Hej,
Jag har ett gammalt hus från början av 1900. Med gammalt (dåligt) bjälke som målades mörkt och träpanel i mellan (som blev nog mörkt).
Har ni tips hur jag kan måla detta. Jag vill gärna att det blir ljusare - men jag är lite rätt att det blir helt fult. Jag såg likadant som målades vitt.
Jag tror panel är furu och bjälke är ek. Bjälke är ljus i köket och hallen - har använd träolja dör.
Hörde det finns ett vitt vax som ska funkar. Jag vill inte så gärna slippa bort bruna färg, den är nog sjunket in.
Har någon erfarenheter eller tips?
Jag har ett gammalt hus från början av 1900. Med gammalt (dåligt) bjälke som målades mörkt och träpanel i mellan (som blev nog mörkt).
Har ni tips hur jag kan måla detta. Jag vill gärna att det blir ljusare - men jag är lite rätt att det blir helt fult. Jag såg likadant som målades vitt.
Jag tror panel är furu och bjälke är ek. Bjälke är ljus i köket och hallen - har använd träolja dör.
Hörde det finns ett vitt vax som ska funkar. Jag vill inte så gärna slippa bort bruna färg, den är nog sjunket in.
Har någon erfarenheter eller tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Självklart kan du måla över detta om du vill.U uuxxi skrev:Hej,
Jag har ett gammalt hus från början av 1900. Med gammalt (dåligt) bjälke som målades mörkt och träpanel i mellan (som blev nog mörkt).
Har ni tips hur jag kan måla detta. Jag vill gärna att det blir ljusare - men jag är lite rätt att det blir helt fult. Jag såg likadant som målades vitt.
Jag tror panel är furu och bjälke är ek. Bjälke är ljus i köket och hallen - har använd träolja dör.
Hörde det finns ett vitt vax som ska funkar. Jag vill inte så gärna slippa bort bruna färg, den är nog sjunket in.
Har någon erfarenheter eller tips?
[bild][bild][bild]
Om du inte orkar/kan ta bort all gammal färg (blir mycket slipande!) så är det nog täckfärg som gäller dock.
Grundmåla, gärna med spärrgrund, och sen så många lager som det krävs med täckfärg
Jag målade precis ett rum med timmerpanel som var vit, och vi ville ha en mörkare kulör. Det har tagit 4 lager innan det är "ok" (good enough iaf), med en bra färg. Och då var det inte lika grovt som det du har så räkna med att behöva vara noggrann och se till att färgen går in överallt samt att det kan ta många lager (beroende på färg/kulör osv)
Hej,
Tack för svaret!
Nej, jag orkar inte att slippa. Där finns många hål och säker spik. Kanske med en lamellslipskiva
. Ja, det blir nog många varv. Vilken kulör har du nu? Jag såg mest vitt eller mörk brun på bilder.
Jag tänkte att måla furupaneler med en genomskinlig panelfärg. Det är nog snyggt med lite kontrast till bjälke.
Tack för svaret!
Nej, jag orkar inte att slippa. Där finns många hål och säker spik. Kanske med en lamellslipskiva
Jag tänkte att måla furupaneler med en genomskinlig panelfärg. Det är nog snyggt med lite kontrast till bjälke.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Vi har gått lite crazy och har matt-mörkblåttU uuxxi skrev:Hej,
Tack för svaret!
Nej, jag orkar inte att slippa. Där finns många hål och säker spik. Kanske med en lamellslipskiva. Ja, det blir nog många varv. Vilken kulör har du nu? Jag såg mest vitt eller mörk brun på bilder.
Jag tänkte att måla furupaneler med en genomskinlig panelfärg. Det är nog snyggt med lite kontrast till bjälke.
Nedan är visionen...
Vi hade likadant i huset vi köpte och för att slippa täcka med kvistlack på dom miljarder kvistar så gick vi på med Kvist & spärrgrund 2 lager och sen 2 lager med takfärgen.
I vårt fall så gick vi på en klassiker med vitt.
Efter över 2 år är det fortfarande lika fint och ingen kvist som blött igenom, så spärrgrunden gör sitt jobb.
I vårt fall så gick vi på en klassiker med vitt.
Efter över 2 år är det fortfarande lika fint och ingen kvist som blött igenom, så spärrgrunden gör sitt jobb.
Klicka här för att svara
