ktm250 skrev:
Putsen må hänga kvar, men lär inte ha någon styrka i sig eftersom den först späds ut mer än den ska för att sen läggas på ejättesigande underlag och bli av med vattnet innan den har härdat.
Att, som du ovan skriver, blanda "blötare" flytspacklel, har sina risker då du spär produkten och då gör den svagare. Varför inte bara göra som tillverkarna beskriver istället för att dra egna konstiga slutsatser? De testar ju sina grejer.
Troligen är det så att tillverkarna t.ex. vid flytspackling anger blandningsförhållanden såsom 2.9 liter vatten/ 25 kg flypackel alt. 3.2 liter vatten/ 25 kg flytspackel.

Vad de i själva verket har gjort är att de tar 2 kontrollvärden, vid 2 blandningsförhållanden som de regelbundet testar och därmed kan garantera kvalitén på. Att blanda in lite mer eller lite mindre vatten påverkar mest torktiden. Däremot så kan man vid allt för mycket vatteninblandning laka ur kalket. Det är en helt annan grej att börja laborera med förhållandet cement/ sand....

FIXADONA skrev:
Troligen är det så att tillverkarna t.ex. vid flytspackling anger blandningsförhållanden såsom 2.9 liter vatten/ 25 kg flypackel alt. 3.2 liter vatten/ 25 kg flytspackel.

Vad de i själva verket har gjort är att de tar 2 kontrollvärden, vid 2 blandningsförhållanden som de regelbundet testar och därmed kan garantera kvalitén på. Att blanda in lite mer eller lite mindre vatten påverkar mest torktiden. Däremot så kan man vid allt för mycket vatteninblandning laka ur kalket. Det är en helt annan grej att börja laborera med förhållandet cement/ sand....
Det är välkänt att betong blir svagare ju mer vatten du blandar i den, det är väl troligt att även ett cementbaserat flytspackel har samma egenskaper. Jag håller med ktm250 fullständigt, följ rekommendationerna istället för att laborera själv..............

K
Om behovet finns att blanda i mer eller mindre vatten än tillverkaren specar så har man valt fel produkt.
Det du skriver:
"de regelbundet testar och därmed kan garantera kvalitén på."
är ju just det jag skrev innan och då finns heller ingen anledning att gå åt varken mindre vatten eller mer vatten för då vet du inte vad du får exempelvis hållfasthetsmässigt. Tillverkarna testar inte bara på 2 blandningsförhållanden utan på mycket många fler.

Vatten har en stor inverkan på produkters egenskaper. Som exempel om man vill få ett litet hum om det så kan man titta på t.ex. betong och dess klass vattentät. Vad som händer vid ändringar i vct för klassificeringen osv.

Redigerat:
Måste göra ett inlägg.

GOLVGIPS ÄR INTE GODKÄNT I EN VÅTRUMSKONSTRUKTION.

Denna tog man bort innan man förbjöd den kartongbelagda gipsen på vägg. På ett träbjälklag är det flytspackel alt. slipsats som gäller. Leverantörerna har produkter för detta. Det finns dock andra skivor som är godkända för golv. Men varför göra fler skikt än man behöver?

Får en känsla av att "kimpo" jobbar med detta så det känns extra tråkigt att han/hon rekomenderar golvgips.

Måste göra ett inlägg.

GOLVGIPS ÄR INTE GODKÄNT I EN VÅTRUMSKONSTRUKTION.

Denna tog man bort innan man förbjöd den kartongbelagda gipsen på vägg. På ett träbjälklag är det flytspackel alt. slipsats som gäller. Leverantörerna har produkter för detta. Det finns dock andra skivor som är godkända för golv. Men varför göra fler skikt än man behöver?

Får en känsla av att "kimpo" jobbar med detta så det känns extra tråkigt att han/hon rekomenderar golvgips.
Stämmer som bink skriver!

Men jag förklarade bara hur jag tyckte att en bra konstruktionsuppbyggnad var... inte en godkänd!
Personligen tycker jag inte att de nya reglerna är genomtänkta för fem öre.
Men den här diskussionen med gipsets vara eller inte vara i våtrumskonstruktioner finns det så många inlägg om, så den är ingen idé att fortsätta med här!

Redigerat:
K
kimpo skrev:
Ta da...nu är den här...
[länk]
Ja, den skulle ju dyka upp förr eller senare...
Varför man nu skulle vilja ha den.... det är ju bara jobbigt med primning runt om och limning osv. när man kan flyta direkt istället.
Missa lite på primningen så har du en ettringitbildning och loppet är kört... äh... flyt istället :)
I all välmening :)

Tycker att gipsen är bra på vissa träbjälklag för att få upp en bra böjstyvhet...
Men jag säger som jag har sagt tidigare...
Det är tur att det finns fler än ett sätt att göra ett golv......;)

Biltema, fortsättning

Jag har nu kaklat väggarna och lagt ut primer F och hidroflex ( 2 lager i dag, sista i morgon bitti). Jag upptäckte att Biltemas självhäftande golvbrunnsmanchett är lite trixig att få på plats. Anledningen är att klistret suger fast i primer F så att efterjusteringar är jättesvårt. TIPS: Lägg dit manchetten jätteförsiktigt, finns bara en chans att få dit den bra, utan att skada primer F. Om jag gör ett nytt badrum ( i källaren) så väljer jag nästa gång en gammal hederlig manchett utan klister på.
Funkade bra förra gången.

KTM 250, jag brukar blanda cement och puts och flytspackel, så att blandningen känns rätt i konsistensen nuförtiden....Däremot gick jag på rekommendationen då jag gjöt badrumsgolvet i förra källaren. Den enda produkten som verkar lite kinkig är puts.

