Aha. Ja, då har du bara ett val. Du måste parallellkoppla eftersom dina telefoner inte klarar av kaskadkoppling. Det är inte ovanligt att det är så iom att vi fått allt mer utrustning som är gjord för det amerikanska nätet. Detta är uteslutande parallellkopplat.

Det "stjärnnät" som mats_o beskriver är bara fysiskt en stjärna, kopplingsmässigt/elektriskt så är det en kaskadkoppling; dvs det går fyra trådar (en EKKX) till alla kopplingspunkter, ett par ut och ett par tillbaka. Man kan förstås lika gärna dra bara ett par till varje punkt och då får man ett parallellkopplat stjärnnät.

Och ja. Bara du separerat ut ADSL-modemet, dvs tar ADSL signalen från första jacket (eller i alla fall tidigare i kedjan) och bara kopplar vidare telefonisignalen så kan det vara kopplat som du vill sedan. Jag har själv parallellkopplat allt i huset och jag använder Ethernetnätet i en stjärna, där inkommande signal är parallellkopplad i en "bläckfisk" som är pluggad i de uttag i patchpanelen som skall ha telefoni. Inkommande kommer i mitt fall från en IP-telefoni ATA, men den kan lika gärna komma från en ADSL-splitter (filter).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.