Du vill ju ändå begränsa mängden fukt som tränger upp på vinden. Spelar ingen roll vad du isolerat med. Även Hunton träfiberisolering möglar av för mkt fukt under för lång tid, och fukthalten på vinden är alltid under för lång tid eftersom vi har det klimat vi har.
Så, en ångbroms behövs. Sedan kan du sätta vilket tak du vill. Det finns papp med ångbromsverkan har jag för mig.

Oldboy Oldboy skrev:
Du vill ju ändå begränsa mängden fukt som tränger upp på vinden. Spelar ingen roll vad du isolerat med. Även Hunton träfiberisolering möglar av för mkt fukt under för lång tid, och fukthalten på vinden är alltid under för lång tid eftersom vi har det klimat vi har.
Så, en ångbroms behövs. Sedan kan du sätta vilket tak du vill. Det finns papp med ångbromsverkan har jag för mig.
Både ångbroms och huntonisolering är på plats. Jag vill ha tips på billigt innertak som "andas".

Ångbroms eller ångspärr är ju något man har därför att innertaket normalt annars släpper igenom fukt. Det är nog lättare att hitta innertak som släpper igenom fukt än som inte gör det. Vad vill du ha för utseende på taket? Det fungerar med både gips och träpanel.

A Avemo skrev:
Ångbroms eller ångspärr är ju något man har därför att innertaket normalt annars släpper igenom fukt. Det är nog lättare att hitta innertak som släpper igenom fukt än som inte gör det. Vad vill du ha för utseende på taket? Det fungerar med både gips och träpanel.
Vad som helst som ser vettigt ut. Gipsskivor ser ju lite trist ut i ett bostadsrum tänker jag. Nån annan typ av skivor kanske?

J johannalundgren1 skrev:
Både ångbroms och huntonisolering är på plats. Jag vill ha tips på billigt innertak som "andas".
Finns det något innertak som räknas som diffussionstätt?

Typ av tak i bostadsrum beror på vad det kan fästas i, och vilket cc takbjälkarna har, samt naturligtvis personliga preferenser.
Är det rejäla gamla fina takbjälkar så kanske man vill att de ska synas.

Jag hävdar att det billigaste är ett brädtak som spikas upp.
Man kan använda brädor med eller utan spont. Råspont går inte att få så breda i stdsortimentet, så om man vill ha bredare brädor så funkar vanliga fasadbrädor (ospontade).

Andra typer av tak är tunna flimsiga kortbrädor/skivor, liksom gipsskivor. Alla har problemet att de kräver att det finns ett undertak av brädor som det går att fästa dem i, annars tillkommer kostnad för glespanel och spik/skruv samt kanske special fästelement som brukar vara dyra. Det gör att priset per kvaderatmeter takyta i allmänhet blir högre eller mkt högre än ett enkelt brädtak. Skruv är dyrare än spik, och syns mkt tydligare i det färdiga taket samtidigt som de är fula som stryk. Vill man dölja det tillkommer spackel eller special fästelement.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.