Biltema, fortsättning 2

Nu har jag lagt sjösten på golvet. Eftersom jag försöker hinna klart till julen, så
gäller det att hinna få fix på plats innan rörmokare ( och elektriker ifall man har tur) kan göra sina sista moment. Jag har kvar några pass bitar på golvet runt rör och längs ena väggen ( samt dörren). Sedan skall jag kakla fast understa varvet med väggkakel + mosaik, vilka också måste kapas.

Biltema, fortsättning 3

Väggarna är nu kaklade, och golvet har fått sin sjösten. På tal om fukt så är ju inte sten det bästa materialet...men vi tyckte att det var snyggt. Köpte ikväll impregnering, som man enl. yrkesmän skall behandla sjöstenen med 72 timmar innan man fogar. Det hinner jag dock inte med...så jag fogar med en fog som har samma färg som stenen...och impregnerar därefter...Finns risk att impregneringsvätskan drar med sig färg från fogmassan till stenen...fast eftersom vi kör samma färgtom så testar jag. Friskt vågat osv.
Jag berättar om det gick å h.

Biltema, fortsättning 4

Jag kapade några rader glasmosaik med kakelsågen, gick utmärkt...men de små glasskärvorna var inte att leka med....Jag får lov att kasta bort de kläder jag hade på mig vid tillfället...dock gick det undan.
På tal om kakelsåg...så verkar det inte vara nån skillnad på kakel, sten eller glas vad gäller sågning...glas uppför sig som klinker ungefär ( förutom de sylvassa glasskärvorna då)

Zemerlin skrev:
70% dyrare???

det är 38,3% eller 1596kr dyrare

62% dyrare va? dubbla priset är 100% dyrare.

Kan säga att jag har vart i kontakt med Biltema angående deras "gucka"-system. Och det är INTE godkänt enligt de nya bestämmelserna, annat än för golv. Men är dock godkänt enligt de gamla reglerna, därför finns även Biltema med på listan på BKR hemsida. Dock håller man på att testa det befintliga systemet, enligt de nya bestämmelserna där man utgår från 3 lager primer F innan man smetar på guckan. Man räknar från Biltemas sida med att vara på listan av godkända system igen inom en 3-6 mån period. Man menade också från Biltemas sida att man aldrig skulle ge sig i kast att sälja ett system som inte håller måttet. Helt enkelt för att ev skadeståndsprocesser helt enkelt skulle vara för dyrt om man skulle tvingas reparera badrum till höger och vänster. Man menade att bara för att systemet är betydligt billigare än andra på marknaden så är det INTE sämre. Man gör mycket stora inköp och lågt påslag, billigare marknadsföring, billigare emballage - men inget avkall på själva produkten. (Tillverkningen sker väl i låglöneland????) Sedan är det upp till var och en att avgöra hur lättarbetat det är. Det är en annan sak. Men håller tätt precis lika bra som "fina systemet" gör det om man följer manualer/rekommendationer.

Måste nog erkänna att där har man en poäng, visst fan låter det häftigare i bastun att man köpt systemet på svindyra kakelaffären på Östermalm än på Biltema i Haninge!!?? Eller....? Helt enkelt....Häftigare med BMW än en surVolvo, trots att all ekonomi och sunt förnuft talar för Volvon...! Klassisk marknadföringsgrunka.

Biltema menade också att deras prissättning mera visade på den övriga branschens hutlösa påslag och vart priset borde ligga för liknande system. "Biltema säljer ju ändå detta system med påslag så man tjänar pengar på det". Man menade också att detta inte tagits emot välvilligt från konkurrenter och man har fått stångats med olika rykten om dålig kvalité. Som man menar är helt grundlösa.

Jag har också vart i kontakt med Byggkeramikrådet och de har i sin tur vart i kontakt med Biltema under hösten pga Biltemas marknadsföring. Se exempelvis annonser i Vi i Villa under hösten då man har loggan för godkänt system. Det stämmar alltså INTE. Biltema ljuger helt enkelt. Någon folie finns heller inte med där, utan det är guckan. BKR höll också med om att man måste förtydliga sina listor så det inte råder några oklarheter om vilka system som är godkända NU och vad som var det igår. Detta var på gång. Det är fan inte enkelt att som hemmapulare stångas med alla regler som gäller. Något som jag tror banne mig många gånger är till för att jävlas just med oss hobbyhantverkare, som faktiskt KAN göra detta på rätt sätt. Visst, det tar kanske 3-4 ggr så lång tid, men va fan.....det är ju en hobby. Många ggr gör man det bättre än hantverkare. Har man komplicerade regler, snåriga hemsidor och broschyrer är det ju som gjort att folk, styrkta av en bira och Timells våtrums DVD, ger sig på detta i TRON att de fattat. Och sedan går det åt pipsvängen. Men det är en annan historia och ett annat forum. Sorry för utvikningen.

Biltemas system må vara okej. Men man ska hålla sig till fakta. Att inte tydligt ange att systemet just för stunden inte är godkänt är under all kritik. Jag har inga som helst problem att handla billigt på Biltema, men jag ska banne mig veta vad jag har i kundvagnen.

Helst av allt vill jag köpa ett fungerande och godkänt system som är framtaget och producerat i Sverige. Jag vill stödja svenska producenter och tillverkare, de som ger oss jobb här i landet. Det systemet kommer jag att köpa. Ja, det gäller allt byggmaterial för den delen.

Det där har ju varit Biltemas svepskäl och ursäkt sedan länge "stora inköp" osv. mm. varför skulle det göra produkten bättre?

Biltema står verkligen inte högt på min lista och skulle troligtvis aldrig köpa bildelar eller än mindre en såpass viktig komponent som ett tätskiktssystem i ett våtrum därifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.