72 916 läst ·
742 svar
73k läst
742 svar
Bilmekanikern hade skulder – då tog Kronofogden Kenneths bil
Det finns många sätt det kan gå snett på.
Jag tror inte att någon är felfri, så att döma någon enbart för att den har en skuld är inte vettigt.
Jag tror inte att någon är felfri, så att döma någon enbart för att den har en skuld är inte vettigt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Men varför ska du någonsin ha skulder över dina tillgångar? Det är ju där det går snett. Att ha en skuld är inget problem om det finns säkerhet till skulden.D Daniel 109 skrev:
Jag håller med om det. För att du ska problem måste du först ha problem med ränta/amortering och sedan att säkerheten har tappat värde.RoTe skrev:
Det är små skulder som dominerar https://kronofogden.se/om-kronofogden/analyser/forstagangsgaldenarer
Medlem
· Uppland
· 2 534 inlägg
Antag att någon skuldsatt person blir upptäckt i din leasade bil, till exempel en mekaniker på verkstan. Kronkalle tar bilen och du står kvar med en skuld till leasingbolaget utan säkerhet. Grattis. Snart jagar Kronofogden dig för skulden.
Tillgången kan tappa i värde. En bostad på orten där den stora arbetsgivaren slår igen. Företaget som inte gick som förväntat. Sedan kan det vara duma misstag som man faktiskt lärt sig av.P Pin skrev:
Jag håller med om att man inte ska leva över sina tillgångar. Men jag dömmer inte alla skuldsatta på ett bräde.
The interpretation of the law by Swedish institutions is incredible. A few years ago, I had a heart attack in Sweden. Everything ended well and quickly. I was given a stent and left the hospital after two days. I had Polish private insurance and while still in the hospital, I contacted my insurer with a hospital employee. On the day of my discharge from the hospital, the company employee confirmed that everything was on their side and that I should not worry about anything. And what? Half a year later, I receive a summons to my Polish address from a Swedish debt collection company for hospitalization. It turned out that the hospital refused to provide data on my hospitalization, using GDPR as an excuse. And the insurance company will not want to pay without it, which is in their interest. And the debt collection company has free money for debt collection. So everyone has an interest in this. No one informed me earlier that something was wrong. The case dragged on for quite a long time, over a year, because my insurer paid the invoices but not the interest because it was not his fault. Only a letter to these three companies that I was filing a case in court resulted in the recognition of all this as a misunderstanding and that everything was settled and that interest did not have to be paid either. And so you can become a "client" of a bailiff in SwedenP Pin skrev:
Det låter som att du i stort sett håller med Anders sista mening i inlägg #150, även om ni båda nog skulle kunna ha olika åsikter om storleksordningen.D Daniel 109 skrev:Tillgången kan tappa i värde. En bostad på orten där den stora arbetsgivaren slår igen. Företaget som inte gick som förväntat. Sedan kan det vara duma misstag som man faktiskt lärt sig av.
Jag håller med om att man inte ska leva över sina tillgångar. Men jag dömmer inte alla skuldsatta på ett bräde.
I ett anarkistiskt samhälle skulle många med dålig karaktär gå under, och därmed förbättra genpoolen, men eftersom de flesta av oss är vänliga människor som inte lider av kraftig empatibrist så har vi inrättat system för att hjälpa dem som inte kunde hjälpa sig själva.
Det är bra.
Nej, jag kan inte påstå att jag håller med honom.
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Det är ju inte bra med så pass mycket empati för mindre vetande att tillväxten blir lidande, då har det gått för långt.P pmd skrev:Det låter som att du i stort sett håller med Anders sista mening i inlägg #150, även om ni båda nog skulle kunna ha olika åsikter om storleksordningen.
I ett anarkistiskt samhälle skulle många med dålig karaktär gå under, och därmed förbättra genpoolen, men eftersom de flesta av oss är vänliga människor som inte lider av kraftig empatibrist så har vi inrättat system för att hjälpa dem som inte kunde hjälpa sig själva.
Det är bra.