F
vic viper skrev:
Det där har ju varit Biltemas svepskäl och ursäkt sedan länge "stora inköp" osv. mm. varför skulle det göra produkten bättre?

Biltema står verkligen inte högt på min lista och skulle troligtvis aldrig köpa bildelar eller än mindre en såpass viktig komponent som ett tätskiktssystem i ett våtrum därifrån.
Är väl ingen som sagt att produkten är bättre??? Bara att den inte är sämre och till ett lågt pris.... Tätskikt i badrum är inte Biltemas core business och kunskapen om dom produkterna och den allmäna branch kännedomen kan eventuellt vara tveksam. Jag har inget emot att köpa billigt men dom som säljer det under sitt namn bör kunna produkten och branchen och det kan man knappast beskylla Biltema för.

fsn skrev:
Är väl ingen som sagt att produkten är bättre??? Bara att den inte är sämre och till ett lågt pris.... Tätskikt i badrum är inte Biltemas core business och kunskapen om dom produkterna och den allmäna branch kännedomen kan eventuellt vara tveksam. Jag har inget emot att köpa billigt men dom som säljer det under sitt namn bör kunna produkten och branchen och det kan man knappast beskylla Biltema för.
Jag håller med dig. Produkten är såpass bra att den är godkänd som tätskikt. Jag har kollat konkurrenter och det verkar vara likartade produkter som ser och känns ganska lika, fast priset skiljer. Vem vet, kanske biltemas tätskikt är nåt som finns i något annat land, under ett annat namn....kanske t.o.m. en högkostnadsprodukt i det landet...vem vet.

Mikael_L
FIXADONA skrev:
Jag håller med dig. Produkten är såpass bra att den är godkänd som tätskikt. Jag har kollat konkurrenter och det verkar vara likartade produkter som ser och känns ganska lika, fast priset skiljer. Vem vet, kanske biltemas tätskikt är nåt som finns i något annat land, under ett annat namn....kanske t.o.m. en högkostnadsprodukt i det landet...vem vet.
Är väl lite av problemet, Vem vet ? ..... Inte ens leverantören själv ... ;)

När det gäller tätskikt finns idag en själv vulkande gummimatta från Mataki som heter Rubbox. Den har värden som vida överskrider det av branchen ställda krav på ånggenomsläpp. Den är dessutom väldigt snabb då det inte finns några igentliga torktider. Jag köpte den på K-Rauta och den var en aning dyrare men jäklar va snabbt det gick. Kan jag verkligen rek.

FIXADONA skrev:
Ja.............ser du nån likhet.......?.............:)

http://www.litokol.it/English/prodotti/prod.php?pro=Hidroflex
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1029&iItemId=83853

http://www.litokol.it/English/prodotti/prod.php?pro=Primer_F
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1029&iItemId=83848

http://www.litokol.it/English/prodotti/prod.php?pro=Litoflex_K80_Export
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1029&iItemId=83856

Litokol har ju ett enormt sortiment varav biltema tydligen valt att importera vissa komponenter, hur priserna är i Italien har jag ingen aning om..........men det är iaf ingen liten källarfirma den saken är klar....

Det är nog inget större fel på Biltemas produkter............däremot så lämnar ju personalens kompetens och intresse en hel del övrigt att önska........

Såg nu att Kakelimporten har lite info om litokols produkter på sin hemsida......
Scrolla en bit ner på sidan så kan läsa bland annat att:
"Litokol är en av världens ledande tillverkare av bland annat spackel, fäst- och fogmassor, tätmembran och primer. Litokols uppgift är att förse den professionella byggmarknaden med funktionella och exakta lösningar, i form av god och snabb kundvård, teknisk support, säkra leveranser och högkvalitativa produkter. "
http://www.kakelimporten.se/fabriker

Redigerat:
Hej Jan-L

Det var intressant. Isåfall kan man nog utgå ifrån att Biltemas fuktspärrssystem är bra. I samma veva så skulle jag vilja slå ett slag för Rustas oljefärg för fasader.
Det är precis som de sade i sin reklam, lika bra och hälften så dyr. En annan grej som jag inte har förstått när det gäller badrumsrenoveringar är hur en del tar över 20.000 kronor för ett vanligt handfat med underskåp, säg 60 brett. För 8000 kr. så får man nån ful laminatlucka och akryltvättställ. Jag köpte en jättesnygg kommod
på Kvik med porslinshandfat,och med äkta trälucka ( teak) för c:a 2.800 kr.

Vad jag menar är att det inte per automatik är så att ju mer man betalar desto mer får man för pengarna.

Bara för det är ett känt märke så behöver det välla inte vara bra grejer för det. Casco har ju t.ex. tätskikt som inte godkänt enligt de nya reglerna (för träbjälklag).

vic viper skrev:
Det där har ju varit Biltemas svepskäl och ursäkt sedan länge "stora inköp" osv. mm. varför skulle det göra produkten bättre?

