Byggahus.se

Biledare

1. N
    Medlem Nivå 5
    Tack för snabba svar!!! Synd att ni inte är *helt* överens ;-) Har stor respekt för er båda från många goda råd ni gett mig och andra. Ser liten öppning med "helst" från Bo....

Jo, jag har EKLK, och rent el-tekniskt borde inte biledaren behövas i armaturen som är "ett löv" i systemet. Jag antar att anslutning i båda ändar ökar sannolikheten att jordning av bi-arean är korrekt, nu när jag tänkt på det en stund. Dessutom med långa ledningar blir jordningen mer låg-ohmig.

Men, samtidigt håller jag med Mikael_L - tycker inte om det små fransiga trådarna i eklk.

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    När jag nu tänker efter så är det EKLK i mark.
    Vilket är godkänt (i skyddsrör) men ej EKK.

Jag är osäker på anledningen till att ena men ej andra är godkänd, men är anledningen att EKLK har biledare så må det ju vara viktigt att den är ordentligt och säkert ansluten.

Men som jag skrev, ute i armaturerna är goda anslutningsmöjligheter och anslutningskopplingar av hög klass och kvalitet rätt ovanligt.
    Och att då klämma dit en enkardelig PE-ledare + den flertrådiga biledaren under någon rapplig skruv mot chassit i armaturen (som det tyvärr rätt ofta ser ut) känns ju inte som att det blir någon kanonlösning.
    Är det någon slags skruvplint istället så faller saken i lite annat ljus.

3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det är produktstandarden för EKLK som säger att biledaren ska jordas, men jag har den inte så jag vet inte exakt vad de skriver.

Men det får ju inte orsaka en dålig anslutning... Kanske går att lösa med en Wago 222? Annars borde ju PE-ledaren som är en EK sitta bra vilket är det viktigaste.

4. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Följ du Mikaels råd och anslut bara jorden om du känner dig minsta tveksam om det går att få det bra med biledaren också. Annars är det helt ok och bara bra att hålla dem parallelt anslutna så mycket det går. Ofta brukar det gå fint under klämmor och skruvar om man skalar EKn några cm och sen virar den otvinnade biledaren som ett lager på den och renklipper det hela till den längd som behövs i anslutningen. Inget spret och ingen blandning av EK och tunna kardeler som kan glapoa om de ligger sida vid sida.

5. E
    Medlem · Nivå 23
    Om man vill uppnå en säker anslutning lindar man upp biledaren runt trådändan som man skalat upp( så den ligger i ett lager) innan man skruvar fast tråden. Då är risken för glapp minimal.

6. N
    Medlem Nivå 5
    Och skarva EKLK biledare gör man bäst genom att tvinna PE + biledare och använda torix? Kanske något anti-korrision när gäller kopplingslåda utomhus?

7. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag skulle inte använda torix till EK. Det allra bästa vore Wago 222, men jag brukar använda U-båt i dessa fall. Jag brukar också tejpa ihop biledare och PE med grön/gul tejp även om det tar lite extra tid - blir trevligare med en ledare.

• Laddar…
  8. E
    Medlem · Nivå 23
    Och jag brukar trä på en G/G slang över både biledare och jordtråd.

• Laddar…
  9. E
    Hobbysnickare · Nivå 11
    Transparent PV-slang på biledaren som ansluts till andra biledare i kopplingspunkter. Biledaren ansluts till jord i matande ände, friläggs/klipps i anslutande ände. Inga jävla gulgröna slangar eller märktejpade biledare.

10. C
    Medlem Nivå 1
    Skönt att det är någon som vet hur det egentligen skall gå till! Jag tycker inte det speciellt smart att vara inne i forum som detta och sitta och gissa på de viset de flesta gör.

Biledaren är en sk. funktionsjord och får inte blandas ihop med skyddsjord. Den får absolut INTE märkas gul/grön vare sig med slang eller tejp, den skall endast anslutas till jordskenan i centralen eller "matande sida". Ligger den ihop med skyddsjorden kan man utan att kunna mäta sig till det ha avbrott på skyddsjorden och då ha en "jordledare" som inte håller måttet.

• Laddar…
  11. Kopparkullen
    Medlem Nivå 6
    Hoppla... Vet att det är "by the book" med transparent slang för ändamålet, men att samla ihop biledaren med jordtråden med g/g slang gör jag också i centralen. I dosa använder jag ingen slang, om jag inte tycker att det behövs, i plintdosor t.ex.

• Laddar…
  12. E
    Medlem · Nivå 23
    chillberg, att slangen ska vara transparent kan jag inte annat än hålla med om, det gulgröna var i en svunnen tid någon gång innan 80talet tror jag. Däremot är det helt OK att ansluta biledaren i bägge ändar. Hur man gör beror på vilket ändamålet med jordningen är, om det ska vara skydd mot "strålning" eller säkerställa jordning av manteln och visst är det tråkigt när dom som gissar och skriver har fel.

13. S
    Medlem · Nivå 12
    Ständigt denna biledare.. Sen kan man ju fråga sig vilket som är bäst:
    1. En biledare som inte håller måttet då den är 1 mm² och kravet är 1,5 mm²
    eller
    2. Ingen jord alls

Men inte fel att ansluta den i ena änden, så gör nog de flesta.

14. Sangris
    Medlem Nivå 4
    Precis som Fnularn refererar till Elsäkerhetsverket så är det ju inte något att spekulera om:
    "För att skyddsjordningen av manteln alltid skall vara säkerställd bör biledaren företrädesvis vara ansluten till skyddsledaren i kretsens båda ändar det vill säga även i anslutna bruksföremål och liknande."
    När jag läste till min elbehörighet fick vi lära oss att alltid tolka "bör" som "skall". På så sätt behöver man aldrig fundera på om man är på säkra sidan eller ej.

15. E
    Hobbysnickare · Nivå 11
    Jag skulle hellre upptäcka en undermålig jordanslutning vid en kontinuitetsmätning än att installera med en skyddsjordsledare på 1 mm2