Hej,

Jag har ett gammalt hus från början av 1900. Med gammalt (dåligt) bjälke som målades mörkt och träpanel i mellan (som blev nog mörkt).

Har ni tips hur jag kan måla detta. Jag vill gärna att det blir ljusare - men jag är lite rätt att det blir helt fult. Jag såg likadant som målades vitt.
Jag tror panel är furu och bjälke är ek. Bjälke är ljus i köket och hallen - har använd träolja dör.

Hörde det finns ett vitt vax som ska funkar. Jag vill inte så gärna slippa bort bruna färg, den är nog sjunket in.
Har någon erfarenheter eller tips?



Tak med mörka ekbjälkar och furupanel i ett gammalt hus, potentiellt målade med mörk färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk målad bjälke i trätak med ljusare träpanel i ett gammalt hus från tidigt 1900-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal mörk målad bjälke och trätakspanel i ett hus från tidigt 1900-tal. Bjälken har slitage och ligger mot ljusare träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U uuxxi skrev:
Hej,

Jag har ett gammalt hus från början av 1900. Med gammalt (dåligt) bjälke som målades mörkt och träpanel i mellan (som blev nog mörkt).

Har ni tips hur jag kan måla detta. Jag vill gärna att det blir ljusare - men jag är lite rätt att det blir helt fult. Jag såg likadant som målades vitt.
Jag tror panel är furu och bjälke är ek. Bjälke är ljus i köket och hallen - har använd träolja dör.

Hörde det finns ett vitt vax som ska funkar. Jag vill inte så gärna slippa bort bruna färg, den är nog sjunket in.
Har någon erfarenheter eller tips?



[bild][bild][bild]
Självklart kan du måla över detta om du vill.
Om du inte orkar/kan ta bort all gammal färg (blir mycket slipande!) så är det nog täckfärg som gäller dock.
Grundmåla, gärna med spärrgrund, och sen så många lager som det krävs med täckfärg

Jag målade precis ett rum med timmerpanel som var vit, och vi ville ha en mörkare kulör. Det har tagit 4 lager innan det är "ok" (good enough iaf), med en bra färg. Och då var det inte lika grovt som det du har så räkna med att behöva vara noggrann och se till att färgen går in överallt samt att det kan ta många lager (beroende på färg/kulör osv)
 
Hej,

Tack för svaret!

Nej, jag orkar inte att slippa. Där finns många hål och säker spik. Kanske med en lamellslipskiva :-). Ja, det blir nog många varv. Vilken kulör har du nu? Jag såg mest vitt eller mörk brun på bilder.

Jag tänkte att måla furupaneler med en genomskinlig panelfärg. Det är nog snyggt med lite kontrast till bjälke.
 
U uuxxi skrev:
Hej,

Tack för svaret!

Nej, jag orkar inte att slippa. Där finns många hål och säker spik. Kanske med en lamellslipskiva :). Ja, det blir nog många varv. Vilken kulör har du nu? Jag såg mest vitt eller mörk brun på bilder.

Jag tänkte att måla furupaneler med en genomskinlig panelfärg. Det är nog snyggt med lite kontrast till bjälke.
Vi har gått lite crazy och har matt-mörkblått
Nedan är visionen...
 
  • Mörkblå vägg med sittplats, brun läderfåtölj, sidobord med böcker och kopp, matta samt väggbonad med hjortmotiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
spooky! 😆

Jag gillar LED på taket. Kanske jag borde har nånting liknande. Svårt med att välja lampor.
Matt blått är snyggt - i alla fall tillsammans med vitt. Men jag undrar om jag vill hellre har lite varmt kulör i mitt rum.
 
Vi hade likadant i huset vi köpte och för att slippa täcka med kvistlack på dom miljarder kvistar så gick vi på med Kvist & spärrgrund 2 lager och sen 2 lager med takfärgen.

I vårt fall så gick vi på en klassiker med vitt. ;)
Efter över 2 år är det fortfarande lika fint och ingen kvist som blött igenom, så spärrgrunden gör sitt jobb.
 
Tack så mycket! Skönt att höra att det blev bra.

Så jag börjar med spärrgrund över hela taket.
Ja, vitt är nog fint åt furu - ljus :-) - men bjälke tänkte vi att har i en annan färg.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.