Biltema står verkligen inte högt på min lista och skulle troligtvis aldrig köpa bildelar eller än mindre en såpass viktig komponent som ett tätskiktssystem i ett våtrum därifrån.
Men varför hålla på och krångla med biltema grunkor när det finns massor av ställen som säljer garanterad kvalitet för rimliga pengar.
Kolla vad fackmännen jobbar med för prylar, inte biltema iaf.

(jag hörde att dom måste lämna garanti på fuktspärren i 10år).

Gör Biltema det???????????????

Danne 30 skrev:
...Kolla vad fackmännen jobbar med för prylar, inte biltema iaf...
Käre kompis,
Om du visste vad kollegor jag stöter på när man är på Biltema.
Senast jag var inne stod en utav de större plattsättande företagen med en mindre lastbil utanför och lastade in klinker. Pallvis..

Bezt skrev:
Bara för det är ett känt märke så behöver det välla inte vara bra grejer för det. Casco har ju t.ex. tätskikt som inte godkänt enligt de nya reglerna (för träbjälklag).
Bara för att förtydliga, så är ju Casco Wetstop (med folie) godkänt för träbjälklag/skivbaserade väggar.

I deras sortiement för proffs, Schönox, finns också det godkända flytande tätskiktet Schönox Wetstop R2-v/R2-g.

(Och nej, jag jobbar inte på Casco, Schönox eller Akzo-Nobel..)

Jo, jag vet att det finns en del "mindre seriösa" stora företag som handlar där.

Klart att om det går att köpa BILLIGT och sälja DYRT är det en lysande idé.

Se´n vet jag inte hur det är med biltemas kakel/klinker, kanske fungerar.
Min åsikt gällde tätskikt och inte ytskiktet.

Blir väldigt stora kostnader om det börjar läcka igenom tätskiktet, som alla vet.

Finns några fler tillverkare än dom du räknar upp, bla http://www.ardex.se/
Se´n har det dykt upp en del genom hornbach, bahause, mfl. inte sagt att dom är bättre men skall väl vara "billiga" antar jag.

hej,
jag har läst en massa på forumet om tätskikt i badrum etc. Biltema har ju varit lite falska i sin marknadsföring men nu verkar det som de har något som är godkänt (eller kommer bli ?). De har en nyhet som kallas våtrumsfolie. Sök på "våtrumsfolie" på biltema.se.
Följande står där
"Våtrumsfolie
Biltema Våtrumsfolie uppfyller Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV) på minimum 1 000 000 s/m i ånggenomgångsmotstånd. Uppmätt testresultat: 2 700 000 s/m. För reglade väggkonstruktioner. 100 % vattentät folie med överlappningslinje 5 cm. Med tryckt Biltema-logotyp för spårbarhet. Våtrumsfolien appliceras med Hidroflex (36-826, 36-827) och överlappas med minst 5 cm. Överlappningen limmas med Biltema Folielim (36-728). För mer information om applicering, se Biltema Våtrumsguide."
Kan detta va nått ???!
mvh Lars (ny på forumet)

Rollade tätskikt och fuktspärr = samma innehåll som trälim ?

Finns det någon sanning i detta ?

largab skrev:
hej,
jag har läst en massa på forumet om tätskikt i badrum etc. Biltema har ju varit lite falska i sin marknadsföring men nu verkar det som de har något som är godkänt (eller kommer bli ?). De har en nyhet som kallas våtrumsfolie. Sök på "våtrumsfolie" på biltema.se.
Följande står där
"Våtrumsfolie
Biltema Våtrumsfolie uppfyller Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV) på minimum 1 000 000 s/m i ånggenomgångsmotstånd. Uppmätt testresultat: 2 700 000 s/m. För reglade väggkonstruktioner. 100 % vattentät folie med överlappningslinje 5 cm. Med tryckt Biltema-logotyp för spårbarhet. Våtrumsfolien appliceras med Hidroflex (36-826, 36-827) och överlappas med minst 5 cm. Överlappningen limmas med Biltema Folielim (36-728). För mer information om applicering, se Biltema Våtrumsguide."
Kan detta va nått ???!
mvh Lars (ny på forumet)
Ok, ser intressant ut, men blir det verkligen billigare än tex LIP's system?
Vilken produkt använder man på golvet i så fall, den där duken är väl endast för väggar?

Jag gjorde en snabbkalkyl, utan att ta hänsyn till manschetter och sådant. Jag tyckte då att kostnaden blir ungefär lika mellan LIP från Sigro och Biltemas duk. Men som sagt det var en snabbkalkyl. Sedan kommer fråga två, vilket system är bättre? Och sedan kommer fråga tre vilket system är lättare att lägga, duk eller rolla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.