hehe

ber om ursäkt...Jag räknar som en kratta...

Skall ta upp matteboken igen

kimpo skrev:
Trägolv, Limmad Golvgips, Primer, Limmad gv slang, Armering och betong/flytspackel, Fuktspärr och Klinker. Där har du mitt tips för ett bra golv!
Ha en trevlig fredag!!
Golvgips vet jag inte om det är så bra, en golvspånskiva avsett för våtrum, primer, armering, gv-slang som sitter med klammer och sen flytspackel, fuktspärr, FIX :) och klinkers.
Så skulle jag göra på inrådan från LIP med vattenburen gv-slang. Dock så kan man säkert limma om det är elgv.

Bezt skrev:
Golvgips vet jag inte om det är så bra, en golvspånskiva avsett för våtrum, primer, armering, gv-slang som sitter med klammer och sen flytspackel, fuktspärr, FIX :) och klinkers.
Så skulle jag göra på inrådan från LIP med vattenburen gv-slang. Dock så kan man säkert limma om det är elgv.
En golvspån avsedd för våtrum, heter dom nåt speciellt på byggfackspråk? Så man vet vad man ska fråga efter.

K
P5 benämns kvaliten

eller
V313-P5, V-313 är limmet i skivan

V20 är den vanliga

Bezt skrev:
Vilken sorts armering pratar vi om? Hur ska den monteras?

Armeringen ska ha en tråddiameter på 2,5 mm och en maskvidd på 50-100mm.

T.ex.
http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/kakel/fast_fog/golvspackel.html
Där finns LIP armeringsnät på 1kvm för 49:-, tänk på att det ska skarvas 4-5 cm.

Jag använde krampor för att få fast näten.
krampor.jpg

Och sen stora kabelclips för att få fast golvvärmeslangen bra.
kabelclips_462.jpg

Finns säkert fler bra sätt.

Hur högt ska nätet sitta? Antar att det inte ska ligga dikt mot golvet? Pratade dessutom med LIP igår på telefon. Dom gav mig rådet att lägga en plast och gjuta in slang och armering med ROT bruk och samtidigt fixa fallet. Ca 5-8 cm tjock kaka. Dvs en flytade sådan.

Om man använder LIP flytspackel så skulle man lägga nätet över slangarna, annars brukar man lägga nätet längst ner.
ROT-bruk blir nog billigare så det är ju ett alternativ.
Ska du ha vattenburen gv?

Japp, vattenburen 12 mm (har 20 i resten av huset) efter inrådan från Törefors Golvvärme. Sparar 8 mm bygghöjd och ger en jämnare värme då slangen sitter tätare. Med nätet längst ner, är det lagt på golvet då eller på distanser? På alla skisser jag sett får jag intrycket av att det ligger dikt mot golvet, men det är väl inte så bra?

Sommartid blir det en push 12:a som ger komfortvärme, vintertid kör jag på värmepump.

Hittade följande monteringsanvisning för LIP armeringsnät
"Monteringsanvisning armeringsnät:
Nätet skall fästas längst ned mot skivan med en överlappning på ca 40-50 mm. Näten är inte helt plana så man måste tex naja fast dom mot underlaget. Tillkommer det en värmekabel skall den fästas ovanpå armeringsnätet. Ligger det bara ett armeringsnät så skall man flytspackla min 12 mm för att nå rätt böjstyvhet. Finns det en värmekabel ovanpå nätet så skall man flytspackla 10 mm ovanför värmekabeln. "

Redigerat:
Bezt skrev:
Om man använder LIP flytspackel så skulle man lägga nätet över slangarna, annars brukar man lägga nätet längst ner.
ROT-bruk blir nog billigare så det är ju ett alternativ.
Ska du ha vattenburen gv?
Snabbräknat med flytspackel hamnade jag på ca 10000 kr. För ROT bruk blev det ca 4000 kr. (145 kr / 25 kg)

Redigerat:
JohanKson skrev:
Japp, vattenburen 12 mm (har 20 i resten av huset) efter inrådan från Törefors Golvvärme. Sparar 8 mm bygghöjd och ger en jämnare värme då slangen sitter tätare. Med nätet längst ner, är det lagt på golvet då eller på distanser? På alla skisser jag sett får jag intrycket av att det ligger dikt mot golvet, men det är väl inte så bra?

Sommartid blir det en push 12:a som ger komfortvärme, vintertid kör jag på värmepump.

Hittade följande monteringsanvisning för LIP armeringsnät
"Monteringsanvisning armeringsnät:
Nätet skall fästas längst ned mot skivan med en överlappning på ca 40-50 mm. Näten är inte helt plana så man måste tex naja fast dom mot underlaget. Tillkommer det en värmekabel skall den fästas ovanpå armeringsnätet. Ligger det bara ett armeringsnät så skall man flytspackla min 12 mm för att nå rätt böjstyvhet. Finns det en värmekabel ovanpå nätet så skall man flytspackla 10 mm ovanför värmekabeln. "
Nätet är, efter vad jag fått veta, till för att förhindra sprickbildning i gränsen golv/spackel. Så inga distanser.

Observera också att LIP ganska nyligen ändrat sina rekommendationer när det gäller vattenburen golvvärme. Nu vill de ha 15 mm ovanför golvvärmeslangen (10 mm gäller fortfarande för elburen golvvärme vad jag vet). Finns en tråd om detta på forumet.

sandhall skrev:
Observera också att LIP ganska nyligen ändrat sina rekommendationer när det gäller vattenburen golvvärme. Nu vill de ha 15 mm ovanför golvvärmeslangen (10 mm gäller fortfarande för elburen golvvärme vad jag vet). Finns en tråd om detta på forumet.
Jag fick rådet att ligga 20 mm över golvvärme + 10 klinker så det blir sammanlagt 30 mm mellan rör och fot. Fast det var för 20 mm rör iofs. Ska leta reda på tråden du pratar om.

sandhall skrev:
Nätet är, efter vad jag fått veta, till för att förhindra sprickbildning i gränsen golv/spackel. Så inga distanser.
Den konstruktionen jag blivit rådd är att lägga en plast underst och göra en flytande konstruktion. Hur sätter man då fast armeringen? Hur förhindrar man slangen från att flyta upp? Ju mer man rotar desto mer frågor blir det :D

Vad för plast menas? Det sa LIP aldrig till mig, men det var i våras och detta verkar ändras nästan från dag till dag. =)

Jag ringde och mailade LIP och detta svar fick jag.
Dock så gjorde jag inte som de sa utan la armeringsnätet underst och sen slingorna på de efter inrådan av någon på byggahus, alltså inte som LIP rekomenderade.
Helt glasklart verkar ingenting vara när det gäller dessa regler.
----------------------------------------------------------------
Hej!

Jag kontaktade er via telefon i början av Mars för att få reda på hur mycket flytspackel det behövs över slingorna när man har 16mm vattenburen golvvärmeslang.

Svaret jag fick var 1 cm över slingorna, är det något ni kan bekräfta via mail så jag har det på papper också?

Mvh

Daniel
-----------------------------------------------------------------------
Hej

När det gäller golvvärmeslang ska du lägga ett

armeringnät på ca 3 mm över slangen sen ca 10 mm över nätet

så det blir ca 15 mm

Vänlig Hälsning

Claes Bylin

Tel +46705370600

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.