mer än den ska för att sen läggas på ett jättesugande underlag och bli av med vattnet innan den har härdat.
Att, som du ovan skriver, blanda "blötare" flytspacklel, har sina risker då du spär produkten och då gör den svagare. Varför inte bara göra som tillverkarna beskriver istället för att dra egna konstiga slutsatser? De testar ju sina grejer.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.