31 774 läst ·
198 svar
32k läst
198 svar
Billigaste värmen är ved???
Medlem
· västerbotten
· 211 inlägg
Har bara 73 kvadrat så jag eldar varje kväll nu då
det varit 20-25 minus .
Längre fram på säsongen borde det bli varannan dag .
Innan nästa höst hoppas jag hunnit byta ut några av
mina 55-åriga fönster till modernare så då borde det
bli lite mindre dragigt .
det varit 20-25 minus .
Längre fram på säsongen borde det bli varannan dag .
Innan nästa höst hoppas jag hunnit byta ut några av
mina 55-åriga fönster till modernare så då borde det
bli lite mindre dragigt .
Medlem
· västerbotten
· 211 inlägg
Jag kollade då jag körde elpatronen i acktanken under de dagar2an skrev:
det tog att gjuta fundamentet för nya pannan .
I genomsnitt verkar huset dra ungefär 3 kW enligt elmätaren .
Jag läste av kl 22.00 varje kväll och kontrollerade mot det
gångna dygnets temperatursvängningar ; 2,5-3,5 beroende
på yttertemp och hur mycket det blåser .
Vet inte riktigt vad du menar med länken, om det är den tid jag spenderar här på forumet? Jag är ju inte ens Forumgud......gadeberg skrev:
Det var heller inte min mening att ifrågasätta vad folk gör på fritiden. Bara att jag har svårt att se att alla som eldar med ved har det som hobby.
Redigerat:
Länken blev visst av sig själv.abrovink skrev:
Tyckte väl de blev lite väl mycket påhopp vad folk har för intressen. Jag menade att det finns nog många som har svårt att se det roliga i det du gör.
Ok. Det var som sagt inte min mening. Men när man talar om ved och arbetstid, så är det lätt att säga att det är ens hobby och att jag behöver inget gymkort etc. Gillar man det så är det helt ok, men gillar alla vedeldare jobbet? För det påverkar ju kalkylen helt klart om man gör jobbet själv eller inte. Det var ju ekonomin tråden handlade om.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Sen är det väl en grad av hur pass känslig man är och vad man väljer att ta åt sig också?gadeberg skrev:
Åter till topic gubbs
abrovink skrev:
jo det är klart man kan köra nån sorts simulering. Det skulle ju vara intressant. Då är det ju bara att köra in lite olika värden på ved osv och jämföra.
Du som absolut inte tycker om biobränsle kan väl lägga korten på bordet och skriva ner din nuvarande förbrukning på värme och tappvattenabrovink skrev:
Ärligt den här gången!
Så kommer du komma fram till att även du har ett coop på ca 2, precis samma coop som en luftvattenpump från jula som så så fint säger... Fast du har investerat i bergvärme för 120tkrd^_^b
Ett COP (inte coop, Bosse_A) på 2.5-3 bör han väl ändå kunna ha vid så pass dålig driftpunkt att Jula ger <1.5 och en LLVP närmast 1 med enormt slitage på kompressorn bara. Men jag skulle nog vilja hålla med dig Grytis i att många av dessa anläggningar säkert pga dålig (säljteknisk) dimensionering är betydligt sämre än vad innehavarna direkt medger, (låt vara att abrovink säkert är ett undantag, han verkar ju helnöjd).Grytis skrev:Du som absolut inte tycker om biobränsle kan väl lägga korten på bordet och skriva ner din nuvarande förbrukning på värme och tappvatten
Ärligt den här gången!
Så kommer du komma fram till att även du har ett coop på ca 2, precis samma coop som en luftvattenpump från jula som så så fint säger... Fast du har investerat i bergvärme för 120tkrd^_^b
Tyvärr gäller det nog även inom biovärmevärlden på sina håll, själv ser jag fördelar och möjligheter med båda teknikerna men det kräver lite eget intresse, kunskap eller korrekta leverantörer så att man inte blir snuvad i onödan.
Det som fäller avgörandet för mig personligen till veden är att jag inte vill vara beroende av el och dessutom vid sämsta förhållande när värmen behövs som mest. Med tillgång till skog är det faktiskt med bra utrustning i alla led inte betungande, snarare tvärtom avkopplande att fixa årsbränslet.
Dessutom känns det fel när vi inte ännu nått fram till mer utopiska metoder för elgenerering att använda den i termodynamikens exergimått högvärdiga elen till att generera värme vid låg temp, låt vara att det känns bättre via VP men då ska COP upp i ca: 5 om det ska vara balans. Går man steget längre och börjar tänka och mäta i emergi blir det ju ännu mer uppenbart.
Jag är övertygad om att man kan få bra ekonomiskt fördelaktig värme med båda synsätten, med korrekt intresserat erfarenhetsutbyte kan det ju dessutom bara bli bättre.