Jo, men jag finner ingen information nånstans hur skyddsutjämningen påverkas, eller behovet av den. Antagligen är t.ex 104V inte så mycket farligare än 92V? Och JFB blir mer o mer vanlig.

Så länge man uppfyller utlösningsvillkoret och säkringen lser inom föreskriven tid (0.4 eller 5 sekunder beroende på applikation) behöver man inte bekymmra sig några volt hit eller dit.

När det gäller EMC/EMI (strålade elektriska störningar) skall biledaren endast anslutas i den matande änden och klippas vid förbrukaren för att ge ett gott skydd. I annat fall kan det flyta vagabonderande strömmar i biledaren.

Sedan är ju 5-ledarsystem och potentialutjämning grundbulten när det gäller dessa frågeställningar.

För att undvika vagabonderande strömmar så är det förutom 5-ledarsystem viktigt att potentialutjämningen utförs på ett korrekt sätt. VARJE objekt potentilautjämnas via en EGEN ledare till PU-skenan. När olika objekt förbinds med varandra kors och tvärs blir det lätt problem.

Bo.Siltberg skrev:
Det finns inget krav på att ansluta biledaren i EKRK så man kan låta bli om det är besvärligt (visst håller jag med om att det vore trevligt att slippa den). (Biledaren i EKLK ska dock anslutas.) Enligt 104 frågor och svar så är skälet att ansluta biledaren i EKRK/EKLK elmiljö, inte att skydda mot åverkan på kabeln.

En mindre area på skyddsledaren än på fasledaren tror jag inte är en bra ide (det är dessutom förbjudet). Vid kortslutning mot jord i en apparat ger det ett större spänningsfall mellan apparaten och jordplinten (eller PU-skenan). Det ger då en större potentialskillnad mellan den felande mackapären och andra skyddsjordade apparater (som får sin skyddsjord från en sep gruppledning). Foldern "vad är en främmande ledande del" på [länk] säger att 80% av spänningsfallet vid kortslutning uppstår i byggnadens gruppledningar (vilket låter högt), vilket blir 92V. Med en klenare skyddsledare blir det än högre (hur mycket farligare det nu är).

Så egentligen borde man kanske utföra "kompletterande skyddsutjämning" i hela huset där det finns jordade mackapärer matade via separata gruppledningar inom armslängd avstånd, inte bara i badrummet, kök t.ex?
Skyddsledaren får vara mindre än fasledaren. Det finns en formel om man går in i Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 Utgåva 2 kap 543.1.2. Där kan göra en beräkning om man vill beräkna skyddsledarens area.

de var tillåtet att köra med biledare som jord, och så körde många de va smidigt. de stöter man på både här och där. Själv brukar jag klippa Biledaren när jag kopplar..

skulle chansa på att de är åldern som gör kabeln värdelös, vissa kablar kan man knappt få av yttrehöljet på efter ett par år... men de finns ju dom som är skit redan frånbörjan som sagt:)

Aj!, kom det med? Oansvarigt att så tvärsäkert säga att nåt är tillåtet/förbjudet utan att kolla, därför hade jag raderat den där parentesen trodde jag. Ber om ursäkt.

Lämpligheten kan möjligen fortfarande diskuteras...

Jag tycker inte det är olämpligt alls så länge man beräknat att det fungerar och säkringen löser i tid.
Har man dessutom jordfelsbrytare så löser ju den på några millisekunder oavsett grovlek på jordledaren.
Betänk att i jordledaren får ström endast flyta då det föreligger ett fel, och då ska felet kopplas bort inom några sekunder. Det är slöseri med koppar, plats och pengar att ha en grov ledare som bara får se ström några sekunder under hela sin livstid.

joo jag har sett någon tabell på dedär och de kan va tänkvärt blir ju några spänn. speciellt när man jobbar me lite grövre prylar, och jag tror inte att de skulle stå i SS ifall de va osäkert.

Jodå allt det ni spekulerar i och regeln som AndersNil citerade ovan finns i tråden jag länkade.

Jag kan ju vara snäll och citera delen om pengarna med då ;)

Svenska årsförbrukningen av gulgrön FK 2.5mm2 är ca 2500km
Mer än 90% kan bytas till 1.5mm2
Besparing ca 12,2M SEK

Svenska årsförbrukninge av gulgrön RK 16mm2 är ca 320km

Mer än 90% kan bytas till 10mm2
Besparing ca 4.5M SEK
Detta var 2003, lär ju knappast vara mindre pengar idag iaf.

Tanken med mindre skyddsledare är vid tex renovering av flerfamiljshus vid byte av matningar, Har man haft TN-C system innan så är dimensionen på rören kanske inte tillräckligt för att ha 5 x 6 kvmm ledare.

Man ska ju hur som helst alltid mäta och kontrollera jordledarens resistans, (kontunitet) efter installation. Kan ju också hända att det är dålig kontakt i någon koppling.

Jag betalar ca 1:- /m mer för g/g 2,5 än för 1,5 mm2 och knappt 5:-/m mer för 16 än 10 mm2. Så var så god och räkna om "besparingen"

Vad du betalar är kanske inte så intressant, mer vad du fakturerar till kund.
Är det kanske tillochmed så att du har sämre förtjänst på 1.5 än 2.5? Isf lägger man ju inte gärna nån möda på att minska arean...

det var väl i första hand att "vinsten" blir så liten att det inte är värt besväret att "räkna"

Mest slöseri med jordens resurser är det väl ändå att dra kabel dimensionerad för dryga 10 A till LE-lampor?

Jag måste ha satt upp minst 100 m EKLK 3G1.5 här hemma till utomhuslampor där strömstyrkan aldrig överstiger 50 mA. Att sedan armaturerna är dubbelisolerade och PE-ledaren inte behövs gör inte slöseriet mindre..

Vinsten för dig ja, men för kunden är det nåt helt annat.

Om vi tar elbutik som exempel så tar dom 1,99kr för 1.5mm2 och 4,29kr för 2.5mm2
Hos Ahlsell kostar 1.5mm2 6,88kr och 2.5mm2 17,12kr

Dom allra flesta kunderna köper troligen sin FK från samma elektriker som installerar den, och då får dom ju betala GNP eller nånstans där i närheten.
Med Ahlsells lista blir det en prisskillnad på 10,24kr per meter.
Multiplicerat med 2500km så blir det 25 MSEK.

Den elutbildare som gjorde ursprungliga uträkningen hade troligen tillgång till bättre statistik än mig - förmodligen är en stor del av kunderna företag och statlig verksamhet som gör upphandling för att undvika att bli skinnade, därav att han får ungefär halva prisskillnaden.

(alla priser inkl moms)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.