Biledarens uppgift är att vid fel leda ström till jord, om den kan användas till nått annat ändamål utan att det påverkar dess uppgift så gör ju det ingen ting. Men den fins där för att skydda från olyckor ej för att ev skydda nån "dålig" elektronik.

Tänkte mer på att biledaren brinner av och inte gör skyddsjordens syfte.

Man dimensionerar INTE 1,5 mm2 för 13 A. Gör man det är man snett ute man kan IBLAND säkra 1,5 mm2 med 13 A men det är inget att sträva efter utan 10 A är det normala. Behöver man mer ström finns det två enkla sätt att lösa det ett är att dra en grövre ledning eller att dra två grupper. Att vara tvungen att använda 13A är ett misslyckande i planeringen.

Ja självklart inget att sträva efter elmont när det gäller 1,5mm2 och 13A, men du förstår min tankegång att leda fas genom biledaren?

Nu leder även manteln ström så det skulle vara kortare bitar i dosor som arean skulle kunna bli kritisk. Därför brukar jag ansluta biledaren tillsammans med jord i bägge ändarna. Sedan är jag rätt säker på att arean i sig räcker till att lösa säkringen. "problemet" med div "fält" runt ekrk upplever jag som ett icke problem

Fnularn skrev:
Viktigt är att att inte ansluta biledare i appartjord, ifall skyddsjord släppt så fär den klena biledaren ta smällen och agera skyddsjord vilket den inte är dimensionerad för! b

Va? Menar du att det skulle va bättre att inte ha nån jord alls om jordledaren mot all förmodan skulle lossa?

Fnularn skrev:
Tänkte mer på att biledaren brinner av och inte gör skyddsjordens syfte.
Biledaren har ofta arean 1 mm2, men det är mycket osannolikt att den skulle brinna av vid en kortslutning till fas. Man måste räkna på genomsläppt energi, och man behöver extremt låg förimpedans och kortslutning väldigt nära säkringen för att kunna hamna i trubbel. Vilken förimpedans som krävs beror på vilken typ av säkring man har. Tänk på att vanlig lampladd med 0.75 mm2 anses klara kortslutning utan problem.
Biledaren behöver inte större area än skyddsjorden, och den kan nästan alltid vara klenare än fasen, om man räknar på det.

/Hasse

Mikael_L
Fnularn skrev:
Jag menar på att det är beronde på förhållande om man har känslig elektronik (egen slinga) 2 skruvar,vanlig villa-el en skruv.
:confused:

Både jord + skyddsledare under en skruv, eller under varsin skruv precis bredvid varann?
Vad skulle det ha att göra med känslig elektronik?

Men däremot får man generellt inte klämma två ledare under en skruv i centralen !

Men tack Patrik_Hed, bloink och elmont.
Som svarat på TS fråga och dessutom samstämmigt. :)

Mitt minne sa mig att jord+biledare under samma skruv på PE-skenan är det gyllene undantaget ifrån regeln 1 ledare/skruv.
Men då jag var långt ifrån säker ville jag inte försöka påstå något, men var däremot nyfiken över vad den samlade kompetensen här tycker. (Som jag tycker har utomordentliga kvalitéer). :)

När jag började min yrkesbana så anslöts biledaren endast i den matande ändan av kabeln och klipptes i den andra. Men som sagts i ett tidigare inlägg här så skall biledaren anslutas i båda ändar. I centralen läger jag både bi- och skyddsledare från samma kabel på samma skruv. Det brukar ju vara ont om tillgången på anslutningsskruvar i centralen ändå. Speciellt i äldre centraler och när man ska komplettera med ny installation

I gamla EKKL-kabel var vl biledaren endast 1 mm2, men i nuvarande EKLK är den väl 1,5 mm2. eller har jag fel igen? hur det är i "nya" kulo vet jag inte eftersom mitt lager är så gammalt att jag bara har äldre EKRK utan biledare på hyllan....som framgått i annan tråd....

Mikael_L skrev:
:confused:

Både jord + skyddsledare under en skruv, eller under varsin skruv precis bredvid varann?
Vad skulle det ha att göra med känslig elektronik?

Men däremot får man generellt inte klämma två ledare under en skruv i centralen !

Men tack Patrik_Hed, bloink och elmont.
Som svarat på TS fråga och dessutom samstämmigt. :)

Mitt minne sa mig att jord+biledare under samma skruv på PE-skenan är det gyllene undantaget ifrån regeln 1 ledare/skruv.
Men då jag var långt ifrån säker ville jag inte försöka påstå något, men var däremot nyfiken över vad den samlade kompetensen här tycker. (Som jag tycker har utomordentliga kvalitéer). :)
Känslig eletroktronik menar jag där biledaren agerar skärm, bara kopplad i en ände (centralen).

Saxat från en annan tråd.:)

Elsäkerhetsverkets tolkning:

Fråga : (00-45)
Vilka krav gäller för anslutning av biledare i en kabel till skyddsjord? Skall den anslutas till skyddsledare i varje kopplingspunkt eller räcker det med att ansluta biledarkretsen i en ände? Får biledaren användas för skyddsjordning av till exempel kopplingsdosor av metall?

Svar :
Biledaren i en kabel är avsedd och dimensionerad enbart för skyddsjordning av metallmanteln i sådana kablar där metallmanteln är en utsatt del (413.1.1.2). Biledaren får därför inte användas för skyddsjordning av andra utsatta delar som till exempel kopplingsdosor av metall eller anslutna apparater och bruksföremål.

Biledaren skall vara förbunden med skyddsledaren på ett sätt som säkerställer att manteln är effektivt skyddsjordad och att utlösningsvillkoret är uppfyllt vid en spänningssättning av manteln (413.1.1.1). Dessa villkor kan vid kortare gruppledningar normalt uppfyllas genom att biledarna ansluts till skyddsledarskenan i en central och sedan sammankopplas i de olika kopplingspunkterna.

För att skyddsjordningen av manteln alltid skall vara säkerställd bör biledaren företrädesvis vara ansluten till skyddsledaren i kretsens båda ändar det vill säga även i anslutna bruksföremål och liknande.

Om det är nödvändigt för att till exempel motverka risk för störningar kan dock biledarkretsen anslutas till skyddsledare i endast en punkt. Anslutningen bör då göras i kretsens matande ände

Vad gäller för biledaren vid anslutning till ute-armatur i metall (stolplykta)? Skall den anslutas till armaturen, eller skall bara jorden anslutas?

Det har ingenting med lyktan att göra, utan kabeln. Om du använder EKLK så ska biledaren anslutas, helst i bägge ändar.

Svaret från ESV i #27 var ju intressant... Undrar vilken kabel de pratar om.

Mikael_L
nets skrev:
Vad gäller för biledaren vid anslutning till ute-armatur i metall (stolplykta)? Skall den anslutas till armaturen, eller skall bara jorden anslutas?
Jag skulle allra troligast inte ansluta biledaren i armaturen.
Utan bara koppla fas, nolla och PE där.
(Detta framförallt för att risken är större att man riskerar glapp i anslutningspunkten om både PE-ledare och biledare ska trixas in under en (ofta) ganska undermålig jordskruv.
Risken att detta glappar upp, ärgar ihop eller släpper är större än att PE-ledaren i kabeln på något mystiskt vis går av så skyddsjorden får förlita sig på biledaren.)

Men på matande sida (i någon dosa eller centralen) så skulle jag vilja isolera den med transparant slang och ansluta till skyddsjord.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.