Jag förstår inte hur praxis kunnat bli så snett, att KFM inte gör minsta rimlighetsprövning utan bara går blint på att förfogar över = antagligen ägare. Det finns ju en miljon omständigheter som gör att man kan anta att det är Kenneths bil, men bara en som gör det troligt att han bara är en målvakt...

Domstolarna får styra upp detta, men hittills verkar ju lägre instanser ställt sig på KFMs sida.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Jo så kan man se det men det är ju verkstaden anställde som har ställt till det..
Nja, den anställde har väl knappast skapat sina privata skulder i egenskap av anställd, så arbetsgivaren har väl inget ansvar egentligen.

• Gilla
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
P
jonmo jonmo skrev:
Jag förstår inte hur praxis kunnat bli så snett, att KFM inte gör minsta rimlighetsprövning utan bara går blint på att förfogar över = antagligen ägare. Det finns ju en miljon omständigheter som gör att man kan anta att det är Kenneths bil, men bara en som gör det troligt att han bara är en målvakt...

Domstolarna får styra upp detta, men hittills verkar ju lägre instanser ställt sig på KFMs sida.
Ja det är väl den nya lagen om förverkande som ställer till det för den var väl tänkt som ett vapen mot dessa gängkriminella och inte Kalle som jobbar på en verkstad med lite skulder hos KFM..

https://regeringen.se/pressmeddelan...re-mojligheter-att-ta-kriminellas-tillgangar/

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...-forfarandet-vid-forverkande-av_sfs-2024-782/

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
magge_
Så här går det till när polisen försöker mäta ut:

Rejäl skrev:

Bilmekanikern hade skulder – då tog Kronofogden Kenneths bil​

På vägen hem från bilfirman tog Kronofogden Kenneth Westlins nyservade bil.

Den anställda som körde bilen visade sig nämligen ha skulder – och nu försöker Kenneth bevisa att bilen är hans för att få tillbaka den.

– Ska jag betala av en annan människas skuld, säger Kenneth Westlin, 61.

[länk]
Men varför körde den anställde bilen ? Inte ska de ut och köra någon annans bil bara för att den är servad.

• Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Nja, den anställde har väl knappast skapat sina privata skulder i egenskap av anställd, så arbetsgivaren har väl inget ansvar egentligen.
Ja det kan man någ se lite olika på, om mekanikern har varit anställd ett tag hos verkstaden så har garanterat arbetsgivaren fått brev om utmätning och dennes skulder..
Detta har vi haft ett antal killar som har skulder och vi har varit tvungna att vara hjälpsamma vid utmätning av lön..
Nej det är förmodligen inte förtagets fel att mekanikern har skulder fast det vet vi ju inte!
Men med facit i hand så är det något man vid anställning ska redogöra att om man har skulder hos KFM så får man inte köra vare sig kundbilar eller företagets kanske..

• Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
RoTe
U ullak40 skrev:
Men varför körde den anställde bilen ? Inte ska de ut och köra någon annans bil bara för att den är servad.
Det är väl självklart att man kör en liten stund före och efter, före för att se att bilen fungerar som en bil och efter för att se att åtgärden inte påverkat.

• Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:

De har väl visat sig att KFM har skäl för sitt agerande i alla snyfthistorier som lyfts fram av media. Nu kan jag inte läsa artikeln men det verkar som han menar att verkstaden skulle köra hem bilen till honom? Det är ju inte särskilt vanligt..

Det är ju helt rimligt det som Kronofogden gör för att överhuvudtaget kunna ta bilar, det är ju knappast så att de kriminella står som ägare på sina bilar utan det är allltid målvakter.

• Gilla
Anonymiserad 135652 och 7 till
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Det står i artikeln, som jag ser är låst nu. Kenneth har två benproteser och har svårt att röra sig utan bilen. Därför hade han gjort upp med bilfirman om att de skulle leverera bilen hem till honom. Det var alltså på väg hem till K som utmätningen skedde.

• Gilla
Patrik440 och 8 till
  • Laddar…
Worst case: den anställde bilprovaren har skulder och fogden stoppar honom när han provkör din bil runt bilprovningen...
😳

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 9 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det är väl självklart att man kör en liten stund före och efter, före för att se att bilen fungerar som en bil och efter för att se att åtgärden inte påverkat.
Det har jag då aldrig varit med om. Att byta olja och filter tar ju ej mer än typ 15-20 minuter, så jag brukar stanna kvar medans de gör det. De kör in bilen, byter olja o filter, kör ut den. Sen är det klart å jag betalar och kör bilen hem igen. Ingen kör bilen varken före eller efter.

P
magge_ magge_ skrev:
Så här går det till när polisen försöker mäta ut:

[media]
Skrämmande att dom tycker att journalisten är otrevlig när han själv inte identifierar sig vid första kontakt..
Känns som att han kom lätt undan när dom insåg att han var journalist?
Poliserna har ju redan när dom slår reg. Nr sett att detta inte är någon maffiaboss..

• Gilla
magge_ och 2 till
  • Laddar…
RoTe
U ullak40 skrev:
Det har jag då aldrig varit med om. Att byta olja och filter tar ju ej mer än typ 15-20 minuter, så jag brukar stanna kvar medans de gör det. De kör in bilen, byter olja o filter, kör ut den. Sen är det klart å jag betalar och kör bilen hem igen. Ingen kör bilen varken före eller efter.
Ja oljebyte är väl en sak man inte kör så länge för.

jonmo jonmo skrev:
Det står i artikeln, som jag ser är låst nu. Kenneth har två benproteser och har svårt att röra sig utan bilen. Därför hade han gjort upp med bilfirman om att de skulle leverera bilen hem till honom. Det var alltså på väg hem till K som utmätningen skedde.
Ok, det förklarar saken. Trist men så är det ju. Har du skulder hos krfm och kör en annans bil så kan de utmäta den. Har läst om det tidigare också.

S sprucetwig skrev:
Nu kan jag inte läsa artikeln men det verkar som han menar att verkstaden skulle köra hem bilen till honom? Det är ju inte särskilt vanligt..
Du ska vara försiktig med att yttra dig i frågor där du här begränsad information.

Att ha läst artikeln ( eller på annat sätt tillgodogjort sig informationen) är väl det minsta man kan begära innan man uttalar sig?

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.