31 773 läst ·
198 svar
32k läst
198 svar
Billigaste värmen är ved???
har några kompisar som har bergvärme och när det börjar bli neråt -15 - 20 nånting så måste dom stödvärma för att värme i huset. Vet inte om alla har det så eller om dom har mindre bra system? dock vet jag att det har varit lägre än -15 grader rätt många dagar redan i vinter och då har inte dom traditionellt kallaste månaderna varit ännu.
Alla med värmepumpar får en fördubbling av uppvärmningskostnaderna när elpriset fördubblas, detta oavsett om man har COP på 2 eller 5.
Enda sättet att hålla uppvärmningskostnaderna på en hyfsat konstant nivå framöver är nog att elda med ved eller spillolja och samtidigt ha tillgång till fri energi.
Sen kommer det alltid vara en debatt kring och en personlig åsikt om det är värt merjobbet med att hantera denna energiråvara för att slippa betala för annan uppvärmning.
Enda sättet att hålla uppvärmningskostnaderna på en hyfsat konstant nivå framöver är nog att elda med ved eller spillolja och samtidigt ha tillgång till fri energi.
Sen kommer det alltid vara en debatt kring och en personlig åsikt om det är värt merjobbet med att hantera denna energiråvara för att slippa betala för annan uppvärmning.
Man kan ju också ha ett bundet elpris och slippa en fördubbling på vintern.
Men ärligt talat räkna den tid man lägger ner på vedhanteringen och tänk hur mycket roligare man skulle kunna ha den tiden. Kom heller inte och säga att det är en hobby eller det är kul, för det köper jag inte.
Men ärligt talat räkna den tid man lägger ner på vedhanteringen och tänk hur mycket roligare man skulle kunna ha den tiden. Kom heller inte och säga att det är en hobby eller det är kul, för det köper jag inte.
Ja, och många andra finner det avkopplande och tillfredställande att pyssla med sin vedpanna och kan inte begripa hur du kan vara så dum att du inte eldar din egen ved eftersom du går miste om allt det roliga när du säljer den.GustavW skrev:
Det jag menar är bara att det finns många aspekter i denna fråga (om ved ger billigaste värmen) och att det finns många olika svar på samma fråga.
Som tur är så får vi, än så länge, i detta land välja ganska fritt hur vi vill använda våra (skattade) pengar och vår fritid och hur vi vill värma våra hus.
Nä, och jag köper inte de som påstår att löpträning är frivilligt, en hobby, avkopplande eller tillfredställande, för jag anser att alla de som sysslar med det skulle kunna göra roligare saker iställetabrovink skrev:
(Hoppas ni förstår liknelsen och ironin)
Men snälla nu vad vet du om folks hobbys eller intressen? För min egen del är motorsågar, traktorer och skogsvård ett ganska stort intresse och därför eldar jag också en hel del med ved. Är jag lite rastlös en dag så tar jag ofta motorsågen och går till skogen. Motion och mental avkoppling på samma gång...abrovink skrev:
Så det bästa ni vet är alltså att hugga ved i skogen?
Tycker också att det är trevligt att gå i skogen. Men jag tar inte med mig motorsågen. Då tar jag hellre med lite fika och letar svamp eller går på älg-safari.
Snart kommer nästa person och säger att det är kul att trava ved på gårdsplan också och släpa eländet mellan vedbod och pannrum.
Tycker också att det är trevligt att gå i skogen. Men jag tar inte med mig motorsågen. Då tar jag hellre med lite fika och letar svamp eller går på älg-safari.
Snart kommer nästa person och säger att det är kul att trava ved på gårdsplan också och släpa eländet mellan vedbod och pannrum.
det här känns som den ständiga debatten vi har på jobbet vilket sport som är bäst. Fotboll eller hockey. Är det inte bara att inse att smaken är som baken och vissa gillar ditten och andra datten och man lägger olika värden i samma syssla. Vissa tycker det är avkoppling att såga/hugga/stapla/elda ved och kan tom se det som mervärde, andra ser det som ett nödvändigt ont och skulle hellre lägga tiden/energin på något annat.
Om alla hade varit stöpta i samma form så hade det varit enklare men nu är det ju inte så enkelt...
Om alla hade varit stöpta i samma form så hade det varit enklare men nu är det ju inte så enkelt...
Nja, tråden heter billigaste värmen......Då tycker jag att man måste ha med alla aspekter kring uppvärmningen och anser att arbetet är en stor del som bör räknas med.
Tycker inte att man kan bortse från den tid man får lägga ner på vedhanteringen samt den tid man har "eldningsjour". Sen att det möjligtvis finns en och annan som verkligen tycker att det är kul, då är det bara att gratulera. För jag tror att långtifrån alla som eldar med ved tycker om det.
Tycker inte att man kan bortse från den tid man får lägga ner på vedhanteringen samt den tid man har "eldningsjour". Sen att det möjligtvis finns en och annan som verkligen tycker att det är kul, då är det bara att gratulera. För jag tror att långtifrån alla som eldar med ved tycker om det.
joo men vi kommer ALDRIG komma fram till vad som är billigast. har man inte två identiska hus med identiska förhållanden så får man aldrig 100% tillförlitliga aspekter på det hela går inte att jämföra på ett vettigt sätt. äpplen och päron. Sen har vi ju dom "mjuka" parametrarna som vad du än säger spelar in i det hela. Vissa ser det som pyssel och mervärde att trixxa med ved andra helt tvärt om.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Upptäckte igår att jag fick varmare i flera rum i huset när jag eldade med braskaminen om jag stängde av luftvärmepumpen. Tempen gick upp med 2 grader direkt i det rum där luftvärmepumpen står. Så när braskaminen är i full fart, så kan jag stänga av luftvärmepumpen + 6st element. Sedan är det frågan om man verkligen kan räkna på kW hit och dit.