Hej!

Vi har nyligen flyttat till ett hus på 140 kvm där vi har ett slitet vävtak som måste bytas. I ett av sovrummen så har jag tagit ner vävtaket för att se hur det ser ut under och det är som ni ser på bilden plankor.

Jag har fått en offert på att sätta in gipstak i hela huset (140kvm) som spacklas i tre skikt. Offerten inkluderar även väggspackling av strukturtapet i ungefär 60kvm av huset och takmålning av vardagsrummet (40-50kvm). Offerten är på 146,000kr efter ROT-avdrag. Jag väntar även på ett par andra offerter.

Vad har ni för andra alternativ till gipstak+ spackel som är snyggt, praktiskt och billigare? Man kan ju sätta in nytt vävtak men då blir det problem med att tex sätta gardinstänger i taket.

Stort tack för tips!

• Rivet vävtak visar träplankor under i ett sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett nedtaget vävtak i ett sovrum som visar exponerade träplankor med ojämna kanter och en kopparfärgad lampa hängande från taket.
    Skapa konto
  • Planktak i sovrum efter att ha tagit ner vävtak; syns ledningar och kopparfärgad lampa över fönster med utsikt mot tegelhus.
    Skapa konto
  • Slitet vävtak med synliga plankor och ojämnheter, belyst av taklampa i ett sovrum med vita väggar och gardinstänger.
    Skapa konto
Vi hade motsvarande i vårt hus - risken är att taket ovanför duken inte är rakt. Vi hade en del områden som var ganska ojämna, så vi reglade ner (med en hel del pallning/klyvning) och sedan satte vi ett paneltak. Tänkte bara att vara uppmärksam på det om man lejer bort till billigast möjliga och de skruvar gips direkt i råsponten och det blir skit i slutändan